Hej

Har börjat kolla runt inför inköp och installation av 11/22kW laddbox. Inkommande huvudsäkringar är 20A och laddboxen kommer säkras av med 16A. Laddboxen kommer att placeras på garagevägg. Huvudcentral är placerad centralt i källare i huset och det är ca två meter mellan hus och garage. Jag vill att matningen till laddboxen förläggs under mark.

Elektrikern jag pratat med föreslår att han drar flexslang från central, genom gult kabelskyddsrör i marken (som jag gräver ner på godkänt djup) och upp på garagevägg innanför kabelskydd i plåt. I flexslangen dras sedan 4mm2+ FK.

Jag har två frågor.

Är det verkligen godkänt att dra FK i flexslang i mark, inuti gult kabelskyddsrör?
Oavsett flexslang eller godkänd markkabel, hur ser man till att eventuellt vatten och kondensfukt inte tar sig in i källaren? Tätning?
 
Dålig ide med flexslang och löstråd i marken. Och om du ska säkra med 16 A torde en 2,5mm2 duga om inte så kostar en 4mm2 och en 6mm2 nästan lika mycket så 6 mm2 är det bästa valet om man ska räkna kabel för peng.
Täta hålet mellan slang/rör och grunden med relevant fogskum och låt slangen luta uppåt in mot grunden.
Ps
Gör hål i slangen vid lågpunkter så rinner ev vatten ut där.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
F flunk skrev:
Hej

Har börjat kolla runt inför inköp och installation av 11/22kW laddbox. Inkommande huvudsäkringar är 20A och laddboxen kommer säkras av med 16A. Laddboxen kommer att placeras på garagevägg. Huvudcentral är placerad centralt i källare i huset och det är ca två meter mellan hus och garage. Jag vill att matningen till laddboxen förläggs under mark.

Elektrikern jag pratat med föreslår att han drar flexslang från central, genom gult kabelskyddsrör i marken (som jag gräver ner på godkänt djup) och upp på garagevägg innanför kabelskydd i plåt. I flexslangen dras sedan 4mm2+ FK.

Jag har två frågor.

Är det verkligen godkänt att dra FK i flexslang i mark, inuti gult kabelskyddsrör?
Oavsett flexslang eller godkänd markkabel, hur ser man till att eventuellt vatten och kondensfukt inte tar sig in i källaren? Tätning?
Fk är gjord för att förläggas i rör eller kanaler, fast förlagd inomhus. Så det blir lite gränsfall där.

Roxtec har mycket fina lösningar för tätningar och genomföringar.

Det finns ju färdiga kablar för elbilsladdning typ eqlq com pure av prysmian med ett extra par 2x1 för lastbalansering.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.