Hej

Jag planerar att köpa en liten hubb så att jag kan fjärrstyra en Mitsubishi luft/luftvärmepump i ett sommarhus.
Finns flera modeller som är vad jag tolkar en "fjärrstyrd fjärrkontroll", tex denna https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/smarta-sensorer/switchbot-hub-2/1030585.19001

Jag skulle vilja ha en lösning där jag kan se vilka inställningar jag har (inställd temperatur, fläkthastighet mm), antar att det inte går med dessa lösningar?

Någon som har koll eller kan tipsa?

//
 
Rickard.
Har du internet/wifi i stugan kan du väl bara använda appen, eller har du en för gammal pump? 🤔
 
Vi har kört i två år med Sensibo Sky. Har fungerat helt perfekt. Den ersätter bef. fjärrkontroll och skickar IR-kommando till pumpen.
Schemaläggning och styrning, har även en temp och fuktsensor så du får ut lite mätdata.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Har du internet/wifi i stugan kan du väl bara använda appen, eller har du en för gammal pump? 🤔
Japp. Internet och wifi finns.

Pumpen är typ 12 år gammal och saknar uppkoppling.
 
E etompau skrev:
Vi har kört i två år med Sensibo Sky. Har fungerat helt perfekt. Den ersätter bef. fjärrkontroll och skickar IR-kommando till pumpen.
Schemaläggning och styrning, har även en temp och fuktsensor så du får ut lite mätdata.
Intressant, har tittat på den också.
Får du återkoppling så att du kan se inställd temperatur (dvs inte bara att du kan öka/sänka temperaturen)?
 
M MrMattias skrev:
Intressant, har tittat på den också.
Får du återkoppling så att du kan se inställd temperatur (dvs inte bara att du kan öka/sänka temperaturen)?
Nej någon återkoppling från värmepump finns ej. Det är samma som för en vanlig fjärrkontroll, den skickar kommandot, och du får lyssna på något pip för att få återkoppling.

Däremot kan du snabbt se att temperatur stiger via Sensiobos inbyggda temp.sensor.
 
M MrMattias skrev:
Japp. Internet och wifi finns.

Pumpen är typ 12 år gammal och saknar uppkoppling.
Jag har två Mitsubishi som är äldre än så, och den ena gick att komplettera med wifi-styrning. Har du kollat mha modellbeteckningen?

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Jag har två Mitsubishi som är äldre än så, och den ena gick att komplettera med wifi-styrning. Har du kollat mha modellbeteckningen?

/Höghus
Kände inte till att Mitsubishi hade egen lösning, är det denna du har?
https://mitsubishielectric.se/melcloud-wifi-app/
 
M MrMattias skrev:
Kände inte till att Mitsubishi hade egen lösning, är det denna du har?
[länk]
Ja, den är det.
Den andra kan jag styra med en Broadlink, men den skickar bara iväg inställningarna i blindo. Ingen återkoppling.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.