Hej.

Vi har ett hus på 94 kvm i boyta byggd 1965. Huset värms med bergsvärmepump och det är vattenburen värme.
Vi vill installera en luftvärmepump för kyla under sommaren och lite komplettering om det är riktigt kallt ute på vintern.

Jag vet inte vilken luftvärmepump jag ska köpa. Har tagit in en del offerter och alla märken är "bäst" på marknaden. Vad är det jag ska tänka på?. Har fått en del offerter men vet inte vilken pump jag ska välja.
Vad ska jag tänka på?

Dessa har jag fått offerter på. Vilken är bäst och vad ska man tänka på? Vill att den ska vara energisnål och tystlåten.
Har någon erfarenhet av dessa pumpar eller rekommenderar ni någon annan i samma prisklass?

Toshiba Shorai Edge 35 A+++
Pris 26000, tillkommer el dragning till säkringsskåp o håltagning inger ej i denna offert.

KWH vid värme 7,7
KWH vid kyla 3,5
Scop 5,1

IVT AERO 807 A+++
Pris: 28000

KWH vid värme 6,5
KWH vid kyla 4,2
Scop 5,1

IVT AERO 807 A++
Pris: 26000

KWH vid värme 6,5
KWH vid kyla 4,2
Scop 4,6

Thermia T2 A+++

KWH vid värme 7,3
KWH vid kyla 4,8
Scop 5,1

Trevlig dag/kväll.

Varför inte frikyrka från värmepumpen har det själv o är jättenöjd kostar princip inget i driftskostnader att använda

Det mesta duger om man mest bara ska kyla. Välj inte Thermia T2, det är bara Samsung med ny klisteretikett. Av de du listat tycker jag Toshiba är lämpligast men dåligt att inte håltagning och viss del av elen ingår. IVT är sådär och många klagar. Försök få in fler offerter på t.ex. Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi Electric eller Panasonic.

Kika på Daiseikai 35 om du är inne på Toshiba och har en återförsäljare av dom i dina trakter.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Hej och tack för svaren. Det står mellan två offerter. Det är:

IVT Aero 807 för 28000 5 års garanti samt 10 års garanti på kompressorn. Utedelen kommer att sitta mot väggen.

Eller

Mitsubishi MSZ-FT35 Ninja 28000 kr, 2 års garanti på jobbet. Det ingår en total försäkring på 5 år. Går att förlänga. Utedelen har markstativ.
Kondensvattentråg ingår ej.

Vilket är bäst ha utedelen den mot en vägg eller stående på markstativ?

Vilken av offerterna ska jag tacka ja till?

Någon som har erfarenhet av dem?

Tycker priserna är väl höga, särskilt för Ninja FT, men det kanske är en något extra krånglig installation? Med IVT tillkommer servicekostnad efter 3 år. Konstigt att det inte bara är 5 års garanti rakt av som ingår med Ninjan. Som om den inte importeras via den svenska generalagenten? Markstativ är alltid bättre men inte särskilt vanligt för luftluftvärmepumpar. Väggstativ med särskilda fjäderdämpare i stål fungerar i princip nästan lika bra.

Mitsubishin låter som någon variant av paralellimport då det är 5års garanti till privatperson om den kommer
via Mitsubishi Sverige.

Om det inte är någon krånglig installation eller om det ingår elinstallation med x antal meter inkl brytare så låter
priset lite högt som redan nämnts.

C Comfort Thomas skrev:
Mitsubishin låter som någon variant av paralellimport då det är 5års garanti till privatperson om den kommer
via Mitsubishi Sverige.

Om det inte är någon krånglig installation eller om det ingår elinstallation med x antal meter inkl brytare så låter
priset lite högt som redan nämnts.
El dragning till proppskåpet ingår i priset samt rördragning.

Nästan alla offerter vi har tagit in ligger i mellan 27-31 000 kr inkl eldragning.

Vet inte vilken av dem jag ska välja. Någon som har erfarenhet av någon kanske?

Kostnad för el kan dra iväg och markstativ kostar extra så då är det nog ganska normalt pris .

M Martin_355 skrev:
Hej.

Vi har ett hus på 94 kvm i boyta byggd 1965. Huset värms med bergsvärmepump och det är vattenburen värme.
Vi vill installera en luftvärmepump för kyla under sommaren och lite komplettering om det är riktigt kallt ute på vintern.

Jag vet inte vilken luftvärmepump jag ska köpa. Har tagit in en del offerter och alla märken är "bäst" på marknaden. Vad är det jag ska tänka på?. Har fått en del offerter men vet inte vilken pump jag ska välja.
Vad ska jag tänka på?

Dessa har jag fått offerter på. Vilken är bäst och vad ska man tänka på? Vill att den ska vara energisnål och tystlåten.
Har någon erfarenhet av dessa pumpar eller rekommenderar ni någon annan i samma prisklass?

Toshiba Shorai Edge 35 A+++
Pris 26000, tillkommer el dragning till säkringsskåp o håltagning inger ej i denna offert.

KWH vid värme 7,7
KWH vid kyla 3,5
Scop 5,1

IVT AERO 807 A+++
Pris: 28000

KWH vid värme 6,5
KWH vid kyla 4,2
Scop 5,1

IVT AERO 807 A++

KWH vid värme 6,5
KWH vid kyla 4,2
Scop 4,6

Thermia T2 A+++

KWH vid värme 7,3
KWH vid kyla 4,8
Scop 5,1

Trevlig dag/kväll.
Vilken blev det till slut och är du nöjd ?

S Saintus skrev:
Vilken blev det till slut och är du nöjd ?
Hej.

Det blev en Thermia Aura T2 till slut. Fick den till bra pris. Jag tycker den är väldigt bra.

Nu har vi bara kört under sommaren och det blir riktigt kallt när man kyler huset.
Tycker den är tyst. Luftfiltret rensat all luft.

Betalde 26000 inkl installation och eldragning. Är nöjd med den. Vintertid har vi inte kört med den tror inte det kommer behövas om det inte är väldigt kallt ute

• Gilla
Saintus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.