Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Ok, så möglet på vinden och kondensen på rutorna är två separata problem.
Går paxfläkten på låg/mellanvarv 24/7? Ingen fläkt som går i köket? Tilluft i sov och vardagsrum?

Hög luftfuktighet inne beror i regel på för dåligt luftombyte vilket går att lösa ganska billigt om man vill.
Dom påstod att det var dålig ventilation överlag, övertryck på vind

Paxfläkten sätter vi på vid dusch och låter gå en stund efter

Har tilluftsventiler men gör inte mycket nytta fören jag startar köksfläkten
 
Denniis Denniis skrev:
Kan det möjligtvis vara isolerab som gett dig detta prisförslag?
Om så är fallet råder jag till att kontakta flera aktörer.
Hos mig började offerten på 180 tusen. Skrev jag på inom ett par dagar fick jag rabatterat pris ned till 138 000kr.

Kontakta andra firmor, ena gav mig offert på 89 tusen med exakt samma upplägg.
Exakt så var det här med! Har du möjligtvis flera firmor jag kan kontakta som utför liknande arbeten så skulle det uppskattas
 
P Petter södergren1 skrev:
Dom påstod att det var dålig ventilation överlag, övertryck på vind

Paxfläkten sätter vi på vid dusch och låter gå en stund efter

Har tilluftsventiler men gör inte mycket nytta fören jag startar köksfläkten
Se över ventilationen i huset och avvakta med vinden. Du måste förebygga och börja i rätt ände.
 
  • Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se över ventilationen i huset och avvakta med vinden. Du måste förebygga och börja i rätt ände.
Dom ville sätta in en healthbox 3.0 med 4st don i huset vardagsrum/sovrum/wc och hall

Det skulle förbättra ventilationen inne
 
Kondens på insidan av fönstren på vintern behöver inte ha med dålig ventilation att göra. Det kan också vara så enkelt som att fönsterglaset är kallt på insidan, och därför kondenserar den varma inomhusluften på fönstren. I mitt hus har jag fått bort det mesta av kondensen på fönstren med hjälp av nya tätningslister.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kondens på insidan av fönstren på vintern behöver inte ha med dålig ventilation att göra. Det kan också vara så enkelt som att fönsterglaset är kallt på insidan, och därför kondenserar den varma inomhusluften på fönstren. I mitt hus har jag fått bort det mesta av kondensen på fönstren med hjälp av nya tätningslister.
Monterat tätningslister, och en fläkt på utsida vägg som sitter på ett ventilationsdon som suger ut luften

Efter jag satt dit fläkten så blev det lite bättre men inte helt
 
  • Gilla
Händigeherrn
  • Laddar…
Jag kontaktade 3 aktörer till.
Dom två första gav lite olika alternativ, men kunde även göra samma upplägg som isolerabs. Isolerab skulle ha 138k och jag tror det var fuktpatrullen som gav mig offert på 89k.

Sista kontakten var med Eniva som hade blivit kontaktade av väldigt många just på grund av Isolerabs offerter.
Eniva sa att den offert jag fått var både dyr och en mindre smart lösning. För samma pengar skulle jag få FTX via Eniva.
Dom pengarna har vi inte just nu så jag fick hjälp med sanering och trygghetsvakt. Tilläggsisolering sker i augusti.
Tanken är att installera FTX om 3-4 år.
 
P Petter södergren1 skrev:
Dom påstod att det var dålig ventilation överlag, övertryck på vind

Paxfläkten sätter vi på vid dusch och låter gå en stund efter

Har tilluftsventiler men gör inte mycket nytta fören jag startar köksfläkten
Så ni har i princip noll i luftombyte i huset, luftfuktigheten bara ökar och ökar, på vintern är det vanligt att man får alldeles för torr luft inne, hos er rinner det.

Om ni inte redan har den funktionen men inte använder den, byt ut badrumsfläkten till en fuktstyrd, den ska gå på låg/medelvarv 24/7 baserat på luftfuktigheten. Gå upp i högvarv vid dusch och en stund efter det. Allt det sköter dom själva med rätt läge valt.

Köket hade gärna fått ha en köksfläkt som kunde gått tyst 24/7 för bara en paxfläkt är lite lite.

Åtgärda detta och återkom efter nästa vinter, vill ni göra något med vinden nu så kan ni köpa några balar isolering och fylla på lite men det är viktigt att luftintagen ner mot golvet(skivorna man ser mellan takstolarna) inte blockeras.
 
  • Gilla
MatsGyver och 2 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Så ni har i princip noll i luftombyte i huset, luftfuktigheten bara ökar och ökar, på vintern är det vanligt att man får alldeles för torr luft inne, hos er rinner det.

Om ni inte redan har den funktionen men inte använder den, byt ut badrumsfläkten till en fuktstyrd, den ska gå på låg/medelvarv 24/7 baserat på luftfuktigheten. Gå upp i högvarv vid dusch och en stund efter det. Allt det sköter dom själva med rätt läge valt.

Köket hade gärna fått ha en köksfläkt som kunde gått tyst 24/7 för bara en paxfläkt är lite lite.

Åtgärda detta och återkom efter nästa vinter
Det här har vi i köket som går konstant på vintern på låg fart
 
  • Väggmonterad ventilationsenhet vid sidan av svart rör på vit trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfläkt i kök ställs in på låg fart under vintern, nära tavla med citronmotiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nimmis
  • Laddar…
P Petter södergren1 skrev:
Det här har vi i köket som går konstant på vintern på låg fart
Börja med att fixa badrumsfläkten, det kan räcka men det är mycket möjligt att den måste gå mycket mer än vad den gör.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Börja med att fixa badrumsfläkten, det kan räcka men det är mycket möjligt att den måste gå mycket mer än vad den gör.
Den är i källaren och där har vi också 3 luftdon i dom andra rummen
 
Hos oss fixade BMR sanering AB en sanering av påväxt på vinden samt installation av en trygghetsvakten. Detta gjordes 2019 och jag har svårt att tro att detta skulle kosta 180 papp.
 
C Carl Johansson skrev:
Hos oss fixade BMR sanering AB en sanering av påväxt på vinden samt installation av en trygghetsvakten. Detta gjordes 2019 och jag har svårt att tro att detta skulle kosta 180 papp.
Vad betalade ni
 
Beroende på hur många ni är och hur stort huset är så skulle jag som många tidigare rek att sätta in t ex Pax Calima som går kontinuerligt och forcerar när man tänder lampan och ännu lite till när det blir fuktigt. Den kör tills den fuktiga luften stabiliserat sig.

Skulle rek att ha minst 2 kanske 3 sådana.

Vidare behövs det tilluft på flera lämpliga ställen. Detta borde göra luften mindre fuktig inomhus och med detta mindre fuktig luft som smiter upp på vinden.

Bilderna du bifogat känns inte alarmerande.
Me. Jag hade köpt en väderstation med fuktövervakning och börjat där. Du måste veta fuktigheten och börja i rätt ände.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Petter södergren1 skrev:
Vad betalade ni
Jag förstår inte? Vem säger att det är mögligt, eller iallafall 150.000kr mögligt? Enligt bilderna ser det ju ut som 90% av Sveriges vindar. Jag ser lite svartmögel i råsponten ner mot takfoten. Sen vet jag inte om det även är lite vitmögel, eller om det bara är ljuset.
Hursomhelst tycker jag inte du behöver kosta på några stora summor på det där. Särskilt inte nu. Gissningsvis är det värst under vintern. Tittar du om en dryg månad tror jag att det ser bättre ut.
Se till att öppna upp i takfoten samt ytterligare en ventil i varje gavel. Spraya på lite mögeldödande, samt sätt upp en fläkt några månader. Detta gör du helt själv. Sen tar du familjen på semester.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.