O
thomasx skrev:
Hade detta fält mig hade jag nog bett ARN titta på detta en extra gång och förklarat varför dessa fel absolut inte är estetiska, utan har stor betydelse för funktionen.

För mig som ofta jobbar med choklad i köket är behovet av en stenskiva stort, men med "stora hål" i den blir den helt obrukbar.

Ur ett chokladperspektiv är det "stora hål" det handlar om här.
Tur att den chokladen jag äter redan är i ett fínt gult paket... Så gör det inget om jag har massa porer... :p
 
Rent hygieniskt känns det inte alls bra med porer i en köksbänkskiva...:|
 
Det betyder att ytan inte är helt slät. Det finns gropar i den så att säga.

Hyltran från Veglemyren skrev:
Tror ni att det brukar sitta ett bygg max kakel över bänkskivor för 64 000?

Det kanske är lika dyrt att sätta dit ett nytt lager kakel som att byta skivan?



Betyder detta att det är hål i skivan eller? vad betyder porer?
 
AG A skrev:
Du tror väl inte på fullaste allvar, att man sätter in en bänkskiva för 64.000 kr i ett gammalt kök.
Man bygger inte heller i fel ordning. Kaklar gör man först när bänkskivan är på plats.
Vad jag tror har ganska lite med saken att göra, men faktum är att det finns folk till allt. Det kan finnas många anledningar att byta ut en bänkskiva utan att byta kakel, även om du inte tror det. Men det är egentligen helt oväsentligt för ärendet i artikeln.
 
Redigerat:
G
Elina Blom Westergren skrev:
Det betyder att ytan inte är helt slät. Det finns gropar i den så att säga.
Har man lagt 64000 på en skiva i naturmaterial så finns det all anledning att förvänta sig felfritt skick.
Men att lägga dessa pengar på en bänskiva verkar överdrivet och man undrar hur standarden är i övrigt på köket.
 
G
Även om man lägger 64000:- på bänkskivor så kan man inte styra över hur stenen är skapad. Står ju inte vilken sten det är.

Det går att fylla hålen om man kan inte gillar dem gäller bara att ha rätt grejer.
Jag har byggt över hundra kök och aldrig varit med om att man följer väggen om den är krokig. Det beror på tillverkningen, den kapas upp med klinga och sen fräser man kanterna och vask

12mm från vägg är inget problem om man kaklar efter efter då blir glipan kanske 2mm i de blir bra med fog. Har man inte kakel så får man fixa vägen tak innan man köper skivan.

De kunde de ha upplyst kunden om
 
God kväll!
Jag jobbar med mallning och montering av sten, komposit och keramikskivor
Jag mallar med ca 2-3 mm gluffa från vägg, alltid!
Och jag, ja har satt många kök😉
Mvh
 
HansJosef skrev:
God kväll!
Jag jobbar med mallning och montering av sten, komposit och keramikskivor
Jag mallar med ca 2-3 mm gluffa från vägg, alltid!
Och jag, ja har satt många kök😉
Mvh
2-3 mm är helt OK. 12mm är inte OK.

Till och med till mitt billiga kök (KVIK), som dock monterades på plats av företagets egen personal, så beställde vi i samråd med säljaren en något större skivor (kompaktlaminat) och skar ned dem utifrån väggens verkliga form för att passa perfekt (2 mm glipa blev det väl som mest på något ställe). Dvs, de gjorde mallningen på plats för de skivorna, men när de monterades. Med stenskivor är naturligtvis inte detta lika lätt, men desto viktigare att man mallar den korrekt då...
 
Är det inte enklare att jämna av en vägg än att figursåga stenskivor? Med tanke på vad stenfirmorna tar betalt per snitt kan det inte vara helt gratis att figursåga en bänklängd.
 
gäst skrev:
Även om man lägger 64000:- på bänkskivor så kan man inte styra över hur stenen är skapad. Står ju inte vilken sten det är.
Om man betalar 64 lax för en bänkskiva så ska man givetvis ha den finaste stenen i hela stenbrottet. De som har naturligt förekommande gropar och liknande skönhetsfel ska inte kosta 64000 utan snarare en tiondel av del.
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att skivorna kostar mycket, så är det inte hela världen om det kostar en extra tusing för att få det "like a glove" anser jag!
Mvh
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
HansJosef skrev:
Med tanke på att skivorna kostar mycket, så är det inte hela världen om det kostar en extra tusing för att få det "like a glove" anser jag!
Mvh
Då måste du vara jäkligt billig!
 
Lägger man 30 minuter extra för att man vill få det som alla önskar vid mallningen, så är skivorna färdigsågade vid nästa besök när man ska installera dom. Har man att göra med proffs, så går det fort och blir perfekt. Fort = mindre tid = mindre kostnad
 
gäst skrev:
Även om man lägger 64000:- på bänkskivor så kan man inte styra över hur stenen är skapad. Står ju inte vilken sten det är.

Det går att fylla hålen om man kan inte gillar dem gäller bara att ha rätt grejer.
Jag har byggt över hundra kök och aldrig varit med om att man följer väggen om den är krokig. Det beror på tillverkningen, den kapas upp med klinga och sen fräser man kanterna och vask
Tillverkaren av bänkskivan kan se hur porerna kommer att placeras på de färdiga bänkskivorna när de mallar ut bänkarna i verkstaden. Att då inte välja en ny sten, alternativt kontakta köparen framstår som lite oseriöst. I det läget hade köparen kanske reagerat annorlunda, bara alternativen fanns innan.

Flera gånger har jag haft hantverkare som gärna vill göra som de alltid gjort, det är säkert bekvämt, enkelt, snabbt och tryggt för dem. Tyvärr är det är kanske inte är så som den som i slutändan betalar för kalaset och hantverkarens lön vill ha det. Så länge det är praktiskt möjligt är det väl bara för hantverkaren att tugga i sig stoltheten...
 
G
Senior skrev:
Tillverkaren av bänkskivan kan se hur porerna kommer att placeras på de färdiga bänkskivorna när de mallar ut bänkarna i verkstaden. Att då inte välja en ny sten, alternativt kontakta köparen framstår som lite oseriöst. I det läget hade köparen kanske reagerat annorlunda, bara alternativen fanns innan.

Flera gånger har jag haft hantverkare som gärna vill göra som de alltid gjort, det är säkert bekvämt, enkelt, snabbt och tryggt för dem. Tyvärr är det är kanske inte är så som den som i slutändan betalar för kalaset och hantverkarens lön vill ha det. Så länge det är praktiskt möjligt är det väl bara för hantverkaren att tugga i sig stoltheten...
Kanske för att en riktig hatverkare vet att det är befängt att kakla innan skivan är på plats.
Kan funka men kan lika gärna bli som i de här fallet.

Men självklart ska kunden få som de vill ha det. De som måtta kunde klart förklarat att en sned vägg får man fixa till.
Om man har lagt 64000 på skivan vill man väll inte ha att den blir kringelikrok efter en sned kakling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.