Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Felmallad bänkskiva gav inte rätt till byte

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 184 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 902 inlägg

pelpet

Medlem
    Köper man en bänkskiva för 64000 så vill man nog att den ska vara perfekt, inte att den ska ha missprydande hål.

3. T
    Självbyggare · SE4 · 3 063 inlägg
    Fast å andra sidan, om man beställer en produkt tillverkad av ett naturmaterial med naturligt förekommande variationer, vad förväntar man sig då när det faktiskt uppträder lite ... variationer i den?

4. Anna_H
    Husägare · Värmland · 12 418 inlägg

Anna_H

Husägare
    Det låter ju som om skivan är rak i bakkant men inte väggen? Menar kunden alltså att säljaren skulle ha ritat upp en mall efter väggens ojämnheter att forma skivan efter? Själv tycker jag nog att det är rimligt att gipsa väggen så att den blir plan istället?

5. arneri68
    Medlem · stockholm · 1 481 inlägg

arneri68

Medlem
    Företag som har med privatkunder att göra borde vara extra tydliga om materialets egenskaper, speciellt om de avviker från det vanliga. De flesta granitskivor är väl utan håligheter, men oregelbundet mönster?

Jag greppar inte nedan citat. Kan någon förklara?
    "Glipan beror alltså inte på skivans djup. Glipan beror på att kaklet inte når fram till stenen oavsett hur djup stenen är, skriver Valter Eklund Stenentreprenad."

6. Anna_H
    Husägare · Värmland · 12 418 inlägg

Anna_H

Husägare
    Det var det som jag, med tanke på hänvisningen till dålig mall, valde att tolka som att väggen är ojämn, då det även talas om olika stor avvikelse på olika ställen. Men det är lite som att säga att en stege som inte når ända upp ändå är tillräckligt hög, den når bara inte ända ner till marken ;-)

7. S
    Medlem · Uppsala · 344 inlägg

Senior

Medlem
    Jag har haft liknande bekymmer med 2 st granitskivor i köket. Huset är från -38 så ingen av väggarna är direkt rak och visade det sig, inte heller parallella. När representanten mätte upp köket påpekade han att väggarna inte var just parallella, själv hade jag ingen aning och hade aldrig sett det. Vidare var ingen av väggarna rak så det blev en intressant bakkant, minst sagt.

När den kom passade de som hand i handske, bortsett från en sak, diskblandaren gick inte att rotera! Han hade inte tagit hänsyn till det när han mätte. De kom tillbaka inom ett par dagar och fräste upp 4-5 mm och sedan inga problem att rotera blandaren.

Jag ville pruta på priset, men företaget var inte helt med på det. I stället fick jag en beställa en ny skiva, så nu har jag en härligt stor granitskiva som trädgårdsbord.

Med det berättelsen vill jag säga två saker; Det finns företag som både kan mäta rätt och sedan när det inte blir helt korrekt löser både problemet till 100% OCH dessutom kompenserar generöst!

Redigerat 25 aug 2016 18:21
  8. osiris
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 1 208 inlägg

osiris

Byggnadsvårdare
    Vem gjorde mallen?

9. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 380 inlägg
    Felet verkar ju inte vara att mallen är fel utan att skivan inte kan läggas så långt bak att fogbredden blir rimlig. Man hade alltså behövt räta upp väggen innan man byggde köket.

10. ghoti
    Medlem · Västerbotten · 444 inlägg

ghoti

Medlem
    Ska man tolka det som att de beställt en skiva med någon sorts standardmått, typ 62-63 cm djup och att stommarnas front pga krokig vägg satt ovanligt långt ifrån väggen? Om stommarna satt på plats och man bara tagit dit leverantören och beställt "en skiva som passar" borde leverantören ta på sig hela ansvaret men om kunden beställt en skiva med ett visst mått, typ 63 cm eller vad nu ett standardmått kan vara och detta sen visade sig vara för kort kan jag förstå utfallet.

11. krillek
    Medlem · Östergötland · 1 714 inlägg

krillek

Medlem
    Om väggen är ojämn borde det vara en smal sak att tillverka bakkantlister i samma material som skivan t ex 20 x 50 mm. Dessa kapas sedan i lämpliga längder så att de följer väggens ojämnheter och kaklet sätts sen mot bakkantlisten - problemet löst! (y)

12. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 902 inlägg

pelpet

Medlem
    Eller smaska på ett extra lager kakel på det befintliga. Eller varför inte sätta en snygg list av rostfritt stål?

13. T
    Medlem · VG · 11 291 inlägg
    Det låter som ett utomordentligt korkat beslut av ARN. De brukar inte vara så korkade, så jag är förvånad.

Att stenleverantören påstår att felet är att kaklet inte når fram till skivan, istället för att skivan inte når fram till kaklet, är ju så löjeväckande (utan en betydligt mer utförligt förklaring till påståendet) att det är makalöst.

En köksbänk som har så stor glipa, är behäftad med ett fel som inte går att åtgärda, har ARN kommit fram till. Det betyder att de anser att köksbänken skall ha en glipa i bakkant på 7mm.

Men det funkar inte i ett kök, det kommer att åka ner all sorts skit där, smulor, matrester, vatten, såser, fett, mjök och fan och hans moster. Och det kommer inte att gå att rengöra där bakom.

Det borde alltså utan tvekan vara ett så allvarligt fel att kunden har rätt att få en ny korrekt bänkskiva, eller rätt att häva köpet, enbart på grund av att skivan är för liten. Hålen oaktat.

Häpnadsväckande. Man undrar om det är något som inte riktigt framgår.

14. T
    Medlem · VG · 11 291 inlägg
    Att smaska på ett extra lager kakel är nog det enda möjliga alternativet som skulle ge ett acceptabelt resultat, givet att det funkar mot anslutande väggar etc.

Givet det så hade ARN fel i sitt påstående att felet inte gick att åtgärda ;)

15. OXYD
    Medlem · Sweden · 330 inlägg

OXYD

Medlem
    ikeas nya policy är ju inte helt fel.
    Du har rätt i att ångra ditt köp av bänkskiva även om du specialbeställt mått.
    Så en stenskiva sågad speciellt för dig ,enligt dina mått, skickad hem till ditt kök. Kan man bara säga...gillar inte färgen vill ha ny 😃

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.