Byggahus.se
Hej!
Ska installera kamin och i bygganmälan krävs bland annat en fasadritning där jag skalenligt också ritar in hur skorstenen kommer att sticka upp ur taket. Finns det något annat sätt att mäta på än att klättra på stege till toppen av gaveln? Känner mig helt novis (och förstår inte varför allt ska vara så krångligt jämt.. 🙄)
Bifogar bild på förslag på hur en ritning ska kunna se ut.
 
  • Linjeteckning av ett hus med instruktion att rita in skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Varför ska du behöva mäta? Skorstenen måste alltid gå minst en meter över taktäckningen och mynna över nocken?
 
  • Schematisk ritning av hussektion visar minsta mått för taköverhäng och avstånd över taknock.
H Hazze23 skrev:
Varför ska du behöva mäta? Skorstenen måste alltid gå minst en meter över taktäckningen och mynna över nocken?
Tack för svar!
Enligt Eldabutikens expertis behöver den inte längre gå över taknocken, regler har ändrats..
Det förklarades från byggnadsnämnden att det måste vara en skalenlig ritning för att kunna bedöma om regler följs. Det ska också bifogas en ritning på hur kaminen ska placeras inne samt en ”kontrollplan”. Nu har jag beställt kaminen och installation turligt nog, annars hade jag kanske gett upp för att det är så krångligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.