G
Kanske bra för att driva en AC, annars behövs ju el mest när det inte är så soligt i Sverige
 
H
Ändå nice om 10% av ljuset från mina totalt 100w lampor i konverteras tillbaka till el, nästan 100 spänn per år!

G OMathson skrev:
Kanske bra för att driva en AC, annars behövs ju el mest när det inte är så soligt i Sverige

Behöver du inge ström från februari till november?
G%C3%A4ddeholm-per-m%C3%A5nad-2010-20150831.gif
 
Redigerat:
H halj skrev:
Ändå nice om 10% av ljuset från mina totalt 100w lampor i konverteras tillbaka till el, nästan 100 spänn per år!




Behöver du inge ström från februari till november?
[bild]
Vad har du för installerad effekt?
 
H
M mattoys skrev:
Vad har du för installerad effekt?
Inte mina, ville mest påskina skillnaden i elproduktion över året.
 
G
H halj skrev:
Ändå nice om 10% av ljuset från mina totalt 100w lampor i konverteras tillbaka till el, nästan 100 spänn per år!




Behöver du inge ström från februari till november?
[bild]
Har ingen AC och använder mest el till bergvärmepumpen, den drar mest december till februari och i synnerhet om eltillsats behövs. Ska jag vara helt beroende av el från någon "annan" denna period men den andra perioden fixa elen själv?
 
H
G OMathson skrev:
Har ingen AC och använder mest el till bergvärmepumpen, den drar mest december till februari och i synnerhet om eltillsats behövs. Ska jag vara helt beroende av el från någon "annan" denna period men den andra perioden fixa elen själv?
Ja, du får ju sälja el när du har överskott? Vilket ger pengar till el
Många energibolag ger dessutom möjligheten att "lagra" solel vilket innebär att du kan producera överskott under sommaren och plocka ut under vintern.
 
G
Sälja el billigt när det är soligt eller blåser. Köpa mycke el dyrt när det inte är soligt.
Kommer väl bli som det va i Texas härom veckan.
 
H
G OMathson skrev:
Sälja el billigt när det är soligt eller blåser. Köpa mycke el dyrt när det inte är soligt.
Kommer väl bli som det va i Texas härom veckan.
Vindkraft producerar mer under vintern än sommaren.

Jag själv tycka att solceller känns rätt svårmotiverat rent ekonomiskt men det är ju verkligen inte värdelöst som du vill få det att framstå om.

Texas har väl rätt lite med våran energisituation att göra? Men det spåret behöver vi inte gå in då vi ska hålla oss från politik här på forumet.
 
G
H halj skrev:
Vindkraft producerar mer under vintern än sommaren.

Jag själv tycka att solceller känns rätt svårmotiverat rent ekonomiskt men det är ju verkligen inte värdelöst som du vill få det att framstå om.

Texas har väl rätt lite med våran energisituation att göra? Men det spåret behöver vi inte gå in då vi ska hålla oss från politik här på forumet.
Klar att solceller inte är värdelösa och kul med nya tekniska lösningar och det finns ju massor med platser i världen där de verkligen kan göra nytta som tex AC. Sorry för "politiken" men i Sverige behöver vi stabil elförsörjningen, egentillverkade eller via gemensamma system i synnerhet när det är kallt och som det verkar nu monteras det stabila systemet ned mha extermister och hur du och jag ska lösa det på egen hand kan ju bli knepigt. Sannolikheten att elen kommer bli svindyr när det är för lite vind och lite sol tror jag är väldigt hög, vi får väl se om typ 5 år...
 
Har det kommit några framsteg på området? Jag har stora glasytor som skulle vara utmärkta att använda som solceller ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.