Hej!
I ena innerhörnet i det kök vi strax ska börja montera, har vi valt att inte ha någon stomme, efter rekommendation från IKEA.
I det hörnet har vi förberett för en popup-dosa med två stickproppsuttag och en USB-C infälld i bänkskivan och förberett el för detta i form av en dosa i väggen undertill. Dock behöver vi ju kunna komma åt anslutningen i väggen undertill, vid behov. Då uppstår frågan om hur det ska ske när det är IKEA METOD-stommar från båda håll, som blockerar åtkomsten till det hörnet.
Montering av inspektionslucka i hoskåpsstommen är ett första alternativ som elektrikern själv nämnt. "Minst 200x200mm men helst större om möjligt eftersom dosan är en bra bit in sett från luckan". Dels blir ju frågan huruvida man i praktiken når att arbeta med dosan genom en lucka på det avståndet, samt om stommen försvagas på ett olämpligt sätt med risk för både sprickor och instabilitet som följd?
Ett andra alternativ är att göra en större inspektionslucka från andra sidan väggen (tvättstuga) så att man får flytta ut torktumlaren och krypa in med överkroppen den vägen för att komma åt eldosan från det hållet. Fördelen med det är väl att ingen köksstomme måste sågas i och luckan kommer ju vara osynlig till vardags, dold bakom tumlaren och under bänkskiva. Detta bör dessutom passa utmärkt utifrån att det är mitt emellan två reglar och ny gips + plyfa från båda hållen. Tvättstugan byggs också upp nu ihop med köket och det gör därför inte våld på någon befintlig rördragning eller dylikt.
I bilden nedan har jag markerat för att trådstarten ska bli mer begriplig.
Röd = platsen under bänkskivan där det saknas stomme
Grön = elektrikerns förslag om inspektionslucka i hoskåpsstommens högersida
Lila = min alternativa tanke om inspektionslucka från tvättstugan på andra sidan gips+plyfaväggen
Blå = där eldosan sitter (ungefär 150mm under bänkskivan)
Orange = popup-dosans placering i bänkskivan
Hur hade ni gjort? Finns det något tredje alternativ som jag missar?
I ena innerhörnet i det kök vi strax ska börja montera, har vi valt att inte ha någon stomme, efter rekommendation från IKEA.
I det hörnet har vi förberett för en popup-dosa med två stickproppsuttag och en USB-C infälld i bänkskivan och förberett el för detta i form av en dosa i väggen undertill. Dock behöver vi ju kunna komma åt anslutningen i väggen undertill, vid behov. Då uppstår frågan om hur det ska ske när det är IKEA METOD-stommar från båda håll, som blockerar åtkomsten till det hörnet.
Montering av inspektionslucka i hoskåpsstommen är ett första alternativ som elektrikern själv nämnt. "Minst 200x200mm men helst större om möjligt eftersom dosan är en bra bit in sett från luckan". Dels blir ju frågan huruvida man i praktiken når att arbeta med dosan genom en lucka på det avståndet, samt om stommen försvagas på ett olämpligt sätt med risk för både sprickor och instabilitet som följd?
Ett andra alternativ är att göra en större inspektionslucka från andra sidan väggen (tvättstuga) så att man får flytta ut torktumlaren och krypa in med överkroppen den vägen för att komma åt eldosan från det hållet. Fördelen med det är väl att ingen köksstomme måste sågas i och luckan kommer ju vara osynlig till vardags, dold bakom tumlaren och under bänkskiva. Detta bör dessutom passa utmärkt utifrån att det är mitt emellan två reglar och ny gips + plyfa från båda hållen. Tvättstugan byggs också upp nu ihop med köket och det gör därför inte våld på någon befintlig rördragning eller dylikt.
Lila = min alternativa tanke om inspektionslucka från tvättstugan på andra sidan gips+plyfaväggen
Stommen kommer att hålla, om du är orolig kan du förstärka den på insidan med någon plyfa innan du monterar skåpet.Hollowind skrev:
Hej!
Men varför skulle du inte ha en hörnskåp där istället enligt Ikea? Dumt att offra ytrymmet tänker jag...
Tack för svaret. Tror du att det blir svårt att nå dosan från stommens inspektionslucka, om vi betraktar det som att vi kan sätta bock för själva hållfasthetsfrågan?T Tompafix skrev:
Ja vi reagerade också så, men vi behövde få in en stomme för lådor i närheten av spishällen snarare än en sån karusellstomme eller renodlad hörnstomme med hyllplan. En karusell har vi i det motsatta hörnet, för förvaring av större prylar såsom hushållsapparater, bunkar m.m.
Plus att det satt en vattenutkastare där innan vi renoverade, som jag tidigare tänkte skulle sitta kvar och även den behöva vara åtkomlig på motsvarande sätt som eldosan. Tills jag fick veta av rörläggaren att det inte är lämpligt att ha utkastare i ett icke-våtutrymme likt under en köksbänk. Så den kommer vi ha i badrummets yttervägg istället, framöver.
Tror problemet blir att få plats med två armar i 20x20 på ett djup av 60cm. Med större lucka så funkar det nog galant.Hollowind skrev:
Tack för svaret. Tror du att det blir svårt att nå dosan från stommens inspektionslucka, om vi betraktar det som att vi kan sätta bock för själva hållfasthetsfrågan?
Ja vi reagerade också så, men vi behövde få in en stomme för lådor i närheten av spishällen snarare än en sån karusellstomme eller renodlad hörnstomme med hyllplan. En karusell har vi i det motsatta hörnet, för förvaring av större prylar såsom hushållsapparater, bunkar m.m.
Plus att det satt en vattenutkastare där innan vi renoverade, som jag tidigare tänkte skulle sitta kvar och även den behöva vara åtkomlig på motsvarande sätt som eldosan. Tills jag fick veta av rörläggaren att det inte är lämpligt att ha utkastare i ett icke-våtutrymme likt under en köksbänk. Så den kommer vi ha i badrummets yttervägg istället, framöver.
Ett alternativ är ju att se till så att den andra skåpsstommen (dvs inte hostommen) är lätt att lossa och dra ut. Det kommer ju inte att vara ofta som åtkomst till eldosan behövs, så om det är lite mer jobb än att öppna en inspektionslucka gör ju inte så mycket.Hollowind skrev:
Nej precis, men gissar att det skulle behöva betyda att den stommen inte har några ben så att man inte "stör" sparksockeln och på så vis kan dra ut den efter att ha lossat på skruvarna som håller ihop stommarna? Eller menar du på något annat sätt?M MWHN skrev:
Om det är lätt att ta loss sockeln så kan det ju vara ben. Vet inte hur ikeas socklar sitter fast men våra socklar sitter fast med plastklipps runt benen så det är bara att rycka loss socklarna (respektive trycka tillbaks dem efteråt).Hollowind skrev:
Sant, jag får ha detta alternativ med mig i åtanke när vi börjar planera exakt hur allt skall monteras.M MWHN skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 312 inlägg
Men måste dosan sitta där i det svåråtkomliga utrymmet? Kan den inte sitta i ryggen på stommen bredvid?
Den är monterad i regeln i dagsläget, likt de ställen som ska ha vanliga tillgängliga uttag. Är ingen elektriker men antar att det är för sent (eller åtminstone lite krångligt) att tänka om kring placeringen nu?H hempularen skrev:
Jag tycker ju att elektrikern borde ha föreslagit något i den stilen, om det hade varit ett alternativ. Men jag ska definitivt lyssna en extra gång innan vi gör något mer i frågan. Tack.E egge80 skrev:
Klicka här för att svara