Hemmakatten
Nu när vi ändå diskuterar sjövärme, så kommer ju även dricksvattnet upp. Om det är så att man använder sjövärme så måste man ju i samma rör kunna dra dricksvatten från Mälaren.

Vet att dricksvattnet från Mälaren (som dricks av halva Storstockholm) i princip inte renas annat än från fiskar, alger mm. För att rören skall hålla och för att vattnet på sommaren går i så många mil rör så har man i lite klor, men i princip kan man dricka Mälarvattnet rakt av och man kommer inte att dö.....
Då borde man ju kunna ha nåt litet enkelt reningsverk och det borde ju kunna bli billigare än att borra brunn, eller......? Säkert många som vet, väntar med spänning på svar. ;D
 
Svärfar har sjövatten in i huset.
Helt ok, men svärmor vägrar dricka det ;)
Men det är nog mer känslomässigt.

Man kan ha ett litet reningsverk med separat tappkran för dricksvatten, och köra allt annat på sjövattnet.
 
Jag vet ju inte hur det är i Stockholm, men jag kan tänka mig att de har samma inställning som vår kommun. Nämligen att ÄR man ansluten till kommunalt VA så SKALL man använda det vattnet, och inte eget vatten. Min kamrater har en väl fungerande brunn med fint vatten kvar från tiden utan kommunalt VA, men detta vatten får de inte använda annat än till bevattning på tomten, eftersom de är anslutna till det kommunala VA-systemet.

Detta för att det är så dyrt att ha kommunalt VA för kommunen, att alla som är anslutna måste utnyttja det...
 
Hemmakatten
Visst, kan man få en liten intäkt så tar man den....:D Inte bara kommuner utan vi alla antar jag. Men detta handlar om områden utan kommunalt VA.
 
Hemmakatten
NU kom jag på att är det inte du, KarlXII, som sa att du har ett reningsverk för dricksvatten? Fast du bor väl vid salstjön? Men det fungerar? o kommunen har sagt OK? Eller är det så att brunnsvattnet är bräckt eller dåligt på annat sätt o att du därför har reningsverk? I alla fall så undrar jag förstås vilken typ av reningsverk du har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.