Hej.
Vi har ett timmerhus byggt 1920 som så klart står på torpargrund...
Vi har bott här i ett halvår och nu gör vårsolen att man har fler timmar att ta reda på som nybliven husägare.
Vi använder bara braskamin i eldväg då kakelugnarna togs bort vid renovering 1980, därav värms inte grunden upp den vägen.
Nu när jag kryper runt under huset (inte just nu, har ingen laptop:) och plockar undan diverse byggskräp som jag har förstått är smart att få undan så ser jag ju också att det med vårens smältvatten blir som jag trodde.
Det är en lägre del, lite som ett "dike" tvärs under byggnaden, där är det bra fuktigt om inte säga blött just vid grundstenarna på norrsidan (högsta punkten).
Jag undrar nu om det verkar vettigt att gräva ut en hel del av den blöta jorden (det är ganska lös jord under huset) speciellt i "diket" och ersätta det mad grus, och ett dräneringsrör med fibermatta runt?
Jag skulle vidare vilja koppla in det dräneringsröret på avloppsröret som så lägligt finns i anslutning av den lägre bortre delen av "diket", hur vettigt är det?
För min del skulle det betyda att jag slipper gräva mig under och igenom grunden samt gräva upp ett extra dike över gården.
Naturligtvis skall jag även kolla upp dräneringen på utsidan grunden. Men just att det är jord som drar åt sig fukt under huset så känns det som en hyfsad idé att byta ut mot grus, om inte allt så i varje fall där det är fuktigt.
Hur tycker ni att det låter?
Det är inte mögel på bjälkarna och det har inte varit problem för dom tidigare ägarna som bott där sedan 1983.

MVH Anders Jonsson
 
Redigerat:
Hej Anders! Jag är också på G med liknande jobb. Har dock en hel del arbete innan jag kan börja lägga in plast och eventuell avfuktare i grunden. Den är nämligen okrypbar för tillfället, så det blir att gräva ur den först.
 
Ta dit en sugbil som suger ut jorden kostar en del men du sparar din kropp.
 
Hej jag skulle rekommendera att du gräver ut så mycket du kan under och lägger ett lager med grus och sen plast på detta. Hur är det med ventilerna i grunden? finns tillräckligt många, är de öppna?

Jag kulle inte rekommendera att koppla drängeringsslagen på det vanliga avloppet, jag skulle göra den jobbiga vägen och gräva under huset så den kommer ut, gräv några meter ut, gör en gropp, fyll med sten så har du en stenkista den kan sluta i.
 
ante_jonta skrev:
Hur tycker ni att det låter?
Det är inte mögel på bjälkarna och det har inte varit problem för dom tidigare ägarna som bott där sedan 1983.

MVH Anders Jonsson
Om du inte planear att tillägsisolera golvet .... låt bli att åtgärda det som fungerar. Kontrollera tillstånd i grunden 1 gång om året. Åtgärda först när du kan se att det verkligen behövs.
gaia
 
gaia skrev:
Om du inte planear att tillägsisolera golvet .... låt bli att åtgärda det som fungerar. Kontrollera tillstånd i grunden 1 gång om året. Åtgärda först när du kan se att det verkligen behövs.
gaia
Hur avgör man när det "verkligen behövs"? Är det när man börjar se mögelpåväxt nånstans, eller vad? När man trampat genom golvet ;)
 
Om du inte tänker ändra något så köp en trådlös luftfuktighetsmätare, då kan du hålla koll på fuktigheten regelbundet. Dock så behöver du inte bli orolig om det bitvis går över 70% gränsen (då mögel får en bra grogrund) är det bra luftflöde i grunden så kan luftfuktigheten vara bitvis högre utan att det blir mögelpåväxt, jämför med din inomhusmiljö, ibland kokar man vatten, duschar mm och luftfuktigheten sticker iväg men omsättningen luft är så stor inomhus så att det ändå inte blir mögel.
 
Se mina resultat efter ett års mätning av relativ luftfuktighet i grunden: Fuktig Torpargrund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.