Hej,

Bakgrund.
Jag bor i ett radhus bygt 1974 med 8 hus i vår länga.
Huset ligger i souterräng och den nedgrävda sidan är dränerad, med rör som ligger nedgrävda längs husen på den nedgrävda sidan och som sedan på två ställen går ut till dagvattensystemet. Röret från den nedgrävda sidan ut till dagvattensystemet för de 4 hus som ligger längst ner på gatan går utmed gaveln på det nedre gavelhuset. Men för de 4 husen som ligger längre upp så går dräneringsröret från den nedgrävda sidan ut till dagvattensystemet under mitt hus(!).

Frågor.
1) Jag tycker själv att det känns dåligt att röret går under vårt hus, om det skulle gå sönder av någon anledning måste det ju bli väldigt trassligt.
Vad tror ni om att röret går under vårt hus, är det riskabelt?

2) Nu skall vi dränera om och då jag funderar jag på om det nu skulle vara riskabelt med denna konstruktion så kanske vi skulle försöka komma bort från denna lösning.
Den mest enkla lösningen torde ju vara att koppla ihop de två rörsystemen så att vattnen från alla 8 hus rinner ut till dagvattensystemet utmed gavelhuset. Att det inte har gjorts så från början borde ju bero på att lutningen då blir flackare och kanske till och med för flack.
Så jag undrar nu finns det någon rekomendation på minsta möjliga lutning?

3) Att dra vattnet det andra hållet via det andra gavelhuset skulle kanske fungera men kräver ju såklart att jag får med mig dem som bor i det huset på denna lösning. Kan ju kräva lite förhandling. I en sådan förhandling, finns det möjlighet för mig att vägra att vattnet går under mitt hus, eller borde det finnas något servitut eller liknande som gör att jag måste låta vattnet gå under mitt hus?

Mvh Johan

Vet inte hur det är med servitut och liknande men har stött på ett par hus från den tiden med både stuprör och dränrör indragna in i huset. (arkitekterna fick visst lite frispel på den tiden) Men försök att stå på dig å hitta en duktig entreprenör som kan komma med förslag hur ni ska åtgärda problemet. MarkAMA säger om jag inte missminner mig en halv centimeter per meter. Så det blir ju ett rejält djup om ni ska gå förbi alla kåkarna..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.