Byggahus.se

Cellulosa på timmerstomme

  1. A
    Medlem Nivå 6
    Hej,
    Jag ska byta panel till våren och har även tänkt isolera en del. Huset är timrat upp till takstolarna som är av mansardtyp, ovan timret är det vanlig regelstomme. Timmerstommen vilar på oisolerat hålbetong (källarplan). Min idé för tillfället är att riva bort in till timmer , regla, samt spruta på ex. ekovilla. Tänkte sätta nedersta regeln ungefär 20-30cm ner på betongsockeln för att slippa kalldraget som är mellan betongen och timret. Om jag då vill ha ex. 100mm cellplast på betongsockeln så blir det runt 200mm ull på timmerstommen och runt 350mm ull i väggarna ovan timmerstommen. Är inte riktigt hundra på hur tjockt timret är men jag skulle gissa 15cm. Utanpå isoleringen blir det vindskydd och sedan stående falurödfärgad panel med ribb. Behöver man något luftspalt mellan isolering och panel? Hade inte tänkt ha någon.

    Har räknat lite och kommer fram till att det blir runt 40kbm isolering när det är på plats... Men jag bor i ett kallhål i Norrbotten (brukar kallas "lokalt kallare" på vädret) och det känns som om man ska lägga på ordentligt när man ändå river lös fasaden, lär knappast göra det igen! Undrar vad det kan kosta? Har inte frågat någon ännu.

    Är det någon som har erfarenhet av ekovilla i väggar eller utanpå timmerväggar? Kollade på hemsidan och det verkar ju som ett smidigt sätt att isolera och få tätt med lite köldbryggor.

    Är det över eller underdimensionerat? Det har tidigare varit 45mm mineralull (konstig vit långhårig isolering med vindpapp på båda sidor) utanpå timret och de känns rätt fjuttigt.
    Jag vill iallafall komma ner i halva energiförbrukningen (genom väggarna) mot tidigare.

    Kom med lite åsikter nu, är ännu helt öppen för idéer!;)
     
  2. P
    Medlem Nivå 10
    Jag tycker det verkar som om du är på helt rätt väg. Tjockleken är heller inte fel utan rätt.

    Dock förutsätter detta att du har en fungerande innomhusventilation, så du inte få en massa fukt i väggarna då det konsenserar inne i väggarna. vilket är mindre bra på sikt.
     
  3. A
    Medlem Nivå 6
    Har fått en prisindikation på runt 30kkr inkl. arbete, vindskydd + moms. Verkar billigt! Ska nog lägga på precis så tjockt som nuvarande konstruktion tillåter. Det handlar alltså om ca.150m2 varav 110m2 blir runt 170mm tjockt och 40m2 som blir ca. 300mm

    Jag har självdragsventilation (fungerande) och ganska bra koll på luftkvaliteten idag, men man får ju kolla extra på hur det påverkas efter renoveringen. Det är ju lite svårt att veta vilka vägar huvuddelen av tilluft/frånluft har tagit innan man tätar till alla glepor. Har dock ganska fjuttigt med isolering i tak och gör väl antagligen renoveringen i helt fel ordning. Men jag har panel liggandes sen ett tag och det börjar vara dags att få upp den nu.

    Isoleraren tyckte jag skulle vara försiktig med den gamla isoleringen. Är det någon som vet ungefär på en skala hur farlig den typen av isolering kan vara?
    Det är vit, långhårig glasull mellan svart vindpapp. Ingen aning vad den kan ha för namn. Det är även skummat (mellan panel och isolering) med ett vitt, oerhört poröst skum här och var, något som man ska akta sig för? Jag får en känsla av att den tidigare konstruktionen inte riktigt har varit så genomtänkt. :)
     
    • Laddar…
  4. P
    Medlem Nivå 10
    Glasullen har jag ingenaning om. Skummet som du har hittat är troligen i från 70-talet. Då kom det en våg där man skulle skumma golv & väggar och andra ytor som man inte kom åt.

    Svårt att säga om det är farligt eller inte. Men en bra mask så kommer det nog att gå fint.
     
  5. A
    Medlem Nivå 6

    Nu är det vår!

    Nu har jag börjat plocka ned den gamla panelen + isoleringen. Mycket skrot blir det.
    Den gamla isoleringen heter glasullit och den var endast 30mm tjock, d.v.s. där den inte är tillplattad. Det vita skummet verkar tack och lov bara vara en meter upp.

    Det är väldigt gott om spik i timret, typ tre och fyrtums som är bockade för att hålla papp som ligger mot timret. Är det nån idé att dra ut sådana? Kanske sitter 20st per kvadrat. :)

    Jag funderar över det med luftspalt mellan isolering och träpanelen, är det nödvändigt?

    Bifogar lite bilder så kanske jag sprider lite arbetsglädje!
     
  6. A
    Medlem Nivå 6

    Isolering på gång

    Tänkte visa en bild på bygget för intresserade. Grunden isolerad med 50+50mm XPS med steniskiva utanpå och på väggen blev det ca. 130-180mm ekovillaisolering. Måste säga att det ser väldigt förtroendeingivande med denna isolering, det känns skönt. Hur det ser ut om några år återstår att se. Det är noggranna killar och det är ju kul!
    Taket kommer att ha ca. 300mm ekovilla i snedtaken och 500mm på toppen.
     
  7. F
    Medlem Nivå 7
    Intressant! Hur ser själva konstruktionen ut? Kom du fram till något om luftspalten?
     
  8. Z
    Medlem Nivå 6
    Luftspalt mellan isolering och panel skall man ha för att det ger ett mottryck på baksidan av panelen när det regnar och blåser mot fasaden.
    Fasaden blir mindre blöt.
    Sedan torkar fasaden fortare med luftspalt på baksidan. Den torkar från två håll.
     
  9. A
    Medlem Nivå 6
    Jo, det blir luftspalt definitivt (efter lite mer efterforskning). För att få luftspalten dränerande så är panelen spårad på baksidan.
     
  10. A
    Medlem Nivå 6
    Reglingen byggdes på marken och lyftes dit med traktor. En stående 95 innerst och en liggande 45 ytterst. Alltihop riktades och fästes mot timmret med hjälp av en anseende mängd stålvinklar. I princip helt utan köldbryggor förutom runt fönster och dörr, men efterssom det blir runt 300mm trä där så räknas det väl inte som en köldbrygga direkt.
     
  11. F
    Medlem Nivå 7
    Så du kommer att ha horisontella luftspalter då eller? Ska det dit nån vindduk också?
     
  12. A
    Medlem Nivå 6
    Japp, det blir horisontella luftspalter, det blir mycket rejälare att spika i (45 + 15). Men det blir även några hundra vertikala luftspalter då panelen är spårad (2 spår ca. 4x6mm) på baksidan, hade den inte varit spårad så skulle jag ha satt spikläkten med någon centimeters mellanrum varje meter eller nåt sånt för att få det hela dränerande.

    Vindduken blir av membrantyp (monarperm 900) efter kontakt med en hustillverkare och bygghandel. Kanske lite overkill då isoleraren sa att endel kör helt utan duk, men det blåser ju alltid här och jag vill inte att regnet ska kunna hamra sig in i isoleringen... I finland kör de tydligen av gammal hävd med gipsskivor utan luftspalt mellan iso och gips, finns beskrivet i ekovillas handbok.

    Tilläggas ska kanske att jag målar med slamfärg (falu röd) så inte heller ytskiktet är tilltäppt.