Är nyfiken på hur gammal denna timmerstomme kan tänkas vara. Kan man kanske se det på hur stockarna är sammanfogade?
 
  • Närbild på en gammal timmerstommes hörnskarv med mossa och tydligt huggmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Z zingo skrev:
Är nyfiken på hur gammal denna timmerstomme kan tänkas vara. Kan man kanske se det på hur stockarna är sammanfogade?
Haklaxknut. Troligen 1800-tal. Hus med laxknutar var tänkta att få brädfodring.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Datering av bygget är nog svårt med årtal, men hittade det här

Timmerhus, plankhus och skiftesverk är konstruktioner i massivträ som är kända i Norden sedan 800-talet. Liggtimmer med knuttimring är den mest välkända tekniken. Fram till mitten av 1800-talet var detta den vanligaste byggnadstekniken i stora delar av Sverige, både i städerna och på landsbygden. En timmerstomme består av timmerstockar som läggs horisontellt och staplas på varandra. Tekniken har fått sitt namn av att stockarna fästs i hörnen genom uthuggna hak — knuta

Detta byggnads- sätt varade fram till slutet av 1800- talet och så ser de flesta bevarade timmerhusen i Sverige ut. Under senare delen av 1800-talet blev slätknuten eller laxknuten vanlig.
 
Det varierat väldigt mellan olika orter när man införde olika nyheter. Här i Österbotten blev låsknutar (haklaxknutar) vanliga från och med 1850-60-70-talet litet varierande från socken till socken. Det blev vanligt att såga knuthaken i början på 1800-talet.
 
Tack för alla svar.
Byggnaden sägs vara uppförd 1890. Så då kan det ju stämma.

Men det finns även en notering om att den uppfördes ”omkring 1850”. Det var därför jag ställde frågan.
 
Jag tror mera på 1890 men eftersom jag inte känner till orten och övriga detaljer är det bara en gissning.
 
H heimlaga skrev:
Jag tror mera på 1890 men eftersom jag inte känner till orten och övriga detaljer är det bara en gissning.
Mellan Borås och Göteborg
 
J jonaserik skrev:
Detta byggnads- sätt varade fram till slutet av 1800- talet
Det finns ju timrade hus från början av 1900-talet också. Kanske mer på landet och i Norrland (?) men inte var det så att byggandet upphörde så tidigt som anges där.
 
Kan ju varit nerplockat och uppsatt igen, så dateringen kan ju både gälla när huset ställdes på sin nuvarande plats såväl som när det uppfördes gången innan.

Vårat hus är från 1850-talet i nuvarande uppsättning. Men med tanke på att både takstolar såväl som innertaket i ett rum är numrerade så kan man ana att det varit uppsatt på något annat vis någon gång tidigare.
 
R Räknenisse skrev:
Det finns ju timrade hus från början av 1900-talet också. Kanske mer på landet och i Norrland (?) men inte var det så att byggandet upphörde så tidigt som anges där.
Det stämmer. Farfar satta upp sitt sista boningshus med traditionell timmerstomme omkring 1950. Det var ett av de allra sista i Österbotten. Fast jag har faktiskt hört om några enstaka mindre byggnader som gamla pensionärsgubbar timrade upp på traditionellt vis ända in på 1970-talet.
Sedan var det slut tills en yngre generation började intressera sig för att väcka liv i hantverket i slutet på 90-talet och början på 2000-talet.

Ännu då en bekant började arbeta som lärpojke på byggen åren före vinterkriget var det alldeles normalt att timra boningshus och de vuxna karlarna var måna om att han som då var tonåring skulle lära sig timra ordentligt för att ha en framtid i branschen. Sedan började kriget men han hann ju timra en del korsur vid fronten i Aunus. Efter kriget blev det inget mer timrande för honom
Då han dog för ett år sedan bröts den sista länken mellan den gamla timringstraditionen och oss ungdomar som försöker komma underfund med konsten på nytt.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.