Halloj!

Har behov av att "tilläggsisolera" i den äldsta delen utav huset. Jag var uppe och sprang där i veckan och kunde konstatera att det var mellan 10 och 14cm isolering. Skivor. Detta är på en yta om ca 25kvm. Idag ligger det både sten och glasull där. Allt ser torrt och fint ut, ingen murstock som varit varm på över 20 år. Lite dåligt med ventilation vid takfot, lite ventilation i nock. Men vi bor vid havet och här blåser det på rätt bra och ofta. När det väl blåser så tror jag inte det är någon fara med luftutbyte på taket. Det ligger en äldre plast ovanför innertaket.

Min plan är att ta bort all gammal sten och glasull och ersätta med cellulosa isolering ifrån iCell. Vindavledare tänkte jag lösa med antingen masonit eller vindduk. Hur mycket kan det tänkas gå åt med denna isolering? Stog att det skulle krävas 30-32kg / m2. Alltså ca 48st paket. Kunde inte utröna vilken tjocklek den vikten motsvarade. Jag antar att jag kan nöja mig med 30-40cm.

Ni som isolerat med detta, har ni provat att kratta ut och fluffa det för hand?
 
Varför ska du ta bort den felfria mineralullen?
 
F fribygg skrev:
Varför ska du ta bort den felfria mineralullen?
För att täta springor och dylikt som finns i den. Den är även full med råttgångar och bon. Därför jag tänkte börja om på ny kula. Känns som att det kommer bli tätare om jag byter ut allt.
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
För att täta springor och dylikt som finns i den. Den är även full med råttgångar och bon. Därför jag tänkte börja om på ny kula. Känns som att det kommer bli tätare om jag byter ut allt.
Då missförstod jag det du skrev tidigare, då uppfattade jag att du hade åtminstånde 10cm fin mineralull men nu har den fått rättegångar och hon och då kan jag förstå om du vill riva ut skiten och börja om på nytt
 
R
Antewallgren Antewallgren skrev:
För att täta springor och dylikt som finns i den. Den är även full med råttgångar och bon. Därför jag tänkte börja om på ny kula. Känns som att det kommer bli tätare om jag byter ut allt.
Man brukar inte blanda mineraliska isoleringar och cellulosa så du gör rätt med att bara använda det ena..
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.