Jag har en Vallox 90 SE FTX som sedan en tid börjat låta illa. Först bara lite under ganska lång tid, som jag försökt avhjälpa genom att göra rent fläktarnas hjul. Men för ett par veckor sedan blev det drastiskt sämre och jag misstänkte (korrekt skulle det visa sig) att ett lager i en av de två fläktarna i enheten tackat för sig.
En ny fläkt verkar kosta i runda slängar 3500 kr, problemet löstes med två kullager av typ 626 á 35 kr och jag tänkte dela med mig av hur jag gjorde ifall någon annan råkar ut för samma sak och råkar hitta hit. Jag är amatör och kan inget om lager eller något annat av detta utan dokumenterar här bara vad jag gjort och kommit fram till.
Fläkten sitter monterad i FTX-aggregatet med en gummerad bricka och en vingmutter:
Två kablar är anslutna bakom och anslutningarna lossas genom att klämma in flärparna på sidorna så att kontaktdonen går att dra ur. Den ena är en hane och den andra är en hona så de går inte att sätta tillbaka fel.
Fläktarna är Ebm Papst R3G146-AD23-12 och samma/liknande fläkt sitter säkert i andra aggregat från Vallox.
Lossa först the fyra yttre PZ-skruvarna (märkta med rött på bilden) och lyft ur motorn och fläkthjulet ur huset:
Lossa sedan de fyra Torx-skruvarna (blå markering i bilden ovan) för att separera elektroniken. Pass på den lilla svarta kåpan som ska gå in i det sexkantiga hålet (röd markering) som är lös och kan komma bort:
Ta bort det gula gummilocket, och under den låsringen som håller fast lagret på axeln. Du behöver en rätt liten och smal låsringstång, låsringens öppning är bara ett par mm. Dra sedan av hela den svarta plastdelen från axeln:
Tanken är nog att både det övre och undre lagret ska följa med. I mitt fall hade det undre lagret fastnat på axeln som synes i bilden ovan. Efter att ha lagt en trasa mellan för att skydda motorns magneter så drog jag av lagret med en polygrip. Under detta sitter en bricka och en fjäder som nog kan sprätta iväg så håll koll på dem:
Om båda lagren följer med av axeln som tänkt kan man sticka en skruvmejsel genom hålet i det ena lagret och peta ur lagret på motsatt sida, sedan vända och peta ur det andra.
Mitt ena lager var uppenbart slut då det gick märkbart trögt och fettet hade läckt ut (glänser lite i den röda plasten på bilden):
Sen är det bara att sätta i nya lager och sätta ihop allt igen, vilket är lätt att göra:
Lagren är som sagt av typ 626 vilket är mm-måtten på olika ledder vad jag förstår. Jag köpte dem från remlagret.se då de hade SKF-lager i lager och låg frakt (och var rimligt snabba också). Finns billigare men jag ville ha SKF. Exakt artikel jag beställde var 262-2RS vilket jag läst mig till betyder att packningarna på sidorna är i gummi vilket ska vara bra mot damm och fukt samt att hålla kvar fettet. Som synes på bilderna är originallagren med packningar av metall (betecknat Z istället för RS). Det var säkert hybris att tro att jag vet bättre, men det går väl att byta igen om det skiter sig.
Hoppas detta kommer vara till nytta för någon annan som googlar sig hit i framtiden!
En ny fläkt verkar kosta i runda slängar 3500 kr, problemet löstes med två kullager av typ 626 á 35 kr och jag tänkte dela med mig av hur jag gjorde ifall någon annan råkar ut för samma sak och råkar hitta hit. Jag är amatör och kan inget om lager eller något annat av detta utan dokumenterar här bara vad jag gjort och kommit fram till.
Fläkten sitter monterad i FTX-aggregatet med en gummerad bricka och en vingmutter:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två kablar är anslutna bakom och anslutningarna lossas genom att klämma in flärparna på sidorna så att kontaktdonen går att dra ur. Den ena är en hane och den andra är en hona så de går inte att sätta tillbaka fel.
Fläktarna är Ebm Papst R3G146-AD23-12 och samma/liknande fläkt sitter säkert i andra aggregat från Vallox.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa först the fyra yttre PZ-skruvarna (märkta med rött på bilden) och lyft ur motorn och fläkthjulet ur huset:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa sedan de fyra Torx-skruvarna (blå markering i bilden ovan) för att separera elektroniken. Pass på den lilla svarta kåpan som ska gå in i det sexkantiga hålet (röd markering) som är lös och kan komma bort:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort det gula gummilocket, och under den låsringen som håller fast lagret på axeln. Du behöver en rätt liten och smal låsringstång, låsringens öppning är bara ett par mm. Dra sedan av hela den svarta plastdelen från axeln:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är nog att både det övre och undre lagret ska följa med. I mitt fall hade det undre lagret fastnat på axeln som synes i bilden ovan. Efter att ha lagt en trasa mellan för att skydda motorns magneter så drog jag av lagret med en polygrip. Under detta sitter en bricka och en fjäder som nog kan sprätta iväg så håll koll på dem:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om båda lagren följer med av axeln som tänkt kan man sticka en skruvmejsel genom hålet i det ena lagret och peta ur lagret på motsatt sida, sedan vända och peta ur det andra.
Mitt ena lager var uppenbart slut då det gick märkbart trögt och fettet hade läckt ut (glänser lite i den röda plasten på bilden):

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är det bara att sätta i nya lager och sätta ihop allt igen, vilket är lätt att göra:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagren är som sagt av typ 626 vilket är mm-måtten på olika ledder vad jag förstår. Jag köpte dem från remlagret.se då de hade SKF-lager i lager och låg frakt (och var rimligt snabba också). Finns billigare men jag ville ha SKF. Exakt artikel jag beställde var 262-2RS vilket jag läst mig till betyder att packningarna på sidorna är i gummi vilket ska vara bra mot damm och fukt samt att hålla kvar fettet. Som synes på bilderna är originallagren med packningar av metall (betecknat Z istället för RS). Det var säkert hybris att tro att jag vet bättre, men det går väl att byta igen om det skiter sig.
Hoppas detta kommer vara till nytta för någon annan som googlar sig hit i framtiden!
Redigerat:
Klicka här för att svara