hej

jag håller på att bygga ett tinyhouse och har hade en kass presssening som släppte igenom mycket vatten under färdigställande av taket.

Det jag är orolig över att det inte torkar upp ordentligt då det är oljehärdade masonitskivor i botten av bjälklaget och dom fuktröga spånskivorna som ytskickt på bjälklaget (än så länge). Att de är två fukttröga material i botten och toppen gör det ens möjligt att fukten att ta sig ut? borde jag valt vanliga spånskivor eftersom jag har träfiberisolering?

Vi har håltagning färdigt för rör så de har vandrat in massa vatten under i isoleringen. börjar minska, var en månad sen ungefär.

Skivorna verkar inte svälla i kanterna(de är limmade och ditskruvade)

(Fukttrög spånskiva
Oftast grönfärgad för att lättare kunna skilja från vanlig spånskiva. Kan med fördel användas i områden där du misstänker tillfällig fuktförhöjning.)
 
Har du inte öppnat upp bjälklaget någonstans och tittat hur mycket vatten som kommit ner? Är ju stor risk att du har påväxt i bjälklaget om du inte öppnat upp och torkat ur det. Att bara låta det självtorka är ju inte så bra. Vad är det för material i övrigt i bjälklaget?
 
Centano Centano skrev:
Har du inte öppnat upp bjälklaget någonstans och tittat hur mycket vatten som kommit ner? Är ju stor risk att du har påväxt i bjälklaget om du inte öppnat upp och torkat ur det. Att bara låta det självtorka är ju inte så bra. Vad är det för material i övrigt i bjälklaget?

nej tyvärr har ja inte öppnat upp då de har blivit lite framsteg hela tiden i de hål jag känt. men där det inte är hål har jag ingen aning, förutom att spånskivorna är intakta. de jag har omkring mig tyckte de kunde självtorka, men börjar ifrågasätta det då dem inte jobbat med träfiberisolering innan. De var inte speciellt oroliga och hänvisade mig till att läsa på om"byggfukt". Sa också att man i värsta fall kan öppna upp. men när vet man att det måste göras?

Det är underifrån tryckimpregnerat 22x95 som kommer under bärlinorna och kortlingarna sen är det oljehärdad masonit som är fastskruvad i det tryckimpregnerade. sen är det tjärpapp mellan bärlinan och kortlingarna och det tryckta brädorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.