Hej!

Ursäkta om denna frågan har diskuteras innan, dock har jag lite marginellt med tid för ett eventuellt husköp. Mitt första köp, så är ju såklart lite nojig, så ni får ursäkta om detta har diskuterats innan :)

Huset är besiktigat av Fastighetsbyrån, enligt nedan:

Besiktigat hus - Fastighetsbyrån (fastighetsbyran.com)

Dock undrar jag, om jag ska ta in en egen besiktningsman och brukar man göra detta före eller efter kontraktsskrivning? Som jag förstår det kan man lägga in en klausul i köpkontraktet om att man kan upphäva köpet om huset har visat sig ha allvarliga brister som blev missat på den första besiktningen, stämmer detta?

Det känns ju även "dumt" att göra en besiktning om man inte ens har vunnit en budgivning, då det kostar en rejäl slant. Dock har jag inga problem alls att göra en besiktning om man har vunnit budgivningen, dock kan det ju ändå gå snett, om säljaren väljer att ta någon som inte vill göra en egen besiktning.

Hur hade ni ställt er? Hur är vanligt att man gör?

Känns väl lite sådär att köpa säljarens/mäklarens besiktningsman rakt av, eftersom man kan ju undra exakt hur objektiva dessa är.

Du har koll på läget. Besiktning gör du efteråt, normalt hinner man inte besiktiga innan kontraktsskrivning, därför skriver man en klausul som du nämner. Besiktning bör sen göras innan du betalar handpenning som normalt är 10 dagar från kontraktsskrivning. Jag skulle nog säga att en sådan besiktning och klausul sällan används då köparen hellre tar en köpare där det går snabbt. Det skiljer såklart på var man bor i landet och hur intressant objektet är.

Edit: ändrade lite som blivit tokigt

Redigerat:
Tack för svaret Johan456.

Dock förstår jag inte helt, t.ex:

"Besiktigar gör du efteråt, normalt hinner man inte skriva kontrakt innan köparens besiktning görs, därför skriver man en klausul som du nämner"

Menar du att man besiktar efter man har skrivit på kontraktet eller inte? Känns som att meningen är aningen felformulerad.

Och även;

"Jag skulle nog säga att en sådan besiktning och klausul sällan används då köparen hellre tar en köpare där det går snabbt."

Menar du att säljaren tar en köpare som inte kräver besiktning? Får väl anse att objekten där jag bor är rätt heta och går förmodligen rätt fort, dock känns det ändå dumt att lite på enbart försäljarens besiktningman, och det känns även dumt att besikta innan man har gjort köpet, eftersom besiktningen som sagt kostar en hel del pengar.

Känns lite olustigt. Antingen får jag huset, med endast besiktningen från säljaren/mäklaren, eller så riskerar jag att förlora det, eftersom jag har vill ha egen besiktningsman. Rätt sjukt ändå när man pratar många miljoner att "chansa".

Tack som sagt för din feedback.

Det blir tokigt ibland på mobilen. Du har tolkat mig rätt. Man skriver klausul för att man sällan hinner besiktiga innan kontrsktsskrivning.

ja, säljaren kan välja någon som inte besiktigar, de vill ha en snabb affär och vill slippa behöva lägga ut huset igen om köparen som vinner och besiktigar drar sig ur. Det är rimligt men det gör tyvärr att man som köpare ofta köper grisen i säcken.

J Johan456 skrev:
Det blir tokigt ibland på mobilen. Du har tolkat mig rätt. Man skriver klausul för att man sällan hinner besiktiga innan kontrsktsskrivning.

ja, säljaren kan välja någon som inte besiktigar, de vill ha en snabb affär och vill slippa behöva lägga ut huset igen om köparen som vinner och besiktigar drar sig ur. Det är rimligt men det gör tyvärr att man som köpare ofta köper grisen i säcken.
Okej, tack så mycket för förklaringen, uppskattas mycket. Lärt mig en hel del med :)

Har du köpt ett hus redan? Om inte så har jag som husägare sedan exakt 5 år rätt mkt erfarenhet från den affären o vaf man bör tänka på vid just köparens besiktning

Hej. Jag har gått igenom det har ett par gånger- också i ett storstadsområde värt villor säljer snabbt. Man kan försöker att skriva på kontraktet med ett klausul som ger man rätt at drar ser ut köpet inom 14 dagar. Visa mäklaren har detta som standard i deras avtal men långt från alla (skandiamäklaren hade förut). Sen besiktar huset med egen besiktningsman och om man inte gillar resultatet kan man drar sig ur, eller, förhandlar priset på grund av saker som har dykt upp under besiktningen.

Om det inte går att har rätt at drar sig ur, man kan ändå har rätt att förhandla priset.

man kan också ta ett genomgång med säljarens besiktningsman, och då får man skydd från deras försäkring.

lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.