Hej på er.
Läser runt och söker på detta forum men hittar inget direkt svar på just det jag söker.
Så jag skickar ut en fråga och vill gärna ha lite råd och tips.
Ska bygga ett inglasat uterum (ej vinterisolerat) med isolerat plåttak. På ett befintligt altandäck.
Snözon 3 - 3,5. Mått: 3,6 m brett 4.0 m djupt. Höjd ca 3m till nock. Taklutning 14-22 grader (sadeltak)
(Ej bestämt om det ska vara pulpet eller sadeltak. Mest troligt sadeltak då jag tycker det passar huset bättre, men det är mera jobb, enklare med pulpet)
Glaspartierna runtom kommer bli med 4 dörrar, alltså med ett brett karmmått, skånskas har 131 mm i mått.
Willab garden får jag inte fram men kan anta att det är liknande.
Tänkte bygga stommen själv av lösvirke, men kopiera lite från dom färdiga kit som finns.
(finns inget färdigt kit som passar rakt av, därav måste jag bygga själv.)
Jag har 2 alternativ jag grunnar på. Jag har försökt göra beräkningar på träguiden men kört fast
ALT 1 - Sadeltak utan mittpelare men med kortling mellan främre bärlina och taknock.
Ytterpelare: Limträ 140x140
Bärlina ytterpelare: Limträ 140x270x4000 (spännvid 3.6m)
Kortling bärlina/taknock: Limträ 140x140
Pelare husvägg: C24 45x145
Bärlina gavel (husvägg/ytterpelare): Limträ 140x270 (spännvid 4m)
Taknock: Limträ 90x270x5000-6000
Takbalkar: C24 45x145
ALT 2 - Sadeltak med mittpelare mot taknock.
Ytterpelare och mittpelare: Limträ 115x115
Bärlina ytterpelare: Limträ 90x270x4000 (spännvid 3.6m)
Pelare husvägg: C24 45x120
Bärlina gavel (husvägg/ytterpelare): Limträ 115x270 (spännvid 4m)
Taknock: Limträ 90x270x5000-6000
Takbalkar: C24 45x145
Varför jag räknat på 140x140 pelare är karmmåttets bredd på glaspartierna, passar bättre. Samt att jag hade helst sluppit ha en mittpelare (framifrån sett) på så liten spännvid 3.6 m.
Vid 115x115 måste man sala ut för att få det snyggt vid hörnen.
90x90 pelare håller säkert men vet ej hur jag ska lösa det med glaspartierna.
Vilket alternativ ska man köra på? Håller båda alternativen? Fördelar jag lasten så pass mycket vid alternativ 1 så att nedböjningen inte blir ett problem?
Bifogar en bild från willabgarden så ni ser på ett ungefär vad jag tänkt mig.
Läser runt och söker på detta forum men hittar inget direkt svar på just det jag söker.
Så jag skickar ut en fråga och vill gärna ha lite råd och tips.
Ska bygga ett inglasat uterum (ej vinterisolerat) med isolerat plåttak. På ett befintligt altandäck.
Snözon 3 - 3,5. Mått: 3,6 m brett 4.0 m djupt. Höjd ca 3m till nock. Taklutning 14-22 grader (sadeltak)
(Ej bestämt om det ska vara pulpet eller sadeltak. Mest troligt sadeltak då jag tycker det passar huset bättre, men det är mera jobb, enklare med pulpet)
Glaspartierna runtom kommer bli med 4 dörrar, alltså med ett brett karmmått, skånskas har 131 mm i mått.
Willab garden får jag inte fram men kan anta att det är liknande.
Tänkte bygga stommen själv av lösvirke, men kopiera lite från dom färdiga kit som finns.
(finns inget färdigt kit som passar rakt av, därav måste jag bygga själv.)
Jag har 2 alternativ jag grunnar på. Jag har försökt göra beräkningar på träguiden men kört fast
ALT 1 - Sadeltak utan mittpelare men med kortling mellan främre bärlina och taknock.
Ytterpelare: Limträ 140x140
Bärlina ytterpelare: Limträ 140x270x4000 (spännvid 3.6m)
Kortling bärlina/taknock: Limträ 140x140
Pelare husvägg: C24 45x145
Bärlina gavel (husvägg/ytterpelare): Limträ 140x270 (spännvid 4m)
Taknock: Limträ 90x270x5000-6000
Takbalkar: C24 45x145
ALT 2 - Sadeltak med mittpelare mot taknock.
Ytterpelare och mittpelare: Limträ 115x115
Bärlina ytterpelare: Limträ 90x270x4000 (spännvid 3.6m)
Pelare husvägg: C24 45x120
Bärlina gavel (husvägg/ytterpelare): Limträ 115x270 (spännvid 4m)
Taknock: Limträ 90x270x5000-6000
Takbalkar: C24 45x145
Varför jag räknat på 140x140 pelare är karmmåttets bredd på glaspartierna, passar bättre. Samt att jag hade helst sluppit ha en mittpelare (framifrån sett) på så liten spännvid 3.6 m.
Vid 115x115 måste man sala ut för att få det snyggt vid hörnen.
90x90 pelare håller säkert men vet ej hur jag ska lösa det med glaspartierna.
Vilket alternativ ska man köra på? Håller båda alternativen? Fördelar jag lasten så pass mycket vid alternativ 1 så att nedböjningen inte blir ett problem?
Bifogar en bild från willabgarden så ni ser på ett ungefär vad jag tänkt mig.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag ritade ett linkande tog jag en del dimensioner från denna ritning från skånskas hemsida, men jag bor dock i snözon 1.
https://s.skbv.se/store/files/Glädja_kapad_170425_Raka_hörn.pdf
En sak man bör titta extra noga på är nockbalkens infästning mot huset, om man inte vill ha en stolpe där.
https://s.skbv.se/store/files/Glädja_kapad_170425_Raka_hörn.pdf
En sak man bör titta extra noga på är nockbalkens infästning mot huset, om man inte vill ha en stolpe där.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du kör på alternativ 1, där en pelare överför nockbalkens last till den främre kantbalken, men där det inte finns en pelare under. så föreslår jag följande värden:
Nockbalken bör vara 140x270. Den bär halva taklasten. Övriga kantbalkar kan vara 90x270. Pelarna behöver inte vara större än 90x90, men det kan vara praktiskt med andra breddmått. Jag skulle även ställa en pelare längst in mot fasaden för att bära nockbalkens inre ände. Det kan bli uppemot 1500 kg last på den. Takbjälkarna bör vara 45x170 om de ligger på c/c 1200.
Nockbalken bör vara 140x270. Den bär halva taklasten. Övriga kantbalkar kan vara 90x270. Pelarna behöver inte vara större än 90x90, men det kan vara praktiskt med andra breddmått. Jag skulle även ställa en pelare längst in mot fasaden för att bära nockbalkens inre ände. Det kan bli uppemot 1500 kg last på den. Takbjälkarna bör vara 45x170 om de ligger på c/c 1200.
Tusen tack för input. Vad rekommenderar du för stolpar och kantbalkar samt takbalkar ifall man skulle bygga ett pulpet tak istället? Måste man kliva upp en dimension?J justusandersson skrev:Om du kör på alternativ 1, där en pelare överför nockbalkens last till den främre kantbalken, men där det inte finns en pelare under. så föreslår jag följande värden:
Nockbalken bör vara 140x270. Den bär halva taklasten. Övriga kantbalkar kan vara 90x270. Pelarna behöver inte vara större än 90x90, men det kan vara praktiskt med andra breddmått. Jag skulle även ställa en pelare längst in mot fasaden för att bära nockbalkens inre ände. Det kan bli uppemot 1500 kg last på den. Takbjälkarna bör vara 45x170 om de ligger på c/c 1200.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vi ett pulpettak hamnar halva taklasten på vardera kantbalk. Det betyder att de skall ha samma dimension som den föreslagna nockbalken. Alla 90x90 stolpar klarar de laster som är aktuella.
Kan inte sätta en pelare mot fasaden eftersom jag har en dörr just där, kan man bygga enligt samma princip som främre kantbalken? Eller räcker det om jag sätter en kantbalk + pelare emot mina befintliga takstolar.J justusandersson skrev:Om du kör på alternativ 1, där en pelare överför nockbalkens last till den främre kantbalken, men där det inte finns en pelare under. så föreslår jag följande värden:
Nockbalken bör vara 140x270. Den bär halva taklasten. Övriga kantbalkar kan vara 90x270. Pelarna behöver inte vara större än 90x90, men det kan vara praktiskt med andra breddmått. Jag skulle även ställa en pelare längst in mot fasaden för att bära nockbalkens inre ände. Det kan bli uppemot 1500 kg last på den. Takbjälkarna bör vara 45x170 om de ligger på c/c 1200.
Har 1.5 plans hus. Se bild.
Best hade varit att använda samma lösning i bakkant som i framkant om du inte kan ha mittstolpe.
Jag rekomenderar starkt att ställa stolparna på egna kraftiga plintar, inte på trädecket.
Speciellt om du ska ha skjutpartier. Dessa kan börja kärva redan vid en annars ofarlig nedböjning av bärlinor.
Jag rekomenderar starkt att ställa stolparna på egna kraftiga plintar, inte på trädecket.
Speciellt om du ska ha skjutpartier. Dessa kan börja kärva redan vid en annars ofarlig nedböjning av bärlinor.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Möjligheten att fästa in en inre bärlina i husväggen beror helt på hur den senare är konstruerad. Av bilden att döma ser det lite trångt ut. Ta reda på i vilka lägen du kan ställa stolpar, så kan man anpassa balkdimensionerna efter det.
Jag instämmer helt med vad Nefrums skriver om stolpar.
Jag instämmer helt med vad Nefrums skriver om stolpar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Alla stolpar bör stå på egna ben (och en hel del annat också...).
Så här ser det ut just nu. (det här får bli lite av en projekttråd)
Monterat dit altangolvet igen. Flyttat AC pump i väntan på tömning.
Kommer sätta en byggregel på husfasaden rakt under takstolarna som jag fäster i övre hammarbandet samt väggreglar. Där är det tänkt att en pelare ska vila mot, en pelare till kommer att hamna längre in samt en främre mot kantbalken längst fram. (kör på alt 1 enligt första posten, och det blir sadeltak)
Stommen blir i limträ; kantbalkar 90x270, alla pelare 115x115, tacknocksbalk 115x315
Takreglar 45x195 eller nått sånt..(mest för att få lite höjd och synka med befintligt tak)
Var tvungen att beställa limträ eftersom lokala handlaren ej hade hemma det jag behövde. Nästa vecka hoppas jag komma igång igen.
Monterat dit altangolvet igen. Flyttat AC pump i väntan på tömning.
Kommer sätta en byggregel på husfasaden rakt under takstolarna som jag fäster i övre hammarbandet samt väggreglar. Där är det tänkt att en pelare ska vila mot, en pelare till kommer att hamna längre in samt en främre mot kantbalken längst fram. (kör på alt 1 enligt första posten, och det blir sadeltak)
Stommen blir i limträ; kantbalkar 90x270, alla pelare 115x115, tacknocksbalk 115x315
Takreglar 45x195 eller nått sånt..(mest för att få lite höjd och synka med befintligt tak)
Var tvungen att beställa limträ eftersom lokala handlaren ej hade hemma det jag behövde. Nästa vecka hoppas jag komma igång igen.
Arbetet fortskrider. Sadeltaket nästa. Måste klura på vilken takvinkel som blir bra osv.
Sen inväntar jag lite hjälp på den fronten, jobbigt att lyfta nocken själv..
Men började fundera på göra klart golvet innan hjälpen kommer.
Just nu ligger trallen löst på regelvirket.
Tanken vara sätta trossbottenskiva, cellplast, vindpapp, golv.
Hurdant vindpapp?
Sen inväntar jag lite hjälp på den fronten, jobbigt att lyfta nocken själv..
Men började fundera på göra klart golvet innan hjälpen kommer.
Just nu ligger trallen löst på regelvirket.
Tanken vara sätta trossbottenskiva, cellplast, vindpapp, golv.
Hurdant vindpapp?
Eftersom du har en trossbotten som jag antar blir tät (kör med trossbottenskivor av oljehärdad board) så fyller vindpappens funktion mest att dölja cellplasten i springorna. Då går det bra att använda vilken som helst som är svart.
Tar upp tråden igen. Har du kvar några fler bilder?S sharken skrev:Arbetet fortskrider. Sadeltaket nästa. Måste klura på vilken takvinkel som blir bra osv.
Sen inväntar jag lite hjälp på den fronten, jobbigt att lyfta nocken själv..
Men började fundera på göra klart golvet innan hjälpen kommer.
Just nu ligger trallen löst på regelvirket.
Tanken vara sätta trossbottenskiva, cellplast, vindpapp, golv.
Hurdant vindpapp?
Klicka här för att svara