Hej!
Jag bor i bostadsrätt hus från 1940-talet. Taket har sprickor och är typ krakelerat.

Jag håller på att försöka skrapa ner det för att måla om.

Vad tror ni, kan sprickorna vara fuktskada? Tycker det ser lite mörkare ut i sprickan nu när jag börjat ta bort.

Vissa delar av taket lossnar jättelätt medan andra sitter hårt. Har ni tips på hur jag kan få det att lossna lättare? För visst bör jag ta ner allt med tanke på att det är typ krakelerat?

Tacksam för all hjälp!
Anna
 
  • Skadad vägg med avflagande vitmålad yta som avslöjar underliggande grått material. Cracka och åldringstecken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken vit färg på en vägg med en flagnad del som exponerar underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat tak med flagande färg och exponerad understruktur, över vita kakelplattor. Behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det papp limmad på ett betongbjälklag?
 
haha5810 haha5810 skrev:
Är det papp limmad på ett betongbjälklag?
Ja det skulle det kunna vara, det är nåt lager mellan puts och färgen.
 
haha5810 haha5810 skrev:
Är det papp limmad på ett betongbjälklag?
Vägg och golv möts, skadad färg och kakel, sprickbildning, slitage, behöver reparation eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget enkelt jobb att fixa själv - jag hade låtit pappen sitta kvar, lagt primer på den synliga betongen och sen slipat och spacklat före målning med lämplig färg.

Har du råd så anlita en målerifirma ...

Sprickorna är inget att bry sig om, de kommer nog tillbaka - bara att vänja sig
 
haha5810 haha5810 skrev:
Inget enkelt jobb att fixa själv - jag hade låtit pappen sitta kvar, lagt primer på den synliga betongen och sen slipat och spacklat före målning med lämplig färg.

Har du råd så anlita en målerifirma ...

Sprickorna är inget att bry sig om, de kommer nog tillbaka - bara att vänja sig
Ja men jag tror också att jag behöver anlita någon för att få hjälp. Jag blev först bara så orolig att nåt tätskikt var förstört men nu när jag har hört mig för verkar det inte vara fuktspärr i just taket här. Men jag ska ta in nån som kan det här. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ser ut som att det ursprungligen var en spackling av putsen med linoljebaserad spackelfärg (det beiga understa lagret, linolja och krita) och sen kromoxidgrön linoljefärg på det. Någon gång har detta detta senare spacklats (det grå lagret) och målats med en alkydoljefärg (gissar jag, kan också vara en vanlig akrylattakfärg) som nu har spruckit.

Skadad vägg med sprucken och flagande färg och puts. Reparationsbehov synliga. Närbild på skaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte svårt att fixa själv men riktigt tråkigt jobb att skrapa ned detta, kanske med IR-värmelampa for att mjuka upp linoljefärgen. Och sen spackla, slipa och måla med vanlig takfärg.
 
  • Gilla
Ciella
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ut som att det ursprungligen var en spackling av putsen med linoljebaserad spackelfärg (det beiga understa lagret, linolja och krita) och sen kromoxidgrön linoljefärg på det. Någon gång har detta detta senare spacklats (det grå lagret) och målats med en alkydoljefärg (gissar jag, kan också vara en vanlig akrylattakfärg) som nu har spruckit.

[bild]

Inte svårt att fixa själv men riktigt tråkigt jobb att skrapa ned detta, kanske med IR-värmelampa for att mjuka upp linoljefärgen. Och sen spackla, slipa och måla med vanlig takfärg.
Okej intressant! Ja det är verkligen många lager och bitvis sitter det väldigt hårt fast, medan vissa delar föll av hur lätt som helst. Jag tror jag ska försöka hitta nåt proffs för att få hjälp. Men de flesta vill bara fixa hela badrummet. Men jag ska nog hitta någon ☺️ Blir dock osäker, kanske bör jag renovera hela badrummet? Det är nog va 25 år ändå…
 
BirgitS
Försäkringsbolagen brukar tycka att den tekniska livslängden för kaklade badrum är kring 25 år. Kolla upp hur åldersavdragen ser ut när det gäller din försäkring.

Mycket har hänt när det gäller tätskikt på 25 år.

Men om du vill ha hjälp med taket så pröva med en målare i stället för ett företag inriktat på badrumsrenoveringar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.