A
Hej!

Jag håller på att renovera min lägenhet och har köpt lite roliga maskiner. Är intresserad av att börja testa lite finsnickerier som hobby också, men jag är fortfarande student och har svårt att lägga flera tusen på virke i nuläget. Eftersom jag har en enklare plan- och rikthyvel nu så tänkte jag att jag skulle kunna samla på mig lite gratis lastpallar och hyvla brädorna för att arbeta med.

Jag fattar att kvalitén på virket inte alls kommer vara superbra, men tänker att det är en början.

Min fundering är dock om lastpallar i Sverige ofta är tryckimpregnerade eller på annat sätt behandlade med läskiga ämnen? Finns det något sätt att avgöra om en pall är helt obehandlad?
 
K
Obehandlade
 
A
K kniv skrev:
Obehandlade
Hur vet man om de är behandlade eller ej?
 
Har nog aldrig sett en impregnerad pall, och jag har sett tusentals.
Jag försöker mig på att spara virke från ett par pallar en gång, det kommer jag aldrig göra igen, vilket slit det var! Inte alls värt det
 

Bästa svaret

Karrock
Kul! Var noga med spikutdragning. Jag brukar kapa bort de spikade ändrarna.

Pallarna ska vara stämplade. Landskod lär du känna igen. Mycket gran och fur från SE, PL kan ha andra granliknsnde barrträd av ganska vacker sort av svag kvalitet. Danskarna kan ha björk ock bok.

I alla fall, vad du ska kika efter är markeringen för skydd. HT ska vara värmebehandlat, och därmed säkert. Andra beteckningar kan innebära tryckt eller giftbehandling, då får man vara observant och kanske googla exakt vad den behöver.

Edit: lite om märkning: https://jordbruksverket.se/vaxter/h...marka-traemballage-och-tra-med-ispm-15-market
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
A
Karrock Karrock skrev:
Kul! Var noga med spikutdragning. Jag brukar kapa bort de spikade ändrarna.

Pallarna ska vara stämplade. Landskod lär du känna igen. Mycket gran och fur från SE, PL kan ha andra granliknsnde barrträd av ganska vacker sort av svag kvalitet. Danskarna kan ha björk ock bok.