Hej!
Jag håller på att renovera min lägenhet och har köpt lite roliga maskiner. Är intresserad av att börja testa lite finsnickerier som hobby också, men jag är fortfarande student och har svårt att lägga flera tusen på virke i nuläget. Eftersom jag har en enklare plan- och rikthyvel nu så tänkte jag att jag skulle kunna samla på mig lite gratis lastpallar och hyvla brädorna för att arbeta med.
Jag fattar att kvalitén på virket inte alls kommer vara superbra, men tänker att det är en början.
Min fundering är dock om lastpallar i Sverige ofta är tryckimpregnerade eller på annat sätt behandlade med läskiga ämnen? Finns det något sätt att avgöra om en pall är helt obehandlad?
Jag håller på att renovera min lägenhet och har köpt lite roliga maskiner. Är intresserad av att börja testa lite finsnickerier som hobby också, men jag är fortfarande student och har svårt att lägga flera tusen på virke i nuläget. Eftersom jag har en enklare plan- och rikthyvel nu så tänkte jag att jag skulle kunna samla på mig lite gratis lastpallar och hyvla brädorna för att arbeta med.
Jag fattar att kvalitén på virket inte alls kommer vara superbra, men tänker att det är en början.
Min fundering är dock om lastpallar i Sverige ofta är tryckimpregnerade eller på annat sätt behandlade med läskiga ämnen? Finns det något sätt att avgöra om en pall är helt obehandlad?
Har nog aldrig sett en impregnerad pall, och jag har sett tusentals.
Jag försöker mig på att spara virke från ett par pallar en gång, det kommer jag aldrig göra igen, vilket slit det var! Inte alls värt det
Jag försöker mig på att spara virke från ett par pallar en gång, det kommer jag aldrig göra igen, vilket slit det var! Inte alls värt det
Bästa svaret
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 601 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 601 inlägg
Kul! Var noga med spikutdragning. Jag brukar kapa bort de spikade ändrarna.
Pallarna ska vara stämplade. Landskod lär du känna igen. Mycket gran och fur från SE, PL kan ha andra granliknsnde barrträd av ganska vacker sort av svag kvalitet. Danskarna kan ha björk ock bok.
I alla fall, vad du ska kika efter är markeringen för skydd. HT ska vara värmebehandlat, och därmed säkert. Andra beteckningar kan innebära tryckt eller giftbehandling, då får man vara observant och kanske googla exakt vad den behöver.
Edit: lite om märkning: https://jordbruksverket.se/vaxter/h...marka-traemballage-och-tra-med-ispm-15-market
Pallarna ska vara stämplade. Landskod lär du känna igen. Mycket gran och fur från SE, PL kan ha andra granliknsnde barrträd av ganska vacker sort av svag kvalitet. Danskarna kan ha björk ock bok.
I alla fall, vad du ska kika efter är markeringen för skydd. HT ska vara värmebehandlat, och därmed säkert. Andra beteckningar kan innebära tryckt eller giftbehandling, då får man vara observant och kanske googla exakt vad den behöver.
Edit: lite om märkning: https://jordbruksverket.se/vaxter/h...marka-traemballage-och-tra-med-ispm-15-market
Toppen, tack för utmärkt svar!Karrock skrev:Kul! Var noga med spikutdragning. Jag brukar kapa bort de spikade ändrarna.
Edit: lite om märkning: [länk]
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 601 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 601 inlägg
Engångspall lär vara renare med mindre grus och spik än EU-pall. Kan tillägga att svensk furupall, engångs ofta verkar göras av toppar. Väldigt tätvuxet men stora kvistar. Kan man använda små bitar och kapa bort kvistarna blir det superfint hyvlat.
Lär nog exeperimentera en del innan jag ger mig an några "riktiga" projekt, så det gör inte så mycket om delar av virket är fult/dålig kvalité. Är mest ute efter att lära mig använda verktygen och bygga enklare saker som typ hyllor innan jag ger mig an att köpa finare brädor att jobba med för mer permanenta konstruktionerKarrock skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 601 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 601 inlägg
Låter bra. Själv terapisnickrar jag mest lådor likt dessa av pallar jag kommer över.A Amatörmässig skrev:Lär nog exeperimentera en del innan jag ger mig an några "riktiga" projekt, så det gör inte så mycket om delar av virket är fult/dålig kvalité. Är mest ute efter att lära mig använda verktygen och bygga enklare saker som typ hyllor innan jag ger mig an att köpa finare brädor att jobba med för mer permanenta konstruktioner
Liknande trådar
-
Återanvända gammalt timmer/ virke?
Lösvirke & Timmerhus -
Kan man använda ek som virke i lavarna?
Bastu -
Vilket virke ska man använda till en förådsdörr
Byggmaterial & Byggteknik -
Använda gammalt trallvirke till ny altan?
Byggmaterial & Byggteknik -
Använda virke av egen skog till husbygge; torktid etc?
Lösvirke & Timmerhus