Hej!
Jag håller på att renovera min lägenhet och har köpt lite roliga maskiner. Är intresserad av att börja testa lite finsnickerier som hobby också, men jag är fortfarande student och har svårt att lägga flera tusen på virke i nuläget. Eftersom jag har en enklare plan- och rikthyvel nu så tänkte jag att jag skulle kunna samla på mig lite gratis lastpallar och hyvla brädorna för att arbeta med.
Jag fattar att kvalitén på virket inte alls kommer vara superbra, men tänker att det är en början.
Min fundering är dock om lastpallar i Sverige ofta är tryckimpregnerade eller på annat sätt behandlade med läskiga ämnen? Finns det något sätt att avgöra om en pall är helt obehandlad?
Jag håller på att renovera min lägenhet och har köpt lite roliga maskiner. Är intresserad av att börja testa lite finsnickerier som hobby också, men jag är fortfarande student och har svårt att lägga flera tusen på virke i nuläget. Eftersom jag har en enklare plan- och rikthyvel nu så tänkte jag att jag skulle kunna samla på mig lite gratis lastpallar och hyvla brädorna för att arbeta med.
Jag fattar att kvalitén på virket inte alls kommer vara superbra, men tänker att det är en början.
Min fundering är dock om lastpallar i Sverige ofta är tryckimpregnerade eller på annat sätt behandlade med läskiga ämnen? Finns det något sätt att avgöra om en pall är helt obehandlad?
Har nog aldrig sett en impregnerad pall, och jag har sett tusentals.
Jag försöker mig på att spara virke från ett par pallar en gång, det kommer jag aldrig göra igen, vilket slit det var! Inte alls värt det
Jag försöker mig på att spara virke från ett par pallar en gång, det kommer jag aldrig göra igen, vilket slit det var! Inte alls värt det
Bästa svaret
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 601 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 601 inlägg
Kul! Var noga med spikutdragning. Jag brukar kapa bort de spikade ändrarna.