Hej!

Vi håller på och planerar för att bygga en friggebod för att ha som en liten gäststuga och vi har kollat runt lite på färdiga byggsatser. Vi fastnade för en modell från en tillverkare, men vi tycker att materialen är lite klent tilltagna och vi skulle gärna vilja ha liggande panel istället för stående panel som just den modellen vi kollat på har.

Vi funderar därför på att eventuellt utgå från de ritningar som finns på tillverkarens hemsida och bygga huset själva med samma yttermått och utseende men göra vissa ändringar (liggande panel och lite kraftigare material).

Är det OK att göra så eller finns det risk för juridiska påföljder?

Tack på förhand
/Chrille

N
C [Chrille] skrev:
Hej!

Vi håller på och planerar för att bygga en friggebod för att ha som en liten gäststuga och vi har kollat runt lite på färdiga byggsatser. Vi fastnade för en modell från en tillverkare, men vi tycker att materialen är lite klent tilltagna och vi skulle gärna vilja ha liggande panel istället för stående panel som just den modellen vi kollat på har.

Vi funderar därför på att eventuellt utgå från de ritningar som finns på tillverkarens hemsida och bygga huset själva med samma yttermått och utseende men göra vissa ändringar (liggande panel och lite kraftigare material).

Tack på förhand
/Chrille
Hej
Hade jag fått den frågan från en kund på mitt kontor då hade jag tagit upp det med min konstruktör eller någon jag känner förtroende för. Det kan hända att det är något att tänka på för att säkra byggnaden.

C [Chrille] skrev:
Hej!

Tack på förhand
/Chrille
Mig veterligen så ska detta vara okej för privat bruk, skulle du däremot börja sälja ritningarna eller så har du nog mer problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.