Hejsan! Som de flesta redan vet så har pris på trävirke gått upp upp upp senaste 2åren.
Därför undrar jag om det är bra/går att använda gammal altanvirke (som privatperson skänker bort, se bild) till ny altan för att spara miljö och pengar.
Är det någon som har testat det? Blir resultatet bra? Extra mycket jobb? Vad gör man med de gamla skruvhålen?
Som sagt något som gjort detta. Är det värt? Funkar det bra?
Därför undrar jag om det är bra/går att använda gammal altanvirke (som privatperson skänker bort, se bild) till ny altan för att spara miljö och pengar.
Är det någon som har testat det? Blir resultatet bra? Extra mycket jobb? Vad gör man med de gamla skruvhålen?
Som sagt något som gjort detta. Är det värt? Funkar det bra?
Troligen ett rent hel..te att riva det snyggt om det suttit typ 10 år, skruvarna lär sitta som attan, alternativt får du rundgång direkt när du försöker skruva ur dom.
Undersidan är nog ganska ok yta på om du mot alla odds lyckas ta loss brädorna utan att sabba ytorna runt skruvarna.
Men åk dit och testa lite om det är rivningsbart
Undersidan är nog ganska ok yta på om du mot alla odds lyckas ta loss brädorna utan att sabba ytorna runt skruvarna.
Vad kan man göra åt de gamla skruvhålen om man mot förmodan skulle få loss de gamla skruvarna nogorlunda bra ?Mats-S skrev:Troligen ett rent hel..te att riva det snyggt om det suttit typ 10 år, skruvarna lär sitta som attan, alternativt får du rundgång direkt när du försöker skruva ur dom.
Kommer aldrig att bli helt osynligt ... men det här bör funka bra funktionellt sett, med tiden blir det nog inte så synligt
https://www.clasohlson.com/se/Kemiskt-trä-Plastic-Padding/p/31-9084
https://www.clasohlson.com/se/Kemiskt-trä-Plastic-Padding/p/31-9084
Skruvat är nästintill omöjligt, men spikat går att rädda hyfsat. Jag har återanvänt sådant till att bygga åt barnen när de var små. Men frågan är om inte nytt år billigare om man skall sätta något som helst värde på sin tid...
Är det att skruven sitter så förbannat hårt? Som en annan medlem här skrev?pacman42 skrev:
Jag kan nog fråga om det är spikat eller skruvat. Hoppas det är spikat.
Jag sätter stort värde vid min korta tid här på jorden. Tycker det är mycket kul att snickra och hålla på. Därför har jag inga problem med att ett projekt tar några dagar extra..
Borra bort skruvhuvudet på de skruv som inte lossnar och bryt med en kofot. Hålen pluggar du med grillpinnar eller annan lämplig trästav och rikligt med trälim, avsluta med sågspån och trälim. Trälimmet ska vara avsett för utomhusbruk.
Det kan vara ett elände eller så går det lätt men man måste testa för att se hur trallen beter sig.
Du får antagligen slipa trallen när du lagt den igen så du kan få intressanta färgskiftningar eller använd virket för andra projekt.
Det kan vara ett elände eller så går det lätt men man måste testa för att se hur trallen beter sig.
Du får antagligen slipa trallen när du lagt den igen så du kan få intressanta färgskiftningar eller använd virket för andra projekt.
Kolla gärna min nya tråd som jag startade idag.
Ni kanske har lina bra råd att ge mig där.
Tråden heter:
Hur mycket färg och rost behöver man slipa bort?
Ni kanske har lina bra råd att ge mig där.
Tråden heter:
Hur mycket färg och rost behöver man slipa bort?