yonna yonna skrev:
Gör ett renoveringsuppehåll och lev/njut av det som hittills är gjort. Källaren kan anstå ... springer inte iväg. Sätt in en LLVP om värmepumpen inte installerats än - i värsta fall också billig elvattenberedare tillfälligt så att huset fungerar. Fixa med grävare så att tomten ser vettig ut - om det är så illa. Andas ut ett par år och simma lugnt.

Om arbetet hittills är värt kostnaden kan vi inte sia om - det beror helt på var huset befinner sig (läget/läget/läget och närhet till sthlm/gbg etc) och huspriserna i trakten. Men jag tolkar det som om TS inte sover så gott just nu. Drömmar om det perfekta huset kan lätt bli orealistiska (om man inte bygger nytt själv). Samtidigt är det väl många av oss härinne i BH som erkänner att det finns grejer man borde fixa - så småningom - med huset och att man av ekonomiska skäl får vänta.
Leva och njut - verkligen är det som behövs. Har faktiskt pausat arbetet och flyttat in, njuter av träden och fåglarna tillochmed av alla rådjuren även om jag blev mindre glad när dom åt upp dom få rabatterna jag hade kvar :)

Köpte huset främst för läget - har nu 3-5min gångavstånd till familjen och det är verkligen guld värt att kunna ses flera gånger i veckan. Det ligger nära Stockholm så det priserna är ju helt galna och man kan inte vara för kräsen
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Sjuka pengar. Får ont i magen och då läser jag bara inlägget.

Jag skulle ju aldrig prioritera nya lister så länge det står en elpanna orörd.

Bränna snart 2 miljoner på renovering men uppvärmning blev ogjord?

Vad skulle kosta 600K att återställa nu?
Att tomten ser ut som leråker fixar väl en maskinist grovt på en dag så kan man komplettera med något lass jord/grus.
30-50 tusen?

Är källaren urblåst tolkar jag det som ett skal.
Byt pannan för max 150.

Putsa klart och måla källaren?

Övriga 400K?
Elpannan ska bytas nu i sommar - blev att jag fick vänta med den, inte pga av att jag prioriterat annat utan då det inte gick att installera medans dräneringen pågick och den behövdes akut då några veckor efter tillträde upptäcktes det vatten och mögel
LVVP med installation kostar minst 150k för 12-13kw - iallafall vad jag kunnat hitta men tar jättegärna in tips om det kan lösas billigare.
Källaren behöver lite mer än bara puts, haft flera byggare in för offert och det landar på 300-460k...
 
N Nyatag skrev:
Elpannan ska bytas nu i sommar - blev att jag fick vänta med den, inte pga av att jag prioriterat annat utan då det inte gick att installera medans dräneringen pågick och den behövdes akut då några veckor efter tillträde upptäcktes det vatten och mögel
LVVP med installation kostar minst 150k för 12-13kw - iallafall vad jag kunnat hitta men tar jättegärna in tips om det kan lösas billigare.
Källaren behöver lite mer än bara puts, haft flera byggare in för offert och det landar på 300-460k...
Kolla in denna bättre begagnade pump, går säkert att pruta ner en hel del.
https://www.facebook.com/share/qpxQ5m1w4wCARe16/?mibextid=79PoIi
 
N Nyatag skrev:
Elpannan ska bytas nu i sommar - blev att jag fick vänta med den, inte pga av att jag prioriterat annat utan då det inte gick att installera medans dräneringen pågick och den behövdes akut då några veckor efter tillträde upptäcktes det vatten och mögel
LVVP med installation kostar minst 150k för 12-13kw - iallafall vad jag kunnat hitta men tar jättegärna in tips om det kan lösas billigare.
Källaren behöver lite mer än bara puts, haft flera byggare in för offert och det landar på 300-460k...
En 10 kW bergvärme ger alltid 10 kW oavsett utomhustemp, en lvvp tappar effekt beroende på utomhustemp angiven effekt är vid +7 utomhus. Med så stort hus skulle jag överväga en bvp, priset kan landa på ca 160 kkr med 10 kW enligt Folksam bra köp på bvp och borrhål om man beställer tjänster separat och inte beställer helentreprenad. PMa om du vill ha rekommendation och duktig borrare i sthlm, gjort resan nyligen från flvp till bvp.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Tack nb!!! är totalt c.205 kvm boyta varav 70 ligger i källarplan (65kvm av dessa står nu helt utblåsta ned till betongen, till och med putsen är väck)

När jag tittar på individuella delar så ligger det mesta rimligt till - det som verkligen avviker var dräneringen som tog galet lång tid och bara maskin hyrorna gick på 115k då det var berg under av glimmersten som var en mardröm att få bort då det bara var 10cm mellan huset och berget
Ok, med den ytan och omfattningen (tex nya golv klinker etc i källare, ta bort berg vid dränering får jag intrycket att det är en totalrenovering med hög ambitionsnivå och då känns det fullt rimligt.

Jag har precis renoverat 210 m2 totalyta (155+55) för ca 1,5 miljoner, (dock ej badrum och köksskåp men tvättstuga med golvvärme och dusch, en WC, ny bergvärme, vissa takreparationer, en massa fönster renoverade, ommålat utvändigt mm. All el och vvs bytt, men arbetet har jag gjort själv, dock ingår material.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.