Kan jag få lite hjälp med input på höjd av väggskiva ovan bänkskivan har extrem beslutsångest😂??
Har Ikea laminat bänkskiva och ska beställa väggskiva i lika mtrl och utseende som bänkskivan lika som exempel bilden.. Själv är jag inne på typ 30cm höjd, lika som tejpbiten i röda cirkeln. Någon sagt att ända upp till underkant överskåp men rädd att det blir lite ”för mycket”. Lådor o dörrar högblankt vitt.
Resten av väggen ska målas vit och så ska det upp en köksfläkt.

Minimalistiskt kök, mörk arbetsbänk, skärbrädor, vita skåp, enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med vita skåp, spishäll, fläkt, diskho, grå bänkskiva och fönster.
Skapa konto
Kök med blå skåp, kaffemaskin, ej färdigställda väggar, fönster med julstjärna, grått golv.
Skapa konto
Modernt väggmonterat köksfläktkåpa, glas och rostfritt stål, touch-knappar, LED-belysning.
Skapa konto

BirgitS
Personligen gillar jag inte när det blir för många horisontella linjer på olika höjd. I din andra bild är det bänkskivan, toppen på stänkskyddet, underkant överskåp och underkant fläkt, vilket jag tycker är för mycket så jag skulle välja ett stänkskydd som går upp till överskåpen.

Stänkskydd ska skydda mot stänk, och stänker gör det i ett kök, speciellt där det inte får. Speciellt när man inte tror att det kommer att stänka. Och speciellt när det passar som sämst. Tro mig.

Så om du avslutar stänkskyddet en bit nedanför skåpen uppstår ett utrymme mellan dem där jag kan garantera att det kommer att samlas allsköns klägg bara för att det blir så vansinnigt svårt att rengöra just där. Detta kommer att orsaka mycken ilska och många fula ord under åren som kommer, och det kan man ju gärna klara sig utan.

Plus att det bara kommer att se konstigt ut i största allmänhet, som om skåpen satts för högt av misstag.

Sätt du stänkskyddet ända upp mot skåpen. Gärna ännu högre utefter övriga väggen, t ex ända upp till köksfläkten.

• Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
Jag hade satt stänkskydd till underkant skåp och upp till tak, hela bänkskivans längd.

Tror det kommer bli väldigt mörkt om ska upp till tak oxå. Och då blir det en skarv för max höjd på väggskiva är 120 cm.

Det är väl rätt trendigt att göra som du har tänkt, men kanske inte mest praktiskt.
Personligen hade jag nog valt ett annat stänkskydd men om du vill ha så tycker jag du kan ha det.
Går inte skåpen och skivan hela vägen mot väggen till höger? Och sitter överskåpen närmare väggen än bänkskåpen?

Krikkan Krikkan skrev:
Det är väl rätt trendigt att göra som du har tänkt, men kanske inte mest praktiskt.
Personligen hade jag nog valt ett annat stänkskydd men om du vill ha så tycker jag du kan ha det.
Går inte skåpen och skivan hela vägen mot väggen till höger? Och sitter överskåpen närmare väggen än bänkskåpen?
Va inne på kakel först. Men gav upp efter spenderat dagar efter tittat på olika kakel/mosaik man fick ju extrem ångest av att försöka välja kakel. Så snubblad på denna lösning på Ikea med att köra stänkskydd/väggskiva i lika utseende som bänkskivan… Jodå skåp/skiva ligger dikt mot kortväggen till höger, råkade bli någon miss i planeringsprogrammet bara… Det ska på täcksida både på sida och under överskåpen..

Vi funderar också på väggskiva och är inne på ca 30 cm, tycker det ser snyggast ut. Vi ska dock inte ha några överskåp.

• Gilla
putte22
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.