Hej!

Tittar på nytt rörligt elavtal då min kampanj gått ut på nuvarande. Ser att utöver månadsfri avgift, som är standard för nya kunder, börjar elbolag ge rabatt rakt av per kwh. Det låter orimligt bra?

Tex Telinet erbjuder 14.80 öre rabatt (18.50 inkl moms) rakt av på det rörliga månadspriset. Dvs blir snittet på 100 öre en månad med moms betalar man 81.50 som kund där.

någon som nappat på liknande rabatter? Ser inte hur jag inte kan acceptera det.
 
  • Prisspecifikation från "Elskling" med detaljer om spotpris, påslag, rabatter och moms för elavtal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump med en konversation om elavtal och rabatt per kilowattimme inklusive moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och hur många månader är rabbaten, kan inte tänka mig att det är så lång tid och helt plötsligt är det dyrt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Rabatten motsvarar ju ungefär påslag + rörligt påslag + el cert.

Visst är det ca 8 öre lägre än du kan få långsiktigt nån annan stans, men att köpa en kund för 1500kr (vid 20000kWh/år) är väl inget konstigt i branchen...

Stannar du ett år för länge har dom ju tjänat in den kostnaden...
 
C
Z Zlatje skrev:
Det låter orimligt bra?
Ja, det låter ju onekligen lite för bra för att vara sant.
Varför skulle de sälja elen med förlust?
Men t.o.m. Vattenfall kör ju till synes en liknande kampanj.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Rabatten motsvarar ju ungefär påslag + rörligt påslag + el cert.
Fast elcerten är ju en kostnad för dem, liksom övriga inköpskostnader och inte minst profilkostnaden som jag antar döljer sig under posten Volympåslag(?)
 
J jonaserik skrev:
Och hur många månader är rabbaten, kan inte tänka mig att det är så lång tid och helt plötsligt är det dyrt.
1 år
 
C cpalm skrev:
Ja, det låter ju onekligen lite för bra för att vara sant.
Varför skulle de sälja elen med förlust?
Men t.o.m. Vattenfall kör ju till synes en liknande kampanj.
Ja precis. Vattenfall och EoN blev jag förvånad över att de kör liknande.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Rabatten motsvarar ju ungefär påslag + rörligt påslag + el cert.

Visst är det ca 8 öre lägre än du kan få långsiktigt nån annan stans, men att köpa en kund för 1500kr (vid 20000kWh/år) är väl inget konstigt i branchen...

Stannar du ett år för länge har dom ju tjänat in den kostnaden...
Ja visst det är inte många kronor man kan spara in på men många bäckar små! Varför ha ett avtal utan rabatter när man kan skaffa nytt varje 1 år ;)
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
B
Med 150 elhandlare är det alltid nån som kör en kampanj, oavsett när på året man tittar. Så byter men elavtal årligen har man alltid bra villkor.
 
Min rabatt hos Telinet är 25 öre innan moms, men månadsavgiften är högre och totalen tror jag blir samma i kr/kWh. De leker ganska mycket med siffrorna i de avtalen...

Edit: sist jag kollade betalade jag något halvt öre mindre än Nordpool+moms
 
C
Z Zlatje skrev:
Varför ha ett avtal utan rabatter när man kan skaffa nytt varje 1 år ;)
Två anledningar:
- "Onödigt" mycket jobb att hålla på att byta hela tiden
- Man hamnar förr eller senare hos en oseriös aktör som trixar med priset, vägrar "släppa" avtalet, krånglar med fakturorna eller liknande.

Att ge motsvarande års/månadsavgiften i nyteckningsrabatt har ju varit "standard" under lång tid, men jag drar örona åt mig när det är ett rent förlustpris för elhandlaren.
 
C cpalm skrev:
Två anledningar:
- "Onödigt" mycket jobb att hålla på att byta hela tiden
- Man hamnar förr eller senare hos en oseriös aktör som trixar med priset, vägrar "släppa" avtalet, krånglar med fakturorna eller liknande.

Att ge motsvarande års/månadsavgiften i nyteckningsrabatt har ju varit "standard" under lång tid, men jag drar örona åt mig när det är ett rent förlustpris för elhandlaren.
Jo kan hålla med sista raden du skriver men nu har till och med Vattenfall, Skellefteå Kraft mm samma typ av rabatt. Alla märkta som schysst elhandlare. EoN ger 131kr rabatt/mån rakt av osv. Himla massa nu!
 
Jag har Telinet sen förra året i juli. Ingen månadsavgift. Dvs. Står -69kr på min faktura. Rabatten på spotpriser är 15.10 öre/kwh.

Med det sagt så är den rabatten du fått inget särskilt. Dvs. Som ngn tidigare nämnt så ger alltid något bolag rabatt. Se till att byta varje år helt enkelt, då rabatt gäller 1 år vanligtvis.
 
Om det är för bra för att vara sant, så är det nästan alltid så. Nu vet jag inte heller hur du fick erbjudandet. Men om du blev uppringd av telefonförsäljare, så ringer dessutom alla varningsklockor.
 
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.