Hej,

Har precs satt upp ett innertak i en carport och har fått förslag på att sätta in spotbelysning i carporten. Vad är din åsikt om det? Är det en riktigt "svenne banan pimpning" att sätta spottar i carporten eller praktistk och smidig belysning? Alla åsikter mottages ;)

// Henrik
 
Om det är ett garage som ska användas för att ha bilen i, lite verkstad och som i de flesta fall som lager så känns det väl lite i överkant att ha spottar. Själv så kommer jag sätta upp lysrörsarmaturer i taket för att få en bra allmänbelysning. Jag sätter dem i ett par tre grupper så jag kan tända upp bara de områden av garaget jag ska vara i. Sedan så blir det lite ledljus uppsatt också, så att man inte behöver tända upp allt när man kör in bilen.
 
Ja, det är "Svenne Banan-pimpning". Definitivt.
Spottar ger i förhållande till arbetsinsats och materialkostnad väldigt dålig ljus. Tänk på att du förmodligen ska hållas där i vinternatten och byta glödlampor eller hjul på bilen. Då är du tacksam för allt ljus du kan få. Näe, rejäla lysrörsarmaturer är vad som passar i en carport.
 
Ur-fräscht! Bra idé med spottar i carporten! Det ska jag nog också sätta upp.... men ack så opraktiskt som också uttrycks här. Men jag tänker inte (heller?) mecka med bilen. Byta däck, torkarblad och tvätta den... Jaa, das var alles, inte ens lampor kan jag byta då de sitter bakom x antal skärmar och kåpor. Suck, det var "bättre" med äldre bilar.
 
Satsa på led-spottar så behöver du knappt ens fundera på att byta! Riktigt fräscht och energisnålt!!
Ps...Om man meckar/ byter däck, brukar man då inte göra detta i dagsljus?
 
Skulle inte sätta spots enbart. Fyll taket först med rejäla lysrörsarmaturer.Sedan kan du ju ha på en separat strömbrytare till spotsen, spotsen blir nog bra som stilhöjare i carporten. Men det krävs ju att du inte har en Volvo,skoda eller Ford mm, utan ngt mer intressant.Kanske en 911:a. annars passar det nog bättre med kolsvart:)
 
Hemmakatten
Vi ska också ha spottar i vårt carporttak (förberett men ännu ej uppsatt) så självklart tycker jag det är snyggt! Ett antal 50W halogenspottar räcker nog för det man behöver göra.
 
Ja de e ju betydligt snyggare med några spottar i taket på en CARPORT än att fylla det med armaturer.. Då lyser man ju upp hela kvarteret om det inte finns väggar på båda sidorna på den.
 
Annars kan man ju alltid sätta dit saftblandare discokula ljusorgel....Brahma putra here i come.
 
Jag fällde in 2 st armaturer som mäter 25x25 cm och som rummer 2 st lysrörslampor vardera. Ger mycket bra ljus och principen blir samma som vid spottar, fast här får man "riktigt" ljus.
 
Lysande!

:p

förlåt, jag var tvungen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.