Jag har lyckats förstöra anslutningsnippeln till en utkastare, se;
https://www.fmmattsson.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar/42820050
Behöver därför få ta på en ny eller någon annan nippel som passar. Har varit i kontakt med FM Mattson som inte har nippeln som reservdel. Men enligt dem är det 19 mm gänga i blandarhuset. Har varit hos några rörfirmor och letat på nätet utan framgång. Det verkar inte vara så vanligt med 19 mm gänga. Någon som har något bra tips på var jag kan få tag på en nippel som passar?
 
Åsa Lund
Foto?
 
T TommyC skrev:
Min gissning:
[länk]
Tack för tips, men det är R15 gängor i båda ändarna på denna. I "min" nippel ska det vara R15 i ena änden och 19 mm i den andra. Mm-gängorna är mycket finare/tätare.
 
Om 1/2 tums gängan är dålig så går den att rädda med ett gängsnitt även motsatt gänga givetvis. Det kanske är ett annat haveri än gängan?
Jag skulle prova att få tag i en nippel på en järnhandel.
 
Jag klickade på RESERVDELAR på sidan som du länkade. Jag gissade sedan att du hade förstört gängan på nippeln som sitter i utkastarens hus. Övergångsnippel nr 7 enligt skissen har invändig rörgänga G1/2 tum vilket är samma som R15. Den nippeln jag länkade passar i så fall.

Menar du istället övergångsnippeln nr 7 så har den enligt samma sida RSK nummer 8241172. Sök på RSK 8241172 så hittar du den.

https://www.vvsbutiken.nu/category.html/storleks-guide-for-ror-dim-golvvarme-vattenburen

Märkligt att FMM kallar halvtum rörgänga för 19mm. Ja den är ungefär 19mm men det är ingen metrisk gänga utan tumbaserad rörgänga.

En gängfil kan troligen rädda en skadad gänga om det är det som är problemet.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Det ska ju dock sågas att bara för att det är en lös nippel så behöver ju inte en annan lös nippel med lika gänga passa för det. Den kan ju vara specialgjord för att täta på ett speciellt vis i huset. Är det "utloppsdelen" på själva huset som är skadad så finns ju den som sagt inte som reservdel enligt bilden. Det kan ju dock vara en ingängad nippel för det som antagligen är lååångt ifrån nån standarddel.....
 
Ja, det kanske inte ens går att få loss den delen.
 
S Stefan1972 skrev:
Det ska ju dock sågas att bara för att det är en lös nippel så behöver ju inte en annan lös nippel med lika gänga passa för det. Den kan ju vara specialgjord för att täta på ett speciellt vis i huset. Är det "utloppsdelen" på själva huset som är skadad så finns ju den som sagt inte som reservdel enligt bilden. Det kan ju dock vara en ingängad nippel för det som antagligen är lååångt ifrån nån standarddel.....
Om så är fallet så går det kanske att lösa med lin och Locherpasta. Är gängan för lång går den att kapa. Men viktigt är att det är samma gänga.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Foto?
T TommyC skrev:
Jag klickade på RESERVDELAR på sidan som du länkade. Jag gissade sedan att du hade förstört gängan på nippeln som sitter i utkastarens hus. Övergångsnippel nr 7 enligt skissen har invändig rörgänga G1/2 tum vilket är samma som R15. Den nippeln jag länkade passar i så fall.

Menar du istället övergångsnippeln nr 7 så har den enligt samma sida RSK nummer 8241172. Sök på RSK 8241172 så hittar du den.

[länk]

Märkligt att FMM kallar halvtum rörgänga för 19mm. Ja den är ungefär 19mm men det är ingen metrisk gänga utan tumbaserad rörgänga.

En gängfil kan troligen rädda en skadad gänga om det är det som är problemet.
Ja, det är
ZVL Lvz skrev:
Jag har lyckats förstöra anslutningsnippeln till en utkastare, se;
[länk]
Behöver därför få ta på en ny eller någon annan nippel som passar. Har varit i kontakt med FM Mattson som inte har nippeln som reservdel. Men enligt dem är det 19 mm gänga i blandarhuset. Har varit hos några rörfirmor och letat på nätet utan framgång. Det verkar inte vara så vanligt med 19 mm gänga. Någon som har något bra tips på var jag kan få tag på en nippel som passar?
Tack för engagemanget i mitt problem! Lite förtydligande: Det är nippeln (anslutningsnippel enligt FM Mattsson) som sitter i blandarhuset jag behöver få tag på. Den finns inte som reservdel enligt FM Mattson. Den nippeln har R15 eller 1/2 tums gänga i ena änden. I den andra änden, den som sitter i blandarhuset är det betydligt finare gängor. Jag är inte så kunnig inom detta men enligt FM Mattsson är det 19 mm gänga. Det är den änden som sitter i blandarhuset som är trasig. Orsaken är att jag lyckades såga sönder den när jag försökte få bort nippel som var monterad efter den anslutningsnippeln. Har monterat tillbaka anslutningsnippeln men det håller inte tätt. Så om jag inte får tag på rätt nippel så behöver jag åtminstone något med 19 mm utvändig gänga. Men det verkar vara ovanligt.
 
Verkar som att det nästan är kört och en ny.
Prova med att lina + locherpasta på gängan, har du tur så kan det täta. Var inte snål på linet och se till att det går ner i gängan ordentligt. Blir det inte tätt, så ett varv till och den här gången ingen pasta utan lin + loctite för metall. det fyller upp lite mer och ska härda 24 tim.
 
Det finns olika typer av gängor, bara för att man har ytterdiametern så räcker inte den informationen hela vägen. Finns olika typer av stigning etc, men kan det vara M19x1 eller M19x1.5 kanske?

Gav FMM någon beteckning utöver att den är "19 mm"? För det säger tyvärr inte tillräckligt..

Jonas förslag ovan är nog den bästa vägen att börja på!
 
Bara för att få ev, hjälp här, så är det nog foto på bitarna som i olag, att försöka förstå med text, kan ibland vara svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.