Har I december-23 bytt min gamla NIBE-FIGTER 1215-7 mot en Boch 7800i 12 LWMF.

Jag har kollat den totala elförbrukningen för hushållet per sag från jan-23 till nu. Jag kan se att elförbrukningen är högre nu än tidigare. Jag har kollat elförbrukningen nu och då vi x-grader.
Vid installationen satte dom värmekretsen på 22 grader (har utegivare). Sakta men säkert från installationen 11-dec till nu har jag sänkt värmekretsen från 22 – 17,5 grader utan att elförbrukningen gått ner som jag önskar. Killarna från installationsfirman har varit här ett par gånger och justerat tryck och spolat radiatorerna. Tycker nog att en varvtalsstyrd pump från 2023 ska vara snålare än en Nibe från 2005.
Någon som har erfarenhet från Bosch?
Nedan har jag exempel på elförbrukningen från -2 till 1 grader (grå innan inst. & orange efter). Kan tilläggas att ingenting har tillkommit som skulle kunna medföra att hushållselen skulle vara boven.

Stapeldiagram med växlande färger, visar numeriska värden, oscillerande mönster över baslinjen, innehåller negativa värden.

Har du ingen innegivare gör väl att sänka innetemp ingenting? Det du får göra är att justera kurvan.

Jag bytte en 19år gammal IVT mot en varvtalsstyrd Daikin förra året och har ändå en dyrare räkning, det är på grund av att det varit 2-3grader kallare denna vinter jämfört med förra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du ingen innegivare gör väl att sänka innetemp ingenting? Det du får göra är att justera kurvan.
Åtminstone på IVT Greenline parallellförskjuts kurvan när man ändrar rumstemperaturen.

C cpalm skrev:
Åtminstone på IVT Greenline parallellförskjuts kurvan när man ändrar rumstemperaturen.
Ah, jag märkte ingen skillnad på min iaf 😬

C
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah, jag märkte ingen skillnad på min iaf 😬
Kanske skiljer sig mellan olika REGO-versioner så klart. Men på REGO 1000 så återspeglar det sig direkt i kurvan som den presenteras, så om man kikar på kurvan före och efter att ha skruvat på rumstemperatur så har kurvan flyttat sig.

C cpalm skrev:
Kanske skiljer sig mellan olika REGO-versioner så klart. Men på REGO 1000 så återspeglar det sig direkt i kurvan som den presenteras, så om man kikar på kurvan före och efter att ha skruvat på rumstemperatur så har kurvan flyttat sig.
Kan vara jag som har fel, jag hade ett Rego 634, men upplevde ingen skillnad 🤔

Märkligt vi gick från Nibe fighter 1210-6kw till en Bosch 7800i-8kw våran förbrukning har sänkts drastiskt mot förra ägarna som hade total förbrukning på 23 000kw på 2 vuxna.
Vi är två vuxna och 3 barn varannan vecka och landa på 15700kwh på ett år. Vi byte pumpen direkt när vi flytta in då den va slut efter 21år
Vi håller 21 grader inne

N Nawaki skrev:
Märkligt vi gick från Nibe fighter 1210-6kw till en Bosch 7800i-8kw våran förbrukning har sänkts drastiskt mot förra ägarna som hade total förbrukning på 23 000kw på 2 vuxna.
Vi är två vuxna och 3 barn varannan vecka och landa på 15700kwh på ett år. Vi byte pumpen direkt när vi flytta in då den va slut efter 21år
Vi håller 21 grader inne
Att jämföra med tidigare ägare är knepigt, speciellt om pumpen var ”slut”. Med en årsförbrukning på 23000 på en 6kW pump har den gått väldigt mycket på elpatron, om inte till och med helt. Då jämför ni er nya bvp mot en elpanna, inte mot en äldre bvp 🙂

Tomture61
P Per-Åke S skrev:
Har I december-23 bytt min gamla NIBE-FIGTER 1215-7 mot en Boch 7800i 12 LWMF.

Jag har kollat den totala elförbrukningen för hushållet per sag från jan-23 till nu. Jag kan se att elförbrukningen är högre nu än tidigare. Jag har kollat elförbrukningen nu och då vi x-grader.
Vid installationen satte dom värmekretsen på 22 grader (har utegivare). Sakta men säkert från installationen 11-dec till nu har jag sänkt värmekretsen från 22 – 17,5 grader utan att elförbrukningen gått ner som jag önskar. Killarna från installationsfirman har varit här ett par gånger och justerat tryck och spolat radiatorerna. Tycker nog att en varvtalsstyrd pump från 2023 ska vara snålare än en Nibe från 2005.
Någon som har erfarenhet från Bosch?
Nedan har jag exempel på elförbrukningen från -2 till 1 grader (grå innan inst. & orange efter). Kan tilläggas att ingenting har tillkommit som skulle kunna medföra att hushållselen skulle vara boven.

[bild]
Samma borrhål ? Djup ?

M mrsnhp skrev:
Att jämföra med tidigare ägare är knepigt, speciellt om pumpen var ”slut”. Med en årsförbrukning på 23000 på en 6kW pump har den gått väldigt mycket på elpatron, om inte till och med helt. Då jämför ni er nya bvp mot en elpanna, inte mot en äldre bvp 🙂
Självklart gick den en hel del på elpatron. Då både cirkulations pump och kompressor gick på singelfart.

Jag kan inte tala för förra ägarna mer än dom sa ”den har funkat kanon i alla år aldrig några problem”. Samma ägare som installera den. Dom kanske blunda för den ökade elkostnaden som smög sig på för varje år.

Verkligen nöjd med 7800i vilket som, skillnad i styr möjligheter och statistik möjligheter mot den andra och att kompressorn går i den farten den behöver. Övertygad om att den sparat in elkostnader även om den ställdes mot en 1210 helt ny 🙂

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Samma borrhål ? Djup ?
Ja samma hål och djup(140m)

N Nawaki skrev:
Övertygad om att den sparat in elkostnader även om den ställdes mot en 1210 helt ny 🙂
Ja det har den säkert kunnat göra 🙂 Vår gamla on-offpump är så svårtrimmad, speciellt som vi inte har någon innegivare. Kurvorna prickar aldrig rätt, antingen har vi lite för varmt eller lite för kallt och dessutom ojämn temperatur i takt med kompressorstarterna. Vi har lyckats koppla upp den med hjälp av en Husdata-kloss och trimmat den någotsånär med hjälp av statistik i Home Assistant, men jag ser fram emot att byta till en modern inverter + innegivare. Jag tröttnade på att ha ”lite för kallt” och skruvade upp den till ”lite för varmt” (eftersom ”lagom” är hopplöst att få till), och det syntes tydligt i förbrukningen 🙁

Tomture61
P Per-Åke S skrev:
Ja samma hål och djup(140m)
Har ingen information om byggår - isolerstandard - storlek - innevånareantal på ditt hus . Kanske 140 m inte räcker . Har du haft koll på brinevätskans temp över året .

• Gilla
Per-Åke S
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har ingen information om byggår - isolerstandard - storlek - innevånareantal på ditt hus . Kanske 140 m inte räcker . Har du haft koll på brinevätskans temp över året .
Byggår är 45 och 65 och två stycken i hushållet. I handledningen till pumpen står det " Utomhustemperaturgivare; en givare monteras på husets yttervägg. Givaren skickar signaler till reglercentralen i värmepumpen. Styrning med utomhustemperaturgivare betyder att värmepumpen automatiskt anpassar värmen i huset beroende på utetemperaturen.Kunden avgör vilken temperatur det ska vara på värmesystemet, i förhållande till utetemperaturen, med hjälp av inställning av aktuell rumstemperatur samt eventuellt justering av värmekurva i reglercentralen." Jag antar att det betyder att jag kan ställa in värmen inomhus utan att ha en givare innomhus? Fast jag märker ingen direkt skillnad i temperatur och pumpens energiåtgång är ungefär densamma vid samma utomhus temp. Har jag fattat handledningen fel, kan jag inte reglera inomhiús tempen vi menyn rumstemp utan måste ändra kurvan?

Tomture61
P Per-Åke S skrev:
Byggår är 45 och 65 och två stycken i hushållet. I handledningen till pumpen står det " Utomhustemperaturgivare; en givare monteras på husets yttervägg. Givaren skickar signaler till reglercentralen i värmepumpen. Styrning med utomhustemperaturgivare betyder att värmepumpen automatiskt anpassar värmen i huset beroende på utetemperaturen.Kunden avgör vilken temperatur det ska vara på värmesystemet, i förhållande till utetemperaturen, med hjälp av inställning av aktuell rumstemperatur samt eventuellt justering av värmekurva i reglercentralen." Jag antar att det betyder att jag kan ställa in värmen inomhus utan att ha en givare innomhus? Fast jag märker ingen direkt skillnad i temperatur och pumpens energiåtgång är ungefär densamma vid samma utomhus temp. Har jag fattat handledningen fel, kan jag inte reglera inomhiús tempen vi menyn rumstemp utan måste ändra kurvan?
Nu har jag en FLVP från IVT , har som dig enbart en utomhus tempgivare . Funkar bra att enbart justera värmen på FLVP .
Brinevätskan är den du har i slangen i borrhålet och in till din VP . Vet ej om du kan följa temp på din VP på inkommande temp på brinevätskan .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.