V vectrex skrev:
Det finns ett hål för 2 maskinskruvar på baksidan. Tanken är att du skall skruva in 2 (M10?) här och sedan kunna använda pallyften med ena gaffeln under maskinen och andra under dessa skruvar. På så vis får du balans.

Det står om detta i manualen vill jag minnas. Lite sent nu kanske, men bra att veta till nästa gång.
Jo,jag såg den bilden men eftersom det inte finns några gängor där så skulle man behöva pilla in dessa i maskinen och låsa med en mutter på utsidan - tämligen osmidigt. Jag valde att spänna fast två småbitar av 45x95 reglar med tvingar på samma höjd istället och visst funkade det att flytta den så men inte själv eftersom tyngdpunkten gör att maskinen vill tippa mot framsidan. I manualen har de visserligen monterat anhållet när de gör detta och eventuellt påverkar detta tyngdpunkten tillräckligt mycket för att det skall funkar.
 
Nu är i alla fall maskinen på plats, köpte Hammers mobilkit i alla fall. Lite extra slang gör det möjligt att flytta ut hyveln en bit från väggen för att få mer plats före/efter maskinen.

Hammer hyvelmaskin med mobilkit och extra slangar i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvelmaskin av märket Hammer med mobilkit monterat i en verkstad med slang ansluten för spånutsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F_man och 9 till
  • Laddar…
Efter mycket velande fram och tillbaka så har jag nog bestämt mig för att uppgradera till en Hammer A3 41. Den stora frågan nu är om man ska hosta upp för en sprillans ny maskin eller vänta på att det dyker upp något på begagnat marknaden.

Så några frågor ang begagnat då den samlade hammer-ägarkåren verkar vara samlad i den tråden.
Är det något man ska hålla extra koll på när man tittar på en begagnad?
Är det någon årsmodell som är saknar något viktigt som nyare maskiner har eller inte kan uppgraderas till?
Är det möjligt/rimligt att uppgradera till spiralkuttern själv om det dyker upp en bra beggad maskin utan?
 
Det enda jag kan bidra med är erfarenheten att det inte kryllar av dem begagnade. När jag letade hittade jag ingen som såldes i Sverige och knappt ens någon när jag letade bland historiska annonser. Lite då och då dyker det upp någon nere på kontinenten, men inga mängder.

Jag har aldrig tagit loss kuttern, men det ska i teorin vara enkelt, så det lär du nog klara av. Åtminstone efter ett par frågor i den här tråden.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har aldrig tagit loss kuttern, men det ska i teorin vara enkelt, så det lär du nog klara av. Åtminstone efter ett par frågor i den här tråden.
Jag är inte orolig för att få AV kuttern, att sätta på den nya är väl det krånliga :) Nåväl, jag har skickat offertförfrågningar till Plano och Felder nu, få se vad de säger om pris och leveranstid.
 
I ivp skrev:
Är det möjligt/rimligt att uppgradera till spiralkuttern själv om det dyker upp en bra beggad maskin utan?
Möjligt är det och ska inte vara speciellt svårt men såvitt jag vet säljer Felder/Hammer fortfarande inte spiralkuttern löst.
 
Ola C Ola C skrev:
Möjligt är det och ska inte vara speciellt svårt men såvitt jag vet säljer Felder/Hammer fortfarande inte spiralkuttern löst.
Den finns som reservdel för deras tekniker, men det är kanske en dyr väg att gå. Det finns andra tillverkare som säljer till Hammer/Felder. Swedendro har åtminstone haft tidigare. Men det är betydligt ”billigare” att köpa maskinen med spiral från början.
 
Medan jag väntar på offertsvar för A3-41 så förbereder jag mig även mentalt på att ev gå ner på en A3-31, känns som att det kanske inte riktigt kommer att vara värt pengarna för den extra hyvelbredden.

@Hep Känns som om du och jag har liknande "behov" (dvs hyggligt avancerad hobbyverksamhet), hur ofta känner du att du saknar extra hyvlingsbredd på din A3-31? En av de stora andledningarna till att byta är att min nuvarande Robland är 210mm och det är ganska ofta som det känns snålt.

Som hobbysnickare kan man ju aldrig "räkna hem" en investering då man aldrig säljer något av det man gör, så det går ju inte att föra in siffror i ett excel ark och ta ett besult på det.
 
  • Gilla
-druvan
  • Laddar…
Hobby?? Jag som bara väntar på att bli upptäckt och få börja sälja skärbrädor för fantasipriser...

Jo, jag tror vi har samma "behov" du och jag. Åtminstone för mig så har det väldigt sällan hänt att jag saknat just en decimeter till på bredden. Det har funnits några gånger då jag velat hyvla en hel bänkskiva eller liknande och då spelar 30 eller 40 cm ingen större roll. Fast det är klart att det är skillnad och skulle någon komma och byta ut maskinen skulle jag bli glad, men hittills har det funkat helt ok. I ett par fall har jag fått skarva ihop två relativt färdiga bitar, där jag skulle kunnat hyvla dem i ett stycke, men så länge det bara är en limskarv brukar det gå att få till det tillräckligt bra om man är lite noggrann.

Snabb googling säger att skillnaden är 13 000 ungefär. Bara du kan avgöra hur mycket det skulle märkas i den allmänna verktygsbudgeten, men visst är det en slant.

Edit: Har du tillräcklig koll på maskinen i sig så att du vet att det är den du vill ha? Annars är det bara att säga till om du komma och testa. Vi är ju nästan grannar...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
I ivp skrev:
Medan jag väntar på offertsvar för A3-41 så förbereder jag mig även mentalt på att ev gå ner på en A3-31, känns som att det kanske inte riktigt kommer att vara värt pengarna för den extra hyvelbredden.

@Hep Känns som om du och jag har liknande "behov" (dvs hyggligt avancerad hobbyverksamhet), hur ofta känner du att du saknar extra hyvlingsbredd på din A3-31? En av de stora andledningarna till att byta är att min nuvarande Robland är 210mm och det är ganska ofta som det känns snålt.

Som hobbysnickare kan man ju aldrig "räkna hem" en investering då man aldrig säljer något av det man gör, så det går ju inte att föra in siffror i ett excel ark och ta ett besult på det.
Lite beror det också på hur bekväm du är med att handhyvla. Jag har en a3-31 och de få gånger den inte räcker till får armarna jobba, det tar klart längre tid än med maskin men i slutändan värt det :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Lite beror det också på hur bekväm du är med att handhyvla. Jag har en a3-31 och de få gånger den inte räcker till får armarna jobba, det tar klart längre tid än med maskin men i slutändan värt det :)
sant, handhyvlarna har ju ingen begränsning. Jag kan rikta någosånär för hand, jag kan till och med tycka att det är trivsamt men när det är mycket som ska göras så åker maskinerna fram men för en enstaka bit så blir det oftast handjagat.

Hep Hep skrev:
Hobby?? Jag som bara väntar på att bli upptäckt och få börja sälja skärbrädor för fantasipriser...

Edit: Har du tillräcklig koll på maskinen i sig så att du vet att det är den du vill ha? Annars är det bara att säga till om du komma och testa. Vi är ju nästan grannar...
Förlåt att jag förolämpade dig, vi kanske skulle börja köpa varandras skärbrädor så vi kan berättiga en hyvel för 50.000:- i garaget!
Jag tror att jag bestämt mig för en Hammer, men det vore roligt med ett studiebesök i din verkstad i vilket fall. Vi kan väl höras på PM
 
I ivp skrev:
känns som att det kanske inte riktigt kommer att vara värt pengarna för den extra hyvelbredden.
Jag tycker nog längden är värd minst lika mycket som bredden. 1800 vs 1400 bord på de båda hyvlarna, det är ganska markant skillnad.

Ja jag vet det finns förlängare att köpa till men dessa bågnar under last och är därför inte till någon större nytta på rikten.
 
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag tycker nog längden är värd minst lika mycket som bredden. 1800 vs 1400 bord på de båda hyvlarna, det är ganska markant skillnad.

Ja jag vet det finns förlängare att köpa till men dessa bågnar under last och är därför inte till någon större nytta på rikten.
Sant, tänkte inte ens på längden. Nåväl, att de bågnar under last borde väl vara lösbart med ett enkel extra ben som du gör exakt rätt längd på när det inte är under last, (om du gör benlängden justerbar så kan du kalla det för en jigg så funkar det även om man flyttar på maskinen, och du har väl aldrig bangat en jigg?)
 
I ivp skrev:
Sant, tänkte inte ens på längden. Nåväl, att de bågnar under last borde väl vara lösbart med ett enkel extra ben som du gör exakt rätt längd på när det inte är under last, (om du gör benlängden justerbar så kan du kalla det för en jigg så funkar det även om man flyttar på maskinen, och du har väl aldrig bangat en jigg?)
Ja jo, sen fäller man upp borden en gång sen landar benet på ett sågspån så ska man mäta in allt igen. Idén med att bara haka på förlängare vid behov är god, ska det rattas o donas o mätas o ställas in varenda gång är det inte lika roligt.
 
Hep Hep skrev:
Hobby?? Jag som bara väntar på att bli upptäckt och få börja sälja skärbrädor för fantasipriser...

Jo, jag tror vi har samma "behov" du och jag. Åtminstone för mig så har det väldigt sällan hänt att jag saknat just en decimeter till på bredden. Det har funnits några gånger då jag velat hyvla en hel bänkskiva eller liknande och då spelar 30 eller 40 cm ingen större roll. Fast det är klart att det är skillnad och skulle någon komma och byta ut maskinen skulle jag bli glad, men hittills har det funkat helt ok. I ett par fall har jag fått skarva ihop två relativt färdiga bitar, där jag skulle kunnat hyvla dem i ett stycke, men så länge det bara är en limskarv brukar det gå att få till det tillräckligt bra om man är lite noggrann.

Snabb googling säger att skillnaden är 13 000 ungefär. Bara du kan avgöra hur mycket det skulle märkas i den allmänna verktygsbudgeten, men visst är det en slant.
I ivp skrev:
sant, handhyvlarna har ju ingen begränsning. Jag kan rikta någosånär för hand, jag kan till och med tycka att det är trivsamt men när det är mycket som ska göras så åker maskinerna fram men för en enstaka bit så blir det oftast handjagat.


Förlåt att jag förolämpade dig, vi kanske skulle börja köpa varandras skärbrädor så vi kan berättiga en hyvel för 50.000:- i garaget!
Jag tror att jag bestämt mig för en Hammer, men det vore roligt med ett studiebesök i din verkstad i vilket fall. Vi kan väl höras på PM
Lysande affärsidé. Du jobbar inte möjligen kommunalt eller så?

Vi pratade ju om studiebesök åt andra hållet förut för at se på handverktyg. Vi kanske kan fixa det åt båda hållen den här gången. Om inte annat en bra orsak för en ordentlig storstädning, som alltid är välbehövlig. Ska vi bjuda med @Frustrator på vår besöksrunda, så kanske får lite ordning hemma också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.