Jag anser mig förhållandevis hyffsat tekniskt lagd men kan inte knäcka denna nöt.
I min Miele diskmaskin finns ett bottenfilter som ser ut som på bilderna som man ska
rensa mellan varven.
Bottenfilter från Miele diskmaskin med perforerad plåt och ultrafint filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bottenfilter i en Miele diskmaskin med perforerad plåt och filterkona med ett stort hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bottenfilter i Miele diskmaskin med perforerad plåt och ultrafint filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur tänkte ingenjörerna generellt sett när denna typ av filterkombination växte fram?
Vet inte om alla fabrikat har samma stuk på filtreringen men så här ser den ut på min Miele
som generellt sett inte känns dålig utan funkar som den ska förutom filtreringen.
Då perforeringen i plåten filtrerar effektivt tillsammans med det ultrafina filtret på filterkonen
så tar kärnor å äggskal genvägen genom det stora hålet och ut genom rastret i botten på filtret.
Det måste finnas en galant förklaring te konstruktionen helt enkelt än att man får acceptera
att hitta citron å olivkärnor i impellern eller att pilla riskorn å äggskal i armarna som för övrigt
inte kan plockas isär heller för enkel service.
Funderar på att helt sonika blockera det stora hålet på prov med en plugg och se så att inte flödet
försämras till den grad att pumpen svälter.
Lev gott
 
Sluta diska äggskal, olivkärnor och ris, så är problemet ur värden.
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Kärnor och äggskal hör inte hemma i diskmaskinen.
 
  • Gilla
scasi
  • Laddar…
Om det som man avser diska sköljs av innan det placeras i diskmaskinen så minimerar man dessa problemen, går dessutom fortare än att rengöra maskinen för hand.

Trodde det var allmän kunskap att man gör på detta viset, men tydligen inte.
 
  • Arg
scasi
  • Laddar…
H
Sägs ju att man inte ska skölja av före man stoppar i maskinen för att spara miljön.

jag sköljer aldrig av och har aldrig problem.
Innan disk så skrapar jag av det grövsta i soptunnan sen rakt in i maskinen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
K Kampf skrev:
Om det som man avser diska sköljs av innan det placeras i diskmaskinen så minimerar man dessa problemen, går dessutom fortare än att rengöra maskinen för hand.

Trodde det var allmän kunskap att man gör på detta viset, men tydligen inte.
Detta är ju ingen kunskap detta är desinformation och sublima vaneföreställningar
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A
H Hallerudsbo skrev:
Sägs ju att man inte ska skölja av före man stoppar i maskinen för att spara miljön.

jag sköljer aldrig av och har aldrig problem.
Innan disk så skrapar jag av det grövsta i soptunnan sen rakt in i maskinen.
Detta missar många
 
  • Gilla
DenGubbenGickInte
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Sluta diska äggskal, olivkärnor och ris, så är problemet ur värden.
K Kampf skrev:
Om det som man avser diska sköljs av innan det placeras i diskmaskinen så minimerar man dessa problemen
K Kampf skrev:
Trodde det var allmän kunskap att man gör på detta viset, men tydligen inte.
H Hallerudsbo skrev:
Sägs ju att man inte ska skölja av före man stoppar i maskinen för att spara miljön.
electroluxaren skrev:
Detta är ju ingen kunskap detta är desinformation och sublima vaneföreställningar
Och detta hett omdebatterade ämne har givetvis en alldeles egen liten tråd. :D
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Och detta hett omdebatterade ämne har givetvis en alldeles egen liten tråd. :D
Jag hittar inte någonstans i detta forum en tråd för sunt förnuft och skulle något intelligent resonemang mot förmodan växa fram i en tråd så dyker det genast upp mer eller mindre ogrundade påståenden från diverse lågpresterande med självhävdelsebehov
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag hittar inte någonstans i detta forum en tråd för sunt förnuft
Du får väl starta en. :D
electroluxaren skrev:
diverse lågpresterande med självhävdelsebehov
Ouch! Den tog! Tack för den! :cry: För jag känner mig träffad när du citerar mig.;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Å Återvandring skrev:
Jag anser mig förhållandevis hyffsat tekniskt lagd men kan inte knäcka denna nöt.
I min Miele diskmaskin finns ett bottenfilter som ser ut som på bilderna som man ska
rensa mellan varven.
[bild] [bild] [bild]
Hur tänkte ingenjörerna generellt sett när denna typ av filterkombination växte fram?
Vet inte om alla fabrikat har samma stuk på filtreringen men så här ser den ut på min Miele
som generellt sett inte känns dålig utan funkar som den ska förutom filtreringen.
Då perforeringen i plåten filtrerar effektivt tillsammans med det ultrafina filtret på filterkonen
så tar kärnor å äggskal genvägen genom det stora hålet och ut genom rastret i botten på filtret.
Det måste finnas en galant förklaring te konstruktionen helt enkelt än att man får acceptera
att hitta citron å olivkärnor i impellern eller att pilla riskorn å äggskal i armarna som för övrigt
inte kan plockas isär heller för enkel service.
Funderar på att helt sonika blockera det stora hålet på prov med en plugg och se så att inte flödet
försämras till den grad att pumpen svälter.
Lev gott
vi kan börja med lite diskmaskinsvett innan vi går in på hur konstruktionen.
- skrapa av matrester innan diskgods placeras i maskinen. Kärnor, äggskal som åker med in i maskinen får du som ägare ta hand om senare då de fastnat någonstans.
- men skölj aldrig av disken innan det placeras i maskinen, då kan lika gärna skippa diskmaskinen och handdiska.

Åter till din fråga, lite förenklad förklaring nedan.
De finmaskiga filterytorna är ”kopplade” till cirkulationspumpen som förser spolarmarna med vatten. Är filtren rätt monterade kommer inte ris osv förbi och ut i spolarmarna.

Det stora hålet i mitten är kopplat till avloppspumpen som kan hantera större partiklar. Om impellern fastnar kan man ta bort en lucka/plugg för att rengöra denna.
 
Ja nu fick morsans maskin som också e en Miele en F11 felkod när jag körde långa 70 grader programmet
men klarade flera korta program med tömning osv.
Ska nu kolla igenom tömningsslang å lite andra grejor som ja tror elektroluxarn tipsade om.
Efter drygt 10 år kanske saker kan börja klogga igen lite här å där.
Började ta isär den å märkte att en sån där stor halkidikki olivkärna hade kilat in sig i impellern i circpumpen.
Hur fan tog den sig in dit, I syrrans maskin satt nån stor böna på samma sätt.
Dessa maskiner e identiska innuti verkar det som så lite fördel där.
Måste studera filtret igen å se va det kan va.
God söndag.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
En liten uppdatering angående F11 felkoden.
Då jag testkörde några gånger med det kortaste programmet så brummade tömningspumpen ibland men ville
inte komma igång å tömma.
Då jag kollade pumpen hade det läckt in lite vatten i själva pumphuset där rotorn snurrar.
Vet inte hur rotorn sitter fast på axeln men då jag drog rotorn rakt ut med ca 25% kraft, så kom hela paketet ut ur plasthuset med stinkande svart vatten.
Som tur är verkar det sitta nåt bronslager i änden i plasthuset som rotorn snurrar i, så lite rengöring
å en klick kulagerfett i lagret å lite silikonfett i axeltätningen gjorde susen.
Håller väl inte 10 år till men i en pinch kan man laga även en billig tömningspump.
Undra om impellern är påtryckt eller gängad på axeln, bra att veta innan man försöker ta bort impellern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.