Hej

Bor i en villa byggd 1970 med impregnerade syllar ståendes på bottenplattan.
Funderar på att slå två flugor i en smäll och ersättas impregnerade syllar samt få bort elgolvvärmeslingor.

Grunden ser i dagsläget ut så här :
50mm överbetong
100mm cellplast
100mm armerad betongplatta

Tanken var i så fall att bila bort överbetong för att enkelt plocka bort innersyllar. Sedan ersätta bef 50mm överbetong med EPS50 golvvärmeskivor så att man totalt får 15cm isolering ovan grundplatta.

Skjuter man sig i foten om man utför detta? Man bör inte kunna skapa en värmekudde under plattan med 15cm isolering eller? Plattan bör få ungefär samma temp som marken bortsett från vid enstaka köldbryggor vid ståendes reglar etc.

Ersätts impregnerade syllar som ligger på bottenplattan med exempelvis platcons stålsyllar borde det inte kunna bli några problem med fuktvandring/mögel etc?

Mvh Thomas

Oisolerad?
Det verkar klent isolerat i dagsläget och jag skulle rekomendera 300mm frigolit under om du ändå ska bryta upp golvet, att göra allt jobb för att bara få i en 5a tror jag du kommer att ångra i framtiden.

Att jag föreslår att ersätta överbetong med en 50mm golvslingskiva har främst med bygghöjd att göra. Dels för att slippa göra justeringar för alla dörrposter, dels för att det hade blivit lågt till tak om vi höjer golvet med ytterligare 150mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.