Min Hub 2 har helt plötsligt tappat anslutning via GSM. Det hände när jag satt i soffan så inte i samband med att jag ändrade något eller liknande. Har varit så ett par dygn. Signalstyrkan är bra men ingen uppkoppling, operatören Netmore som kontantkortet kommer ifrån bekräftar att det finns gott om pengar på kortet

Någon som varit med om något liknande?
En enhet från AJAX med statusindikatorer för signalstyrka, anslutning, batteri, låsstatus och brusnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
F fredrik1234 skrev:
Min Hub 2 har helt plötsligt tappat anslutning via GSM. Det hände när jag satt i soffan så inte i samband med att jag ändrade något eller liknande. Har varit så ett par dygn. Signalstyrkan är bra men ingen uppkoppling, operatören Netmore som kontantkortet kommer ifrån bekräftar att det finns gott om pengar på kortet

Någon som varit med om något liknande?
[bild]
Mitt har också dött, dock vet jag inte var jag har kortet med kortuppgifterna, så har bytt ut det till ett annat så länge. Men första tanken var att det var slut.
 
@
richardtenggren richardtenggren skrev:
Mitt har också dött, dock vet jag inte var jag har kortet med kortuppgifterna, så har bytt ut det till ett annat så länge. Men första tanken var att det var slut.
Oregistrerat kontantkort? De är förbjudna nu...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
4integration jocke4u skrev:
Igår fick mitt gamla DSC larm spelet igen....en zon som ej är aktiv larmar (helt eller delvis) och lyckades inte fixa till det....så igen dyker tankarna upp om att byta till AJAX.

Vad är de största AJAX grejerna ni stör er på?

Några funderingar
  • Vill minnas att AJAX inte hade buzz/notifieringsljud i knappsatsen eller dylikt att larma vid inpassage, är det så fortfarande?
  • Var det inte nåt om ordningen man lägger till enheter som styrde hur dom dyker upp i appen? Något som är att föredra? T.ex. att alltid börja med styrenheter/knappsatser?
  • Är det enbart via mobil som man konfigurerar eller går det via dator?
  • Sker konfig via lokalt WiFi eller via AJAX's servers?
  • Hur lång räckvidd? Har enheterna repeater funktion för att förlänga räckvidden?
Jaha, sedan sist fick jag igång mitt DSC larm men inatt så larmade det igen....eller larmet var inte påslaget men telefonen ringde att larmet hade gått kontrollpanelen pep (alltså inte siren) och typ "alarm in progress" på skärmen.
Helt f*cked up.

Nu åker det ut och kanske blir det ett Ajax
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Hej

Har köpt enbart en begagnad Ajax Hub standard o lärt mig lite om gränssnittet, mycket verkar smidigt

Samt följt diskussionerna här. Har ett begagnad kit med div Ajax *Protect jag skall kolla på i helgen.

Kommer behöva larmfirma med väktare, och har kontakt med en den lokala firman som har mest butiker snslutna här o verkar alerta.

Men om de inte vill, även om jag konfigurerar SIA osv rätt, så behvöver jag ha en plan B.

Hur är de med de som finns med i Ajaxappen, är det någon som köpt in och registrerat sitt larm där, som privatperson, erfarenheter positiva/negativa?

Har kollat upp safe.land som verkar ha Westra för 1490 kr om året.

Lövestad har jag ju hört o

fta nämns, vilken larmcentral som en viss firma använder, men vet inte så mycket om hur de är o göra med direkt som privatperson.

Tempest o de andra på Ajax apps lista över säkerhetsföretag ,är hett blankt för mig.

Har även kollat igenom om o larma mig o några vänner, och appen verkar ju larma mig mkt bra.
Men om jag vill ha någon vän med, hittar jag ingen smidig väg med SMS meddelande, men verkar som jag kan konfigurera appen så även de kan ha den insttallerad och bar få larm, inte behöva sköta eller ändra något i larmet. Killgissar att det är så de flesta löser larm till vänner, men rätta mig gärna .)

Tacksam om någa har erfarenheter o dela av sig :geek:
 
Vad kör ni med för SIM kort till era Ajax system?

Jag har i mitt gamla DSC ett Telia kontantkort, funkar bra men bökigt att kolla saldo samt att man måsta komma ihåg att ladda varje år för att hålla det aktivt
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Kör själv med ett m2m kort från Netmore.

[länk]
Kör samma(y)
 
4integration jocke4u skrev:
Vad kör ni med för SIM kort till era Ajax system?

Jag har i mitt gamla DSC ett Telia kontantkort, funkar bra men bökigt att kolla saldo samt att man måsta komma ihåg att ladda varje år för att hålla det aktivt
Telenor IoT 29:- i månaden, lätt värt 250:- per år extra (jämfört med kontantkort) för att slippa tänka på saldot för något så viktigt som larmet.
 
  • Gilla
4integration och 1 till
  • Laddar…
Comviq kontant med "Standard" för 100 kr per år. Inget problem med saldo för mig, men gäller att fylla på inom 12 mån annars spärras kortet inkl numret så då får man skicka efter ett nytt gratis sim med nytt nummer.
 
  • Gilla
jh8001 och 1 till
  • Laddar…
B Blaxtar skrev:
Telenor IoT 29:- i månaden, lätt värt 250:- per år extra (jämfört med kontantkort) för att slippa tänka på saldot för något så viktigt som larmet.
@Blaxtar Gjorde några speciella inställningar (APN etc) för Telenor IoT ?
 
4integration jocke4u skrev:
@Blaxtar Gjorde några speciella inställningar (APN etc) för Telenor IoT ?
Nej, operatörsinställningarna laddas ner automatiskt. APN ska vara services.telenor.se
 
B Blaxtar skrev:
Nej, operatörsinställningarna laddas ner automatiskt. APN ska vara services.telenor.se
Tack, det var så enkelt att Telenor inte hittade ner till källaren (lite kasst i Alingsås tätort) men en våning upp så rättade det till sig :)
 
  • Gilla
Blaxtar
  • Laddar…
4integration jocke4u skrev:
Tack, det var så enkelt att Telenor inte hittade ner till källaren (lite kasst i Alingsås tätort) men en våning upp så rättade det till sig :)
Hade samma problem här i Stockholm, hubben tyckte inte om att bo i källaren men i trappen på väg upp till entréplanet så har jag nästan full täckning.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.