Hej! Har stuga på 47 kvadrat i mellersta norrland. Behöver ersättningsvärme för luftvärmepumpen o elelementen när strömmen bryts. Har öppen spis men det räcker inte. Tar gärna emot bra förslag. Funderat på gasolkamin men vilka är bra och säkra?
 
Kanske inte det svar du var ute efter men jag skulle först ordna en kamininsats i den öppna spisen. Den borde ge tillräcklig effekt för att hålla stugan varm vid elavbrott.
 
  • Gilla
YKron
  • Laddar…
Tack för svar! Har redan kollat med insats men finns ingen som ryms, öppningen är för liten. Funderar ändå på att riva ut öppna spisen, plåt med stenplattor inni, och skaffa en kamin med platta så man kan laga mat. Men finns varken spisar eller monterade att få tag på just nu.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Säkra bör dom vara allihopa för att få säljas. Det är krav på automatisk avstängning av gasen ifall lågan slocknar.

Det är nog inte så stor skillnad annat än utseendet på dom, funktionen och verkningsgraden är ju samma oberoende pris.

Tror det kan bli svårt att få tag på en just nu dock. Det är stor efterfrågan och slut överallt för tillfället.
 
  • Gilla
YKron
  • Laddar…
Tack för svar. Får väl ställa mig på kö
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ska du skaffa en gasolkamin skulle jag kolla på en för fast montage som tar förbränningsluft utifrån.
[länk]
Kanske aningens klen men borde räcka ihop med öppen spisen.
Tack för tipset. Har lite ont om väggplats men ska se över det@
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.