Hallå, jag söker tips då jag själv inte är så jäkla kunnig i frågan.

Jag har fått hjälp av en snickare med att montera ett uterum från Willab garden. När det levererades så insåg vi snabbt att det blir för lågt och att altandörren riskerade att slå i takstolen (missade att mäta där:oops:).
Så vi brainstormade lite fort och kom fram till att vi kan öka höjden genom att bygga en platå som vi ställer rummet på. Det gick fort från tanke till handling...
Blev lite förvånad när snickaren kom tillbaka med obehandlat virke (reglar + råspont). Tänker på primärt på fukt.
Jag har penslat på grundolja och ska måla grund och täckfärg x2 men kan jag göra mer för att skydda träet?

Klä in det med panelbräda? Silikona utav bara helvete?
Tacksam för tips!
 
  • Upphöjd trädäckkonstruktion framför ett hus med ett påbörjat uterumsbygge och obehandlat virke, verktyg och målarutrustning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja alltså liggande trä på trä och den där lådan är ju så när som helt tät, känns helt klart som att det finns risk för att det rinner in vatten under när det regnar på däcket och sedan så ligger vattnet och myser under lådan och dunstar och gör det väldigt mögel mysigt där under. Om ni inte gjorde det innan så skulle jag nog öppnat under lådan så att det kan ventileras under golvet, ingen expert på fukt eller konstruktion men känns spontant som att det finns riks för att den lådan inte kommer må så bra.

Men med det sagt så kanske det är bäst att sitta lugnt i båten och kolla hur det faktiskt blir när det regnar kraftig sedan. Lutar golvet åt andra hållet så inget vatten kommer in utan det bara är utsidan som blir fuktig så hinner den nog torkar upp mellan varven.
 
En lite märklig konstruktion kan man ju tycka. Uterummets takfotsreglar borde väl ligga på samma höjd som husets, så att man enkelt kan utnyttja dess avvattning samt att man får lika högt i uterummets tak som inne i huset.

Om brädorna till den extra grunden är oljade och målade har du nog gjort vad du kan. Det ska ju inte finnas någon fukt innanför uterummet alls. Det hade ju annars skapat problem för ditt innegolv, om du inte hade byggt den där platån. Många sätter en extra plåt runt om uterummet för att leda bort eventuellt vatten som kan krypa in via befintlig altan. Det gäller att vattnet inte kan vandra in från utsidan till insidan. Var även noga med att leda bort regnvatten från uterummets tak.

/S
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ja alltså liggande trä på trä och den där lådan är ju så när som helt tät, känns helt klart som att det finns risk för att det rinner in vatten under när det regnar på däcket och sedan så ligger vattnet och myser under lådan och dunstar och gör det väldigt mögel mysigt där under. Om ni inte gjorde det innan så skulle jag nog öppnat under lådan så att det kan ventileras under golvet, ingen expert på fukt eller konstruktion men känns spontant som att det finns riks för att den lådan inte kommer må så bra.

Men med det sagt så kanske det är bäst att sitta lugnt i båten och kolla hur det faktiskt blir när det regnar kraftig sedan. Lutar golvet åt andra hållet så inget vatten kommer in utan det bara är utsidan som blir fuktig så hinner den nog torkar upp mellan varven.
Eftersom planen var att bygga uterummet direkt på altenen så rev jag upp den och isolerade och plastade, och la sedan tillbaka "planket". sen kom detta "f*ck up". Så det ser ut såhär nu (under i från):
Tross-isolering-plast-altanplank-isolering-råspont...
 
Men varför behövde ni bygga en hel låda att ställa allting på? Varför gick det inte bara att klossa upp under ramverket så du får det på den höjd du behöver. Jag antar att det mestadels är glasdörrar som ska in i mellan de stående reglarna och dessa skulle du ställt på trallen som tänkt men lagt en extra liggande regel över dessa som motsvarar den extra höjd som klossarna lyft ramen.
Typ så här: (var lite svårt att få det snyggt då jag inte använt Paint3D till detta tidigare.)
Byggprojekt av ett trädäck med en vit träröstskelettstruktur framför ett hus, redigerad bild med röda markeringar för att illustrera konstruktionsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Illustration över foto av ett hus med veranda, röda linjer visar förslag på klossning och blå reglar representerar ramverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
malte_sven och 1 till
  • Laddar…
Det ska vara tak på uterumet? Så de kommer ju inte stå i vatten direkt. I uterum som är inglassat skulle jag inte vilja ha impregnerat under, dels så lär de ju avdusnta gaser och delsk kostar det mer.
 
  • Gilla
malte_sven
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Men varför behövde ni bygga en hel låda att ställa allting på? Varför gick det inte bara att klossa upp under ramverket så du får det på den höjd du behöver. Jag antar att det mestadels är glasdörrar som ska in i mellan de stående reglarna och dessa skulle du ställt på trallen som tänkt men lagt en extra liggande regel över dessa som motsvarar den extra höjd som klossarna lyft ramen.
Typ så här: (var lite svårt att få det snyggt då jag inte använt Paint3D till detta tidigare.)
[bild]
jojo, men vart var du i lördags när vi bestämde detta?! ;)
Detta hade förstås funkat jäkligt bra, en positiv sak som kom av att bygga platå var ju att vi får ganska bra höjd ut från altandörren. Tidgare hade vi ett trappsteg... Men som sagt, detta var en fin ide!
 
Om det ska vara tak och väggar så finns det ingen anledning att ha impregnerat/behandlat golv.
 
  • Gilla
malte_sven
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Det ska vara tak på uterumet? Så de kommer ju inte stå i vatten direkt. I uterum som är inglassat skulle jag inte vilja ha impregnerat under, dels så lär de ju avdusnta gaser och delsk kostar det mer.
Ja kostnad är ju en faktor.. mest av allt vill jag att det blir bra, och att jag måste byta allt pga ruttet golv eller reglar... Men som sagt, olja och måla kanske räcker...
 
useless useless skrev:
Om det ska vara tak och väggar så finns det ingen anledning att ha impregnerat/behandlat golv.
Yes, tak och väggar.. var mest orolig att sågytan och reglar på trallen ska ruttna i vätan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.