Hej alla bastu fantaster..

Jag har ett problem som jag inte kan lösa själv utan vänder mig nu till forumet. Jag har själv surfat runt på detta eminenta forum men inte blivit mycket klokare. Det finns en hel del motsägelsefull information som krånglar till det för mig som är amatör. Jag har problem med mina nybyggda blivande bastuväggar. En yttervägg är redan primad, gummad och kaklad. Den andra ytterväggen + innerväggen är primade och gummade och här har jag för avsikt att sätta panel. Nu har jag dock kommit till den insikten att jag nog har gjort fel. Går detta att lösa utan att bygga om alltihopa. Bakom kakelväggen har jag en liten luftspalt på ca 5mm. På de andra bastuväggarna kan jag regla upp för att få en betydligt större luftspalt. Jag mottager hemskt gärna alla synpunkter på hur jag skulle kunna lösa detta..om det nu är någon som orkar hjälpa mig att reda ut begreppen :-/ :-/
 
  • Bastu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första som slår mig är att du har dubbla fuktspärrar i vissa väggar. Det är inte bra. I våtutrymmen som skall fuktspärras bakom kaklet brukar man lämna bort plasten i väggen.
 
Finns det något bra sätt att ventilera dessa väggar??
 
Uppriktigt agt så vet jag inte och hade det varit mitt hus hade jag reklamerat arbetet. Du bör kolla detta innan du överhuvudtaget går vidare. Vad säger KA?
 
Hej, enligt BKR ska man undvika dubbla fuktspärrar, http://www.bkr.se/branschregler/tillagg1_2006.pdf. Likväl är det fortfarande prefableverantörer som levererar badrumsväggar med plast i. Kolla med din huslev. vad de har för syn på det hela.

Kan du förklara 5mms luftspalten bakom kaklet närmare.

Andra kommentarer: Ta tilluften via glasdörren (luftspalt mellan golv o dörr eller venthål i glaset). Annars kommer du få det svinkallt på golv i bastu o dusch på vintern.

Placera frånluft ovan lavarna längst ned till höger, så långt från agg. som möjligt. Komplettera med lucka så att du kan reglera luftflödet i bastun.

 
Tack för svar. Huset är ett lösvirkes hus där jag utför merparten av arbetet själv. Anledningen till att det ser ut som det gör är helt och hållet mitt eget fel. Stressat lite för mycket och inte tagit reda på tillräckligt mycket fakta kring bad och bastubyggande... Problemet och frågan kvarstår dock: Går det att komma runt problemet på något sätt??? Kan jag ventilera dusch och bastuväggen? Skall jag bygga med luftspalt och isolering mot den andra ytterväggen respektive innerväggen?? Snälla hjälp mig.... :-X
 
Det var värst vad det var knapphändigt med bra tips... Det brukar ju krylla av bra ideer och kreativa lösningar på de flesta problem på det här forumet... :)
 
Jag utgår från att dessa väggar står mot en källarvägg, om dom är fristående så kan man nog lösa det på annat sätt. Om jag läser svaren så tror jag inte det finns någon enkel lösning utan dom som svarat har varit lite försiktiga. Kan nog ana att en del menar ”riv, gör om” men kanske du kan riva till isoleringen i bastun och sätta en panel med luftspalt där. Tror nog att panelen ska skydda isoleringen även om du stänker vatten på den. Själv är jag i mot dessa folier och plaster som stoppas i väggar med undantag för om man bygger bastu i ett torrt utrymme (i bostad eller liknande) Övriga utrymmen har jag ingen ide om du inte börjar från början.
 
Tips och idéer finns det väl, men det är lite jobbigt att rekommendera dig att fortsätta att bygga vidare på din konstruktion om du senare skulle få nedslag vid slutbesiktningen.

Att bygga med dubbla tätskikt är en riskkonstruktion. Fortfarande byggs en del prefabhus med dubbla tätskikt i badrummen, medvetet eller omedvetet för ägarna. Å andra sidan kan jag tänka mig att det är svårt att klara ett täthetsprov där man ersätter plastfolien i yväggen och sedan ska "lappa" över med tätgucka i våtutrymmena. Så mitt tips är fortfarande att du klarar ut det här med de dubbla tätskikten en gång för alla innan du fortsätter vidare.
 
Jag säger samma. Tolka i stället frånvaron av kommentarer som försiktighet. Som Classe säger så är dubbla tätskikt en risk. Likaså inga tätskikt i ett modernt hus (hur mycket än traditionalisterna påstår motsatsen).

Vad vi kan ge är generella rekommendationer hur man skall göra, sedan finns det en miljon detaljer som spelar in, därför kanske det är bäst att få ngn på plats och kolla, tala med den som tillverkat tätskiktet etc.
 
Dvs:

De utförda beräkningarna visar att det är en stor risk för fuktskador i våtrumsytterväggar
med keramiska plattor om tätskiktet bakom fästmassan till de keramiska plattorna har ett
lågt ånggenomgångsmotstånd. Om väggkonstruktionen har en plastfolie utsätts gipsskivan
mellan de båda tätskikten för en konstant hög relativ fuktighet och har ingen möjlighet
att torka ut. Erfarenheter från skadeutredningar visar på omfattande fuktskador på
gipsskivan i detta fall. Om man tar bort plastfolien minskar risken för skador i gipsskivan
men då utsätts istället de yttre delarna av träregelverket innanför vindskyddet för hög
relativ fuktighet under vinterhalvåret. I detta beräkningsfall torkar konstruktionen ut under
sommaren för att sedan fuktas upp igen under vinterhalv
Rapporten säger dock inget hur man kan åtgärda det i efterhand.. Annat än att uppnå ett ånggenomgångsmotstånd på 3 000 000 s/m i det inre skiktet.
 
Det enda är väl att nybyggare väljer att skippa gipset och istället köra med minerit eller liknande cementbaserat skivmtrl. Samma gäller de som har drabbats av skador och måste helsanera.
 
Ta dit en byggare som på plats ger dig rekommendationer och förslag på hur du kan lösa det. Tror det är väl investerade pengar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.