Hej där!

Jag har nyss flyttat bort badkaret för att göra en säsongsstädning av vägg och golv intill och ser att fog saknas på ställen och där är sprickor i kakel.

Jag har sökt massor kring detta på detta forum och övriga internet och lyckats läsa mig till att det inte borde påverka badrummets fuktmotstånd så länge tätskiktet fungerar. Är detta sant även i mitt fall? Varför har kakel spruckit och fog försvunnit? Har möglet i silikonfogen tillkommit pga någon bakomliggande fuktskada pga dessa brister eller är det väntat med tanke på dess ålder och plats (12år gammalt badrum, silikonfogen är i duschutrymmet där det kommer som mest vatten).

Hörn med vägg och svart yta, mögel eller smuts vid fog, behov av rengöring och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit kakelvägg med en spricka som löper tvärs över några plattor.
Skapa konto

Att det kosmetiskt inte är så vackert gör mig inget, det är trots allt bakom badkaret.

Tack på förhand för er hjälp

BirgitS
Lovensson Lovensson skrev:
Varför har kakel spruckit och fog försvunnit?
Det kan bero på att det har kommit in vatten i väggen men måste inte bero på det. Går det att känna om väggen kring kakelsprickorna buktar sig?
Kan badkaret ha slagit i väggen när du satte tillbaks det senast?
Vad finns på andra sidan den väggen?
Lovensson Lovensson skrev:
Har möglet i silikonfogen tillkommit pga någon bakomliggande fuktskada pga dessa brister eller är det väntat med tanke på dess ålder och plats (12år gammalt badrum, silikonfogen är i duschutrymmet där det kommer som mest vatten).
Fukt (från t.ex. rinnande vatten) och näring (t.ex. hudceller, tvålpartiklar) är en bra grogrund för mögel, särskilt på ställen som är dåligt ventilerade.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan bero på att det har kommit in vatten i väggen men måste inte bero på det. Går det att känna om väggen kring kakelsprickorna buktar sig?
Kan badkaret ha slagit i väggen när du satte tillbaks det senast?
Vad finns på andra sidan den väggen?

Fukt (från t.ex. rinnande vatten) och näring (t.ex. hudceller, tvålpartiklar) är en bra grogrund för mögel, särskilt på ställen som är dåligt ventilerade.
Tack för svar!

Väggen verkar inte bukta vid den sprickan. Det jag dock märker är att det låter lite annorlunda när man knackar på den, mer åt det dova hållet än ihåligt (som på andra ställen). På andra sidan väggen är vårt uterum. Vad jag dock insåg nu är att på andra sidan väggen (i uterummet) sitter ett vattenutkast ganska exakt där sprickan på väggen är. Det känns som det möjligtvis kan ha med saken att göra? Utkastet fungerar dock inte.

Gällande att det saknas fog i anslutning vägg/golv (enligt första bilden), är det något man eventuellt behöver fylla i eller oroa sig för?

Tack

Redigerat:
Jag har gjort en upptäckt som känns aningen värre.

På en annan vägg ser jag en långgående spricka horisontellt, ca 1 meter . Där verkar dock väggen bukta ganska rejält. Jag vet att rör går på insida av denna vägg. Andra sidan denna vägg är ett sovrum, så det är en ”innervägg” av gips. Att den buktar så pass mycket oroar mig, kan väl inte ha hänt pga ”sättning”? Kanske dags ta en titt med en inspektionskamera?

Vit kaklad vägg med synliga fogar och en liten spricka.
Skapa konto

Ett vattenpass är lutat mot en vit kakelvägg vid golv, används för att kontrollera ytas horisontella räthet.

Tack igen

Redigerat:
BirgitS
Föreslår en fuktmätning i uterummet i närheten av utkastet och i sovrummet. Inspektionskamera är ju också bra.

• Gilla
Lovensson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Föreslår en fuktmätning i uterummet i närheten av utkastet och i sovrummet. Inspektionskamera är ju också bra.
Får hem en inspektionskamera imorgon, så börjar med den. Därefter möjligtvis fuktmätning 👍

Utifrån det som ses på bilden, är det en typisk skada från läckage eller finns det annat som ger liknande symptom? Långgående horisontell spricka och buktande vägg.

Tack!

BirgitS
Det är inte direkt ovanligt med väggar som buktar i hus som inte är väldigt nya och det kan leda till att kakel spricker om man försöker använda kaklet för att motverka buktighetten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.