T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är total humbug. Inte ens paneltillverkana skulle våga påstå något liknande. Om jag visar att min bils prestanda minskar med 0.2 % per år så betyder det inte att bilen håller i över hundra år.
Lär dig lite om produktutveckling då förstår du att en produkts livslängd är en sammanvägning av alla ingående komponenter. När själva kiselcellerna fortfarande levererar el så är infästningarna uppruttna, kabelisoleringen pulveriserad, glasen spruckna, mm. Men visst, solpanelerna håller i hundra år.
Jag tycker du skall lära dig läsa i så fall. Jag påstår inte de håller i hundra år utan de mycket väl kan hålla så länge. Jag säger inte heller att tillverkarna säger detta. Jag tror fortfarande att de mycket väl kan hålla upp mot hundra år och i vissa fall ännu längre. Kablar och annan kringutrustning måste kanske bytas då och då även om kablarna jag använder anses mer eller mindre outslitliga. Skall du tala med mig får du allt hålla en bättre ton, tack!
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Infästning, kablar, glas etc omfattas väl av normalt underhåll? Ett glas kan gå sönder första året, men man slänger väl inte panelen för det?
Exakt så!
 
Kan vi återgå till ämnet?

Erfarenhet av varmluftssolfångare?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du sa att du inte har skattesubventioner. Har du en så pass stor anläggning så måste du sälja en hel del av elen, och således köpa el under andra perioder. För att få rimmlig lönsamhet i det mpste man ha skattereduktionen. Efter som skatten är en stor del av elkostnaden. Men eftersom skatten kommer på nätfakturan nu så ser ju elräkningen bra ut även utan att räkna in skattesubventionen.

Men just påståendet att subventionerna inte är avgörande stämmer inte.
Jag har inte fått några subventioner alls men jag kommer snart att få tillbaka på skatten där en skattereducering ingår för solcellerna. Jag vet inte hur många gånger jag skall behöva säga att i mitt fall har jag inte betalat några elräkningar pga solcellerna. Utan solceller skulle jag få betala ca 15.000 kWh x kostnaden för elen. Jag minns inte ens hur mycket elen kostar totalt. Vad det gäller nätkostnaden beror den på hur mycket man köper in och skatten på det. Den kostnaden täcker också solcellerna till stor del. Ett normalår räknar jag med sammanlagt ca 3.000kr i elkostnad totalt som jag får betala. Men förra året var exceptionellt. Det blev till och med pengar över till början av detta år.
 
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
Även om du får ett överpris på 25öre och säljer lika mycket som du köper så täcker det inte skatten.
 
Immobil Immobil skrev:
Kan vi återgå till ämnet?

Erfarenhet av varmluftssolfångare?
Ja, det är önskvärt!

Jag har i flera år jobbat med solfångare som intresse tillsammans med en annan person och då företrädesvis luftsolfångare. Har varit kul att mäta de olika solfångarnas effektivitet. Kan säga att den effektivaste solfångaren är en solfångare med kollektor och en passiv luftmängd mellan glas och kollektor. dubbla glas KAN öka effektiviteten kalla vintrar men inte annars. Blyfri glas gör inte så stor skillnad att det motiverar priset. Luftsolfångare som leder luften mellan glas och kollektor kan vara effektiva men då måste luften röra sig långsammare än i den andra typen. Den duger dock bra på sommaren och är lättare och billigare att bygga. Priset kan ofta motivera en sådan. En ny typ av luftsolfångare som använder stålnät i flera lager som kollektor har i vissa mätningar klått den vanliga solfångaren med kollektor men sådana har vi inte mätt på för de var för dyra att bygga. Om de är mer effektiva motiverar inte priset det. Fläktar finns i många utföranden men plast duger inte om de inte sitter på insuget. datorfläktar som fläkt i en solfångare går bara om solfångaren inte är för stor. I alla andra fall skall en stålfläkt användas med god kapacitet. Har för mig att vi mätte upp det optimala flödet till 50-60 m3 i timman/m3. Alltså om solfångaren är på 10m2 skall fläkten klara att blåsa igenom 600m3/timma. Min solfångare på 12m2 har två seriekopplade fläktar på sammanlagt 500m3. Ändå blev luftvärmen över 70 grader idag. En varm sommardag med ihärdig sol kan den gå över 100 grader. Optimalt är 60 grader för att få ut högsta verkningsgrad i förhållande till någorlunda värme ut från den.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Även om du får ett överpris på 25öre och säljer lika mycket som du köper så täcker det inte skatten.
Men om man köper in mycket mindre el blir skatten mycket mindre. Dock, vanliga normala år räcker inte solelen till hela året. Men det gångna årte var inte normalt på något sätt.
 
K Kalbygge skrev:
Jag vet inte hur många gånger jag skall behöva säga att i mitt fall har jag inte betalat några elräkningar pga solcellerna.
Det var konstigt. Elräkningarna innehåller ju även en fast del som är helt oberoende av hur mycket el du förbrukar. Har elbolaget varit så vänligt och efterskänkt detta? För att blidka skeptikerna här kan du ju lägga upp exempelvis räkningen för januari-februari så får vi väl tro dig.
 
Han tittar antagligen på enbart elhandelsräkningen. Då har han inte med elnät och skatt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det var konstigt. Elräkningarna innehåller ju även en fast del som är helt oberoende av hur mycket el du förbrukar. Har elbolaget varit så vänligt och efterskänkt detta? För att blidka skeptikerna här kan du ju lägga upp exempelvis räkningen för januari-februari så får vi väl tro dig.
D Daniel 109 skrev:
Han tittar antagligen på enbart elhandelsräkningen. Då har han inte med elnät och skatt.
Jo, jag har med alla räkningar. Så här fungerar det i mitt fall:

1. Jag får inkomster för försäljningen av el.
2. Jag betalar alla förekommande elräkningar med de pengarna tills de är slut
3. När pengarna är slut får jag betala ur egen ficka

Normalt har jag räknat ut att jag skall i genomsnitt betala 2000 - 3000 ur egen ficka/per år
Till detta kommer att jag får en skattereduktion med 60 öre per såld kWh. Om jag säljer
10.000 kWh får jag således en sänkt skatt med 6000 kr. Jag räknar med att sälja mellan
8000 och 10000 kWh (2018 sålde jag 11000 kWh). De pengarna räcker gott och väl till
att betala det jag betalar ur egen ficka.

Dvs,
utan subventioner får jag betala 2000-3000kr ur egen ficka för elen som kanske går
på 18.000 kr/år, det ger en förtjänst på 15.000kr/år.

Med subventioner slipper jag betala något alls något år. När jag räknat bort det jag
betalat ur egen ficka har jag kanske 2000-3000 kr över av subventionen.

Summa summarum:
Jag tjänar 15.000+2000 = 17.000kr/år på solcellerna. Detta varierar givetvis. Exempelvis
tjänade jag några tusingar mer 2018 än 17.000kr.

Om man tar ett lån och köper det jag köpt och betalar varje månad 500kr på lånet
kommer det att bli 6000kr/år alltså blir förtjänsten 11.000kr/år om man väljer att räkna så.

Om man räknar som solcellsförsäljarna gör och som många andra gör så tjänar mina
solceller in sig själv på 5-8 år.

Hoppas det blir klarare nu.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Jo, jag har med alla räkningar. Så här fungerar det i mitt fall:

1. Jag får inkomster för försäljningen av el.
2. Jag betalar alla förekommande elräkningar med de pengarna tills de är slut
3. När pengarna är slut får jag betala ur egen ficka

Normalt har jag räknat ut att jag skall i genomsnitt betala 2000 - 3000 ur egen ficka/per år
Till detta kommer att jag får en skattereduktion med 60 öre per såld kWh. Om jag säljer
10.000 kWh får jag således en sänkt skatt med 6000 kr. Jag räknar med att sälja mellan
8000 och 10000 kWh (2018 sålde jag 11000 kWh). De pengarna räcker gott och väl till
att betala det jag betalar ur egen ficka.

Dvs,
utan subventioner får jag betala 2000-3000kr ur egen ficka för elen som kanske går
på 18.000 kr/år, det ger en förtjänst på 15.000kr/år.

Med subventioner slipper jag betala något alls något år. När jag räknat bort det jag
betalat ur egen ficka har jag kanske 2000-3000 kr över av subventionen.

Summa summarum:
Jag tjänar 15.000+2000 = 17.000kr/år på solcellerna. Detta varierar givetvis. Exempelvis
tjänade jag några tusingar mer 2018 än 17.000kr.

Om man tar ett lån och köper det jag köpt och betalar varje månad 500kr på lånet
kommer det att bli 6000kr/år alltså blir förtjänsten 11.000kr/år om man väljer att räkna så.

Om man räknar som solcellsförsäljarna gör och som många andra gör så tjänar mina
solceller in sig själv på 5-8 år.

Hoppas det blir klarare nu.

Att du orkar!
Cred igen!
Men... nä, vissa kommer iallafall inte att vilja förstå, utan fortfarande komma med olika påståenden om att du har för i antingen det ena eller det andra.
 
Visst. Kalhygge hart ju förlorat lite i trovärdighet. Först påstår han att han får bara nollfakturor men sedan i #175 låter det annorlunda. Sekvensen 1, 2, 3 som han beskriver är ju ganska rimligt.
Har man en extrem stor solcellsanläggning i förhållande till sin egen förbrukning är det ju fullt möjligt. Över året kan man ju skörda mer el (mätt i kWh) än vad man själva förbrukar. Trots detta kräver ju elhandel och nätägare fasta kostnader oavsett förbrukning.
Så vad bråkar vi om egentligen? Klart man får inkomster from solceller (får jag ju också) som man i sin egen ekonomi kan balansera mot elräkningar. Men att påstå att man hela tiden få nollfakturor är bara fel.
Kalhygge och pluto är ganska nya på forumet och kanske behöver en viss tid att vänja sig till omgängestonen här. Det kommer.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst. Kalhygge hart ju förlorat lite i trovärdighet. Först påstår han att han får bara nollfakturor men sedan i #175 låter det annorlunda. Sekvensen 1, 2, 3 som han beskriver är ju ganska rimligt.
Har man en extrem stor solcellsanläggning i förhållande till sin egen förbrukning är det ju fullt möjligt. Över året kan man ju skörda mer el (mätt i kWh) än vad man själva förbrukar. Trots detta kräver ju elhandel och nätägare fasta kostnader oavsett förbrukning.
Så vad bråkar vi om egentligen? Klart man får inkomster from solceller (får jag ju också) som man i sin egen ekonomi kan balansera mot elräkningar. Men att påstå att man hela tiden få nollfakturor är bara fel.
Kalhygge och pluto är ganska nya på forumet och kanske behöver en viss tid att vänja sig till omgängestonen här. Det kommer.
Om ditt och vissa andras sätt att argumentera och bemöta andra människor här i forumet på något sätt skulle vara reprentativt för resten av forumets medlemmar, så är jag glad att slippa vara en del av detta.

Märk väl. Det är du och ytterligare max två personer som fortsätter att agitera emot hela tiden, inte jag eller någon annan!

TS huvudfråga handlar om solluftfångare och erfarenheter ang dessa.

Läs inläggen sä är alla som har praktisk erfarenhet av dessa, väldigt nöjda, och vi förklarar gång på gång hur dessa fungerar, och hur de är byggda i våra fall, och att de de fakto levererar massor med värme.

Lik förbaskat dyker det upp ett par personer som med dårars envishet hävdar motsatsen, och tvärtom mot vad alla vi som har dessa vet, påstår att de inte fungerar överhuvudtaget!

Sen när diskussionen går över i solceller, så blir det samma sak där.

Man hugger på formuleringar och försöker köra med härskarteknik, för att på alla sätt visa att man har rätt, oavsett vad andra skriver!

Vissa av dessa tongivande personer har skrivit närmare 8000 inlägg på två år, och är uppenbarligen experter på allt, oavsett ämne!

Kommenterar man för att man har något vettigt att säga, eller kommenterar man för att kommentera?? Avgör själva!

Att vara flitig på att kommentera i olika forum är ingen som helst garant för att man har rätt, eller att man ens vet vad man pratar om!

För övrigt så har jag varit aktiv i detta forum i över tio år, fyra år längre än dig faktiskt, så lägg ned den mästrande stilen om att jag skulle vara ny i gruppen! Till skillnad från andra här så kommenterar jag endast när jag har något att säga. Det borde fler praktisera.

Till TS vill jag bara säga att bygg eller köp dig en solluftfångare, för du kommer att bli mer än nöjd, oavsett vad vissa här inne påstår.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är ingensom sagt att de inte funkar överhuvudtaget. Men du har svårt att hålla dug till sanningen. Det har påpekats att de inte är så bra som vissa påstår. Det är inte samma sak som att säga att de inte funkar, samma sak med solceller. De som hyllar dem har ofta väldigt konstiga ekonomiska argument, visst det går att få dem lönsamma med subventioner. Men vinsten ska inte överdrivas, och de hjälper inte upp kraftsystemets effektbalans alls.

Det är bättre att framföra korrekt information.
 
P plutoorjan skrev:
Att du orkar!
Cred igen!
Men... nä, vissa kommer iallafall inte att vilja förstå, utan fortfarande komma med olika påståenden om att du har för i antingen det ena eller det andra.
Tack igen!!
Ja, jag bryr mig inte om dem helt enkelt men försöker ändå vara trevlig.

Svarar man uppriktigt är man en idiot och yxar man till det lite är man en lögnare och inte trovärdig. Jag har lärt mig att vissa människor kan man aldrig göra nöjda, de har det liksom inbyggt att gnälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.