loka1
Hej,

jag ska installera en braskamin i huset (bottenvåning). Efter ha läst många trådar här i forumet så känner jag mig motiverat att göra även det här själv :)

Kommunens sotare har gjort en besiktning av den murade skorstenen.

Då påvisades otätheter av rökkanalen i källaren (där tidigare stått en ved och senare oljepanna), men från bottenvåning och uppåt är rökkanalen fin och tät.
Därför noterade sotaren att "När eldstad monteras bör kanalen avgränsas under anslutningen."

Jag borrade upp ett hål där braskaminen kommer att anslutas.
Så här ser rökkanalen ut när man tittar neråt i hålet:

Inblick i rökkanalen från hålet för anslutning av ny braskamin, visande murade väggar och krackeleringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör man avgränsningen på bästa (enklaste?) sätt?

Tack för era förslag!
 
J
Ser ut som tegel utanför kanalen , mura igen i källaren , stålborsta kanalen ca 30 cm ner ,fyll upp med makadam grus eller vad för obrändbart som helst , till ca 20 - 25 cm under infarten på kaminröret lägg in en bit RockWolmatta , pressa ner den så det blir 10 cm kvar upp och gjut med betong sista biten upp till nivå , glöm inte att du ska ha en sotlucka med
 
  • Gilla
loka1
  • Laddar…
loka1
J jojo123 skrev:
Ser ut som tegel utanför kanalen , mura igen i källaren , stålborsta kanalen ca 30 cm ner ,fyll upp med makadam grus eller vad för obrändbart som helst , till ca 20 - 25 cm under infarten på kaminröret lägg in en bit RockWolmatta , pressa ner den så det blir 10 cm kvar upp och gjut med betong sista biten upp till nivå , glöm inte att du ska ha en sotlucka med

Ja, skorstenen är murad med tegel, kanalen glidgjuten sedan ett antal år tillbaka.
Det röda i kanalen är tegeldamm från när jag borrade upp hålet.

Tack för tipset med fylla hela kanalen!
Tänkte på lecakulor, det är ju lätt och blir inte så jobbigt ifall man vill ändra nått i framtiden.

Tänkte inte ha en separat sotlucka, sotningen ska ske genom braskaminen (en Contura).
Är det dåligt?
 

Bästa svaret

J
Det blir bra med leca, men en betongpropp på ca 3 cm är bra att ha och den ska då helst ligga i nivå med röret som går in .
Sen ett tips , men det blir tydligen så , rökröret från kaminen ska gå in så högt som möjligt , då får du ut ca 2 kw i avgiven
värme extra från röret och är inte helt fel
 
  • Gilla
loka1
  • Laddar…
loka1
J jojo123 skrev:
Det blir bra med leca, men en betongpropp på ca 3 cm är bra att ha och den ska då helst ligga i nivå med röret som går in .
Sen ett tips , men det blir tydligen så , rökröret från kaminen ska gå in så högt som möjligt , då får du ut ca 2 kw i avgiven
värme extra från röret och är inte helt fel
Tack igen, så ska jag göra!

Ang. rökröret, det blir bakanslutning pga önskemål från sambon...
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
loka1
loka1 loka1 skrev:
Nu när jag fick tipset om att fylla rökkanalen hittade jag även den här tråden:

[länk]

Där fanns ju redan en hel diskussion om det hela :)

Gjorde en liknande lösning som MackeNo1 fast med fyrkantiga rör eftersom det var det jag hade hemma.
Fyrkantigt metallrör på träplank med Makita-verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyrkantiga rör och en metallplåt används i en murad skorsten, med synligt bruk, redo för sotarens inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan på med en plåtbit och 4-5 cm bruk.
Bild av ett reparerat skorstenens rör med fyrkantigt rör och pålagt bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sotaren var mycket nöjd :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.