Hej,

p.g.a. sommartider kommer vi inte få svar från kommunen på väldigt lång tid så därför ställer jag frågan här. Jag förstår att det är kommunen som till syvende och sist bestämmer, men jag vill ändå kunna bilda mig en uppfattning om åt vilket håll det lutar.

Vi bor precis vid en väg (30 km/h) i villaområde och vill gärna sätta upp ett vind- insynsskydd vid den del av tomten gränsar till vägen. Det är mer än 4,5 meter till närmsta granne, det är bara vägen vi har att ta hänsyn till. Vi vill bygga vindskyddet som en spaljé (mer än 50 % luft) och eventuellt plantera klängväxter till.

Har någon information om var jag kan hitta information om ifall detta kan vara tillåtet? Vi skymmer inte sikten på något sätt annat än vid en sikttriangel, och den har vi givetvis tänkt ta hänsyn till.

Om ni tror att det vore möjligt med en spaljé så kommer nästa fråga- bygglovspliktig eller ej? Som tidigare förstår vi att vi inte kan få ett exakt svar, men vi vill ha ett hum om hur det ser ut.
 
harry73
I t ex lomma är det bygglovspliktigt, i Lund inte. Så det beror på vilken kommun du bor i. Oftast är dock en spalje i tomtgräns inte bygglovspliktig
 
https://lomma.se/bygga-bo-och-miljo/bygga-nytt-andra-eller-riva/plank-och-mur.html
Men som sagt,det är beroende från kommun till kommun. I Lomma har man tidigare tillåtit många avsteg från detaljplaner och dessa regler och har därför börjar tillämpa striktare bedömningar. Det kan ge en indikering på hur man nu ser på saken.

Men en spalje med 50% genomsiktlighet är inga problem,

Det beror helt på respektive kommun.

Gå ner till kommunkontoret och prata med receptionisten, någon bemanning har de nog. Alla är inte semesterlediga på en gång. Då får ni en hint om det är lönt att börja gräva ner plintar redan nu.
 
  • Gilla
Maria E R
  • Laddar…
engs
I kommunen vi bor krävs det 85% "luft" för att räknas som spaljé. Skulle tro att det är svårt att få till något med annat än armeringsnät då.
 
Vi gjorde en spaljé genom att klyva lärk till 1"X1" som sen drogs ihop i ett rutnät. Borde inte vara något problem att få 85% genomsläpplighet. Inte riktigt lika underhållsfritt som armeringsnät, men en helt annan känsla, så det beror på vad man är ute efter!
 
harry73
krillek krillek skrev:
Vi gjorde en spaljé genom att klyva lärk till 1"X1" som sen drogs ihop i ett rutnät. Borde inte vara något problem att få 85% genomsläpplighet
är virket 2,5cm bred ska det finnas 15 cm mellan dom för att få 85% genomsläpplighet.

Är det ett ruttnät, blir det 30 cm, så räknar vi sen med att det finns stolpar som är bredare och en bräda på över och underkant, blir det ännu större hål som krävs. Inte omöjligt, men mer än man tror när man bara snickrar en spaljé på känsla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.