Jag undrar om någon här har insikt i hur man ska tolka de regler och den bild för sikttriangel som många kommuner (Göteborgs i detta fallet) använder sig av?

Bilden är ju generell och kanske inte alltid applcerbar för alla situationer av tomtgränser och utfarter. I bilden så är ju t ex utfarten dikt an tomtgränsen och så kanske det inte alltid ser ut.

sikttrialngel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett exempel:
Om grannens uppställningsplats för bilen, och tillika utfart, är 5 m (d v s, dubbla avståndet mot de 2,5 m som anges i sikttriangel-bilden) från vår gemensamma tomtgräns - kan man då inte säga att grannen redan har den fria sikt som "sikttriangel-regeln" vill åstadkomma och att jag inte behöver anpassa min häck/staket för att ge ännu mer fri sikt?

Vad jag menar är att, regeln om sikttriangeln kan ju inte vara någon rättvisesak mellan grannarna utan enbart tillkommen för att skapa trafiksäkerhet vid en utfart. Om sen den fria sikten i form av en 2,5x2,5-sikttriangel finns på min eller grannens tomt måste väl vara irrellevant. Eller?

Tacksam för synpunkter, kommentarer.
 
Ja, givetvis. Finns det ingen häck inom 2,5 m från utfarten så behöver man förstås inte ansa den!
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Hänvisa till kommunens rekommendation: http://goteborg.se/wps/portal/start...nsvar-som-fastighetsagare/hackar-och-buskage/

Har du utfart mot gatan?
Om din tomt gränsar mot en gata bör du se till att dina växter sträcker sig högst 80 cm över gatan, 2,5 meter åt vardera håll från grinden och lika långt in på din tomt. Därmed har du möjlighet att se andra trafikanter när du kör ut från din tomt, och de har inga problem att se dig.
 
Tack för snabbt svar! :)
Jag håller naturligtvis med dig men har haft svårt att få ett entydigt, klart svar från de personer jag träffat på kommunen och Trafikkontoret nu i semestertider. Och min granne tycker ju inte som jag... ;)
Tack.
 
Tack - bra hänvisning. :)
 
Tack ghoti. :)
Fortsatt trevlig sommar!
 
TS bild visar egna utfarten. Grannen kan nog med fog hävda att häcken ska skötas som om hans utfart var en korsning, alltså 10 m sikttriangel enligt skriften från Sveriges Kommuner och Landsting som länkades till 2 inlägg upp.

Sen får inte häcken sticka ut 1 cm utanför tomten om det inte sker 4,5 m upp i luften (3,2 m eller 2,5 m om det är cykel- eller gångbana)

Det här håller på att bli väldigt eftersatt i Sverige, i alla fall i min kommun och dom närliggande städer jag ofta besöker. Folk låter sina träd och häckar som står nära vägen växa hej vilt. Nu är jag inte lastbilschaufför men skulle jag vara det skulle jag bli vansinnig.

Tänk såhär: Om ni har en kommunal väg utan trottoar. Då ska man kunna ta en markeringsfärg och fästa i botten på en 4,5 m lång käpp och så ska man kunna gå med käppen rakt upp i luften längs kanten av vägen och markeringen ska bara bli i asfaltkanten. På många håll kan jag lova att markeringen kommer gå över hela vägen pga felskötta träd och häckar. På många platser i Sverige kan alltså inte leverans ske med lastbil längre pga att folk inte kan sköta sina trädgårdar.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.