Hej!

Jag har ett äldre hus med självdrag i grunden som vi nu gör om till hunddagis. Länsstyrelsen har som krav att ventilationen (luftflödet) ska vara minst 4 liter/sekund per hund. Vi har installerat en fläkt för att förbättra ventilationen, en Intellivent Sky Design. Sedan mätte jag luftflödet vid den idag med hjälp av mätverktyget Testo 417, en rätt proffsig luftflödesmätare vad jag förstår. Den visade 5.6 l/s vid fläkten.

Men sedan då? Vad betyder det? Ska jag konvertera, tänka på arean eller hur ska jag räkna/tänka?

Boarean nedre plan är ca 40 kvm, det är där jag fick 5,6 l/s
Area övre plan är 30 kvm, där finns en likadan fläkt och jag fick värdet 5,8 l/s när jag mätte där.

Förstår inte riktigt hur jag ska tolka värdet helt enkelt. Någon annan som vet?

• Hand håller anemometer som mäter lufthastighet, displayen visar värden. Luftflödestest, testo mätinstrument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftflödet som krävs är tilluft eller friskluft dvs luft utifrån som blåser in i lokalen. Givetvis måste samma mängd ut från lokalen. Intelligent r till för utgående luft sk. frånluft som suger ut dålig luft. Så då behövs det uttag i vägg utan fläkt i de rum hundarna vistas för att friskluft skall komma in. Så har du 4 hundar så skall frånluft ligga på 5.6 x 4 l/s dvs 4 flkäktar eller 1 som klarar 20 l/s

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sätt in en ny paxfläkt som klarar 20-30 liter.
Har du idag några spaltventiler i fönstren eller något freshventil?

H håbbe1961 skrev:
Luftflödet som krävs är tilluft eller friskluft dvs luft utifrån som blåser in i lokalen. Givetvis måste samma mängd ut från lokalen. Intelligent r till för utgående luft sk. frånluft som suger ut dålig luft. Så då behövs det uttag i vägg utan fläkt i de rum hundarna vistas för att friskluft skall komma in. Så har du 4 hundar så skall frånluft ligga på 5.6 x 4 l/s dvs 4 flkäktar eller 1 som klarar 20 l/s
Tänkte så först också, men det kan omöjligt stämma, eftersom ventilationen upplevs ovanligt god just nu - med bara en fläkt. LS gör beräkning på 14 hundar, och det kan knappast betyda att det behövs 14 fläktar....Så det är här jag inte hänger med. Vi har tillluft i övre kanten av fönstren där tätningslister tagits bort. Det är en ventilationsfirma som fixat och installerat, så lite koll bör de ju ha. Kan jag ha mätt fel...?

F fluffe97 skrev:
Sätt in en ny paxfläkt som klarar 20-30 liter.
Har du idag några spaltventiler i fönstren eller något freshventil?
Helst vill jag inte byta fläkten eftersom detta är den som firman föreslog vid installation. Tilluften kommer in via fönstren där tätningslister tagits bort, också efter ventilationsfirmans förslag.

Det är stor skillnad på att bara ha sitt hus för ett par personers boende och att ha någon form av verksamhet i huset. T.ex. dagisverksamhet kräver enormt mycket kraftigare ventilation och tillgång på varmvatten och tvättmöjligheter etc.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Om ni skall ha 14 hundar behövs det 14x4=56 l/s. Om din mätning stämmer har du bara luft för två hundar nu.

Det kommer att kräva en en annan lösning än ni har nu, tex ett väggmonterat FTX-aggregat som då har värmeåtervinning.

Ni skulle kunna testa att mäta luftflödet med ett fönster öppen för att se om det gör skillnad.

Ulltand Ulltand skrev:
Hej,

Om ni skall ha 14 hundar behövs det 14x4=56 l/s. Om din mätning stämmer har du bara luft för två hundar nu.

Det kommer att kräva en en annan lösning än ni har nu, tex ett väggmonterat FTX-aggregat som då har värmeåtervinning.

Ni skulle kunna testa att mäta luftflödet med ett fönster öppen för att se om det gör skillnad.
Hmm...något är skumt. Men jag lämnar över till fastighetsägaren att lösa bekymret då. Tack!

H håbbe1961 skrev:
Samma tumregel gäller för människor i sovrum dvs 4l/s och person o plussar på lite mer dvs 0.35 x golvytan i rummet. Så jo så 14 x 4 dvs 56 l/s vilket ger ventildon genom vägg på 160mm i diameter eller 2 st 100mm. Frånluftsfläkt blir en
[länk] och gärna med en varvtalsregulator till
[länk]
Ulltand Ulltand skrev:
Hej,

Hur tolkar man maxkapacitet då? Fläkten ger max 140 kubik/timme. När jag konverterar blir det 38,89 l/s. Det var det värdet de ville ha när de gjorde kontroll på mitt förra dagis. Men hur kan jag bara få 5,6 vid mätning isf?

Fläkten är intelligent och fattar att den inte skall ge ner än 10l/s i ett badrum. Kopplar man förbi intelligensen så ger den mer men då med ett högt ljud o frbikoppling saknas tydligen

1 - Du måste ha tratten tät mot väggen, när inte fläkten får plats i tratten får du improvisera en ram runt fläkten av plywood eller nåt med samma tjocklek som fläkten.

2 - Du kan justera hastigheten på fläkten, se till att den går på max, har för mig att det är den där du styr med en app.

3 - Motorn är så svag i en sån fläkt att minsta motstånd gör att den tappar effekt, ska den trycka luften upp i en skorstenskanal tappar den effekt, ska den trycka luften genom ett ytterväggsgaller med för liten öppen area tappar den effekt. Nära 38 l/s får du bara i labtester.

Den fläkten ger 38 l/s om du håller den i handen (inga kanaler).
Med ett normalt montage kan du kanske komma upp i 25 l/s.

Kontrollera i manualen hur du sätter upp hastigheten på fläkten (knappar på fläkten eller app).
Jag misstänker att fläkten går på lägsta hastighet när du mäter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.