Hej,

Farmor, Härligt att höra att det räckte med din lösning och att du är nöjd med den. Det lutar dock fortfarande åt golvvärme för oss och då tror jag värmeförlusterna blir för stora med att behålla mullbänken.

Oldboy, Huset ligger strax norr om Göteborg, en mil från havet. Vi har inte bestämt uppvärmningssystem än, antingen bergvärme eller ved+sol. Jag är medveten att energiförlusterna genom väggen kanske inte är de största men då panelen ändå behöver bytas så känns extrakostnaden för att slänga på ett lager isolering liten.

Även fönstren är i dåligt skick och behöver renoveras. Där vill vi behålla de gamla englas fönstren med innefönster. Är det värt att byta glaset i innefönstret till energiglas? Eller är det viktigare att få fönstren täta?

Ventilationsmässigt så kommer vi ha kvar självdragsventilationen. förhoppningsvis kommer vi få ett lite tätare (mindre dragit) hus och jag har en tanke om att ta tillluften via ett rör i marken och upp i ett skafferi i köket för att på så vis få ett svalt skåp på sommaren och varmare tillluft på vintern. Någon som provat något liknande.

Vi är medvetna om att charmen riskerar att försvinna ju mer vi renoverar. Vi hoppas dock att vi trotts allt kan behålla mycket av charmen och det är ju det som är så fint med sådana här forum där man kan diskutera sina tankar och få feedback och nya ideer som man inte tänkt på själv.

//Davie
 
Jag är medveten att energiförlusterna genom väggen kanske inte är de största men då panelen ändå behöver bytas så känns extrakostnaden för att slänga på ett lager isolering liten.
Sant. Rekommenderar en gyllene medelväg med lite tilläggsisolering, så förvanskas inte husets estetik så mycket, samtidigt som ni får en förbättrad energikomfort. Jag utgår från att du tänker tilläggsisolera på utsidan iom panelbyte? Lerklining på insidan är en utmärkt idé. Det stoppar luftläckage, vilket är det absolut viktigaste. Tilläggsisoleringen bör definitivt göras med ett hygroskopiskt material, dvs inte cellplast el glas-/stenull. (Tänker du använda cellplast el glas-/stenull så bör du definitivt sätta plast på insidan.)

Även fönstren är i dåligt skick och behöver renoveras. Där vill vi behålla de gamla englas fönstren med innefönster. Är det värt att byta glaset i innefönstret till energiglas? Eller är det viktigare att få fönstren täta?
Absolut viktigast alla kategorier är att få huset tätt. Annars kan ni ha hur mycket isolering som helst utan att det hjälper ett dugg. Kan ni tänka er ett estetiskt tråkigare glas i innerbågen så är det nog trots allt ingen dum idé att sätta energiglas i innerbågen. Då har ni fortfarande det fina gamla livfulla glaset kvar i ytterbågarna, vilket i allmänhet ger tillräckligt med charm och livfullhet i fönstren. Kompletterar ni dessutom med tjocka fördragbara gardiner, och/el rullgardiner, och/el persienner så har ni med råge fullt acceptabla fönster ur energisynpunkt.

jag har en tanke om att ta tillluften via ett rör i marken och upp i ett skafferi i köket för att på så vis få ett svalt skåp på sommaren och varmare tillluft på vintern.
Utmärkt idé. Röret måste dock vara långt (under marken) och tämligen djupt nergrävt. Se också till att kondenssäkra röret när det går upp ur marken, så ni inte får fuktskador i bjälklaget. Jag kan komma ihåg helt fel, men tror att röret nog behöver vara minst 25m långt under mark, (och gärna dubbla sträckan), och helst ner mot tjälfritt djup. Allt för att det ska fungera som tänkt. Röret bör också luta så att kondensvatten kan rinna iväg och dräneras bort, t ex i en anslutande stenkista.

Jag rekommenderar också att ni inte gjuter plattan kloss an grundmuren. Dels för att den kanske behöver kunna röra på sig över året (tjälen), och dels för att det kan bli fuktproblem annars. Jag har själv en gård där man bitvis gjutit betongplatta mot gamla grundstenar, och där har jag problem med fukt. Det blir fukt på de gamla stenarna, vilket jag tror är kondens pga att de ligger i direktkontakt med marken som är kall och inte kapillärbruten. Eftersom det är natursten, (gissningsvis granit), så suger inte stenarna markfukt, det gör inte heller plattan i övrig då den har ett kapillärbrytande skikt under, och alltså tror jag att det är kondens. Denna kondens sprider sig sedan ut en bit i betongen och flytspacklet. Inget av detta vill man ha, så att inte gjuta plattan dikt an mot den gamla grundmuren verkar vara ett vettigt motmedel.
 
Hej!

Jag ska göra samma projekt som du surferdavie! Har också en sådan grund som du. Dina bilder kunde varit mina..Kan du berätta hur du gjorde. Blev det bra?

Med vänlig hälsning,/ Johanna
 
Hej,

Roligt att du tar dig an ett gammalt hus!

Med risk för att bli portad från den här delen av forumet... Vi gjöt en betongplattan i huset, eller rättare sagt en i varje rum med golvvärme och vp rör för el. Vi la in 5-10 cm makadam och 30 cm Cellplast. Vi la någon typ av vind/markduk längs med timmerstommen men tror att det skulle varit bättre med något tjockare typ liggunderlag.

Vi är långt ifrån klara med huset än så jag har svårt att säga om det blev bra eller inte, men det tog längre tid och kostade mer än beräknat. Tror bara gjutning + cement gick på 60 ksek för 120 m2. Så här i efterhand ångrar jag lite att jag inte valde att köra på hasopor eller något liknande. Kanske främst för att ha ett bjälklag att spika golvbrädorna i men det känns även lättare om man skulle vilja ändra något i framtiden, tex avlopp och liknande.

Hör gärna av dig om du undrar något mer.

/David
 
500 per m2 låter inte farligt. Har lyckats bränna nästan 2000/m2 på en friggebodsgrund. Inkl, kantstöd och två elslingor förstås. Helt bortkastat då jag aldrig kopplade in elvärmen.
mvh Findus
 
Vad som är dyrt eller inte är svårt att veta utan något att jämföra med.

Är det någon som har räknat ut prisjämförelser mellan alternativen gjuta /makadam+leca / hasopor (eller andra lösningar). Då bara grundfyllnaden, ingen golvvärme.
 
findus42 skrev:
500 per m2 låter inte farligt. Har lyckats bränna nästan 2000/m2 på en friggebodsgrund. Inkl, kantstöd och två elslingor förstås. Helt bortkastat då jag aldrig kopplade in elvärmen.
mvh Findus
Men oj! Hur kom det sig att du betalade så mycket?
 
Friggor har massor med kant i förhållande till ytan. Seriös värmekabel för ingjutning kostar multum X två. Lägg till armering, betong, isolering, transporter mm mm. Slutsumman landar där någon stans.
mvh Findus
 
Findus, 500;-/m2 var enbart för gjutning och betong. Dvs grus, isolering, armering, golvvärme etc tillkommer... Men jag kom nog under 2000;-/m2 ändå...

Sommartorparen, Jag såg att ekologiska byggvaruhuset saluför hasopor, 2400;-/1,5m3, http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/801/hasopor-skumglasgrus-latt
Då det isolerar sämre än Cellplast så motsvarar 50cm 20cm cellplast. Vilket skulle ge ett pris på 800;-/m2.
Sen tillkommer bjälklag grus etc.
 
S surferdavie skrev:
Findus, 500;-/m2 var enbart för gjutning och betong. Dvs grus, isolering, armering, golvvärme etc tillkommer... Men jag kom nog under 2000;-/m2 ändå...

Sommartorparen, Jag såg att ekologiska byggvaruhuset saluför hasopor, 2400;-/1,5m3, [länk]
Då det isolerar sämre än Cellplast så motsvarar 50cm 20cm cellplast. Vilket skulle ge ett pris på 800;-/m2.
Sen tillkommer bjälklag grus etc.
Blev lite nyfiken på hur det gick med detta husprojekt! Är du fortfarande kvar på forumet hade det varit kul med en uppdatering om isolering osv. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.