NK skrev:
Håller med dig Mimto. Driftskostnaden för ett hus måste vara de kostnader som är specifikt bundna till husägandet.

Vatten
Uppvärmning
El
Försäkring
Sophämtning

Har jag missat något?
kan ju även vara Vägavgift och ev. arrende
 
Glöm inte o lägga undan i en buffert varje månad till saker som behöver service, lagas, målas, köpas, mm.mm.. ;)
 
ta bort lite skrönor om tv-licens...

1. antenn på taket är inget du betalar för
2. du måste ha en ANALOG reciever för att behöva betala
3. har du plasma utan mottagare och parabol med digital reciever (typ alla idag behöver du inte betala licens...

har själv projektor och digital tv och betalar inte... de krävde dock att jag skickade in produktbeskrivning på min utrustning...
 
Oj, det här var rörigt. Låt mig börja med att slå hål på en myt: radiomottagare regleras inte i lagen om TV-avgift. Det är helt avgiftsfritt att ha radiomottagare och ingår alltså inte i TV-avgiften.

Nej, det står hellet inget om att digitala mottagare är undantagna. Däremot är parabolmottagare undantagna! Det vill säga under förutsättning att din TV inte har någon kanalväljare som det heter i lagtexterna (tuner). Har du en mottagare för marksända kanaler - analoga eller digitala - ska du betala TV-avgift.

Du TiGGrE slipper TV-avgift, inte för att du har en digital mottagare, utan för att din mottagare och TV inte kan ta emot signaler från det markbundna nätet.

Åsså det där med källhänvisningar: Propositionen (det förarbete som stod som grund för lagens tillkomst) hittar du på http://www.radiotjanst.se/Lagen/Proposition.htm
Och lagen om TV-avgift (1989:41) finns på den korta adressen: http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...{FREETEXT}=&BET=1989:41&RUB=&ORG=
Den finns också på radiotjänsts hemsida, men jag litar mer på riksdagens uppgifter…

Kort sagt (SFS 1989:41): Avgiftsskyldighet:
1 § Den som innehar en TV-mottagare skall betala TV-avgift för mottagaren till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag.

Undantag från avgiftsskyldigheten:
4 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164).
 
djpa skrev:
.... Om man startar ett "abonnemang" så är det näst intill omöjligt för RIKAB att få tag i en. Trust me!
markis skrev:
Qué? Ca va? ???
Förstår inte ens själv vad jag skrev.... :p
Det saknas ett inte mellan "om man" och "startar".
Alltså, om man inte finns registrerad i RIKAB's "kundregister" så har RIKAB extremt dåliga resurser och tekniska hjälpmedel att få tag i en.
Väldigt mycket "off topic" men så är det.
 
BoD, var det jag skrev på punkt 3 ju... är även det jag har och det som gäller...

flåt om jag missade källhanvisning, men min är mailvägen i månader och telefon med dem uppe i kiruna... tog TID att få dem att förstå då de som andra som har monopol är tröga att acceptera verkligheten...
 
Jag glömde gratulera dig till din seger! Radiotjänst måste vara i klass med försäkringskassan och CSN… :D

Jag ville bara förtydliga din punkt 3 att det inte är för att din receiver är digital som du slipper avgift. Ledsen om jag klampade dig på tårna, det var inte meningen. För rent formellt är även analoga satellitreceivers undantagna från avgift, inte bara de digitala. För det går väl att ansluta en analog satellitmottagare till en plasmaskärm…?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.