Hej!

jag har hört/läst någonstans att när man bygger ett nytt hus så finns det en mall på hur mycket driftskostnaden får bli. eller något sådant. stämmer detta eller har jag fått allt om bakfoten?

det är nämligen så att jag har fått erbjudande om att köpa ett hus som är ett år gammalt. det har stått tomt sedan det byggdes klart. och därför finns det inga räkningar att gå på.
huset är strax över 100 kvadrat, 4rok, 1½ plan och har luft/vatten pump samt täljstenskamin i vardagsrummet.

har ingen aning om vad man ska säga när man väl sitter hos banken. eller har dom riktlinjer på vad det kostar? eller skriver dom i sina 4000kr/mån ändå?

Inte driftskostanden, men energibehovet. Det beräknade värdet bör du kunna få reda på av säljaren eller rent av kommunen kanske eftersom huset är så nytt. Men i driftskostnaderna ingår ju en hel del fler poster; VA, sophämtning, ev. vägavgifter, försäkringar mm. mm.

Jag skulle gissa på att banken har ganska hyfsad koll på vad driftskostnaderna för ett nybyggt hus i er region kostar och att det skulle handla om 4000:- per månad är nog helt uteslutet om man inte glömt att isolera.:D Det sannolika med tanke på att det endast är 100 kvm är nog ca hälften, dvs. ca 2000:-/mån och kanske mindre ändå men det beror lite på vilka avgifter ni har i er kommun.

Det enklaste är att kontakta er bank och fråga;)

Har huset stått kallt?

Vi flyttade in i ett 2 år gammalt Myresjöhus på 134 kvm vid årsskiftet. Huset är ett enplans och har frånluftsvärmepump och golvvärme. Vi bor 2 personer i huset och har 21 grader varmt, carport med förråd som ej är uppvärmt. Elräkningarna har varit på ca 2000 kwh per månad i januari och februari. Bor i Västra Götaland och under dessa månader hade vi minusgrader i stort sett alla dagar, dock aldrig under -10 någon gång vad jag minns. Vi har bundet elavtal och betalar nästan exakt 1 krona per kwh inklusive moms och avgifter, dock tillkommer nätavgift. Med andra ord så har vårt hus kostat ca 2000 kr + nätavgift (ca 300 kr) per månad.
Kanske kan ge dig viss vägledning?

Redigerat:
Lejur skrev:
...under dessa månader hade vi minusgrader i stort sett alla dagar, dock aldrig under -10 någon gång vad jag minns.
Vi hade -29. /Stockholm

d^_^b

Nyfniken skrev:
Vi hade -29. /Stockholm

d^_^b
Ojdå! :wow:
Vi hade något liknande som kallast i december, men i jan och feb så var det lite mildare = bra för plånboken d^_^b

eriksson123 skrev:
Hej!

jag har hört/läst någonstans att när man bygger ett nytt hus så finns det en mall på hur mycket driftskostnaden får bli. eller något sådant. stämmer detta eller har jag fått allt om bakfoten?

det är nämligen så att jag har fått erbjudande om att köpa ett hus som är ett år gammalt. det har stått tomt sedan det byggdes klart. och därför finns det inga räkningar att gå på.
huset är strax över 100 kvadrat, 4rok, 1½ plan och har luft/vatten pump samt täljstenskamin i vardagsrummet.

har ingen aning om vad man ska säga när man väl sitter hos banken. eller har dom riktlinjer på vad det kostar? eller skriver dom i sina 4000kr/mån ändå?
Som sagt driftskostnader finns det inte ngn mall för rent generellt.
Däremot skall ett nybyggt hus inte dra mer än 55kwh/kvm i uppvärmning - siffrorna är jag iof lite osäker på - dessa varierar också mellan år och kommun - så det får du kolla upp.
http://www.nystromscement.se/pdf/Komplett_Energi.pdf

Vårt hus från 2010 har deklarerad förbrukning på ca12000 kwh/år - om ca tre månader får jag se om det stämmer :)

/K

Redigerat:
Nyfniken skrev:
Vi hade -29. /Stockholm

d^_^b

Var det inte Orup som sjöng "Stockholm har blivit kallt" ?
Redan på åttitalet!

billy_baver skrev:
Var det inte Orup som sjöng "Stockholm har blivit kallt" ?
Redan på åttitalet!
Inte för att jag tror han menade bara så, men det VAR kalla vintrar på 80-talet också, klimatet går i cykler.
Barndomen, för mig 80-talet, minns man pulkaåkning på vintern, och bad i sommarsjöar på sommaren.
90 -talet bjöd mer på jämnare klimat, inte alltid snö mer än ngn dag på vintern, och ganska regniga somrar bitvis

/K

Om vi återgår till ursprungsfrågan så varierar det mycket från bank till bank....Swedbank räknade med 42 000 per år när vi pratade med dem, Nordea räknade med 24 000.

jhenrikj skrev:
Om vi återgår till ursprungsfrågan så varierar det mycket från bank till bank....Swedbank räknade med 42 000 per år när vi pratade med dem, Nordea räknade med 24 000.
För samma hus - det var konstigt att det diffade så mkt...
En energideklaration + kommun torde ge indatat rätt så säkert - men lite extra buffert för uppvärmnning/el kanske då beroende på familjesammansättning osv...

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.