Vad är rimligt att betala när man bara delar driftskostnader etc?

18k läst  94 svar

1. N
    Medlem Nivå 5
    Har en liten fundering på vad ni andra anser är skäligt, eller om det finns någon norm?, att betala när man bor Sambo?

Äger själv huset, men i dagsläget delar vi ganska exakt rakt av på el, hemförsäkring, bredband etc.. dvs de månatliga driftskostnaderna och avgifterna som tillkommer på det vi nyttjar gemensamt!

Det avrundas till ganska exakt 4000kr/mån

Dock börjar jag fundera på om inte det är lite lågt? Eftersom det är åtskilliga kostnader gällande allt annat i ett hem som måste fixas.. tänkte om 5000kr /mån är mer rimligt?

Att jämföra med en lägenhet på ca 65m2 + parkering för mellan 5500 - 6000/mån typ!

Vad anser ni andra?

2. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 16
    Det är väl en sambo du har och inte någon hyresgäst som du ska ha ut mesta möjliga av?!

Underhålls- och reparationskostnader rörande fastigheten faller på dig som ägare.

Redigerat 12 apr 18:07
  3. B
    Medlem · Nivå 9
    Om sambon ska betala mer än kostnaden för driften är det väl rättvist att sambon får del i husets värdestegring.

Bichonen, Hasse C, Solari och 3 till gillar
  4. N
    Medlem Nivå 5
    Nej mesta möjliga är det inte fråga om, men mer om en rättvis fördelning i frågan eftersom hennes lön är ca 7000kr netto mer per månad än min egen.. då står jag även för allt underhåll samt kostnader utöver el / försäkring.

5. Demmpa
    Husägare Nivå 15
    När införskaffades fastigheten?
    Är den införskaffad för gemensamt boende eller hade du fastigheten innan ni blev sambos?

Ska sambon ta del av eventuell vinst (eller förlust) vid en eventuell försäljning?

Om det är viktigt hur mycket var och en betalar så föreslår jag att ni gifter er, då blir allt ert gemensamt förutom det ni skriver in som enskild egendom.

6. Demmpa
    Husägare Nivå 15
    Om inte sambon ska ta del av eventuell vinst/förlust vid en försäljning så ska du (fastighetsägaren) stå för alla underhållskostnader, lån på fastigheten, ev vissa delar av driftkostnaderna.

7. O
    Medlem · Nivå 15
    Det är väl egentligen ganska enkelt och räkna ut. Kolla samtliga fakturor som rör det ni klassar för driftskostnader. Där efter är det bara att räkna ut kostnaden per månad och dela den på 2. Eftersom det var viktigt att sambon inte betalade för lite... Det är bara du som vet vilka driftskostnader ni har och vad som du klassar som driftskostnader.

Annars så finns det ett lättare alternativ, det är att du pratar med sambon om att du vill att sambon betalar mer för driftskostnaderna. Oavsett vad som är rimligt eller inte. För ni kan väl prata med varandra? Utan att behöva ha massa tabeller och kalkyler? (Eller är det kanske 2st ekonomer som bor ihop? :p )

Tänk på att det finns risker om än små att låta sambon betala för mer än driften utan även underhåll.
    Risken är att sambon kan börja ställa krav på huset om ni flyttar isär.

Kom ihåg det är din sambo, den människa du älskar och delar ditt bo med. Inte en gäst som parasiterar på ditt hem. Men det är ditt liv dina pengar...

Redigerat 12 apr 19:17
    Bichonen och Solari gillar
  8. R
    Medlem Nivå 7
    Tja, hus är olika dyra att driva, så det beror på vad kostnaderna är på just ditt hus.
    Och boendekostnaden för ½ hus är gärna mindre än för en hel lägenhet (som ägaren dessutom ska göra vinst på),
    så det är en dålig jämförelse.

Men jag tycker det låter som du egentligen inte funderar på kostnaderna.
    Utan på om ni bör dela på ett annat sätt än 50/50 pga. den skillnad ni har i inkomst.
    Det är en helt annan diskussion. Och en fråga som du bör tala med sambon om...

Robert63 och Bichonen gillar
  9. J
    Medlem Nivå 9
    själv så brukar jag räkna med att huset egentligen kostar åtminstone 1000kr mer i månaden än de synliga årliga driftkostnaderna.

Då tänker jag på att saker slits och att man då och då får köpa ny tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin kyl, frys etc.

Detta anser jag vara normala driftkostnader (dock så dyker de upp som engångsbelopp med förhoppningsvis långa intervall) som man bör sätta av pengar varje månad till ett särskilt konto varifrån man sedan tar pengar när man köper ny diskmaskin etc - då slipper man också att det är så jobbigt med stora utgifter eftersom det redan är sparat pengar på maskinkontot..

Inget konstigt om man delar även på de boendekostnaderna eftersom man sliter gemensamt på grejorna.

Amorteringar hör ju till husägaren - räntekostnader räknar man i princip med när man hyr ut till andra - i ditt fall en annan bedömning kanske.

I övrigt se till alla kostnader som huset har under året inkl t ex 1000kr per månad enligt ovan och dela på två.

(jämför t ex att man inte bara kan tänka att köra med en bil bara kostar bränsle - ett antal kronor tillkommer per mil beroende på hur ny bil mm - är ju t ex däckkostnad kanske 1kr per mil värdeminskning x kr per mil service o reparationer etc som ju ofta beror på antal körda mil. Försäkringen däremot påverkas inte så mycket av antal körda mil i normalfallet.)

Bichonen, D09, dancve och 2 till gillar
  10. H
    Medlem Nivå 6
    Svår sits att vara inneboende, när tex större utgifter på huset dyker upp, jag och sambon köpte huset tillsammans, vi har ett konto för husets avgifter, driften, Men blir ändå aldrig jämt! Men skit samma..då fixar hon nåt annat..brukar bli ganska lika i slutet..

11. E
    Medlem Nivå 6
    Så här då: Anta att najks tjänar 20000:- netto i månaden. Då tjänar sambon 27000:-. Får att få driftskostnaderna proportionella (typ) mot inkomsten kan man dela en inkomst med bohagets totala inkomst, dvs:

20000 / (20000 + 27000) = 0.43

Då ska najks betala 43% av driften och sambon 57%. Sambon kommer ändå att ha mer "fickpengar" över när räkningarna är betalda om det nu är ett argument.

Rättvist? Bra eller kass metod? Jag vet inte... :rolleyes:

12. D
    Medlem Nivå 6
    Slå ihop era löner?

Buford och OveRa gillar
  13. H
    Medlem Nivå 6
    Vad hjälper det?

14. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 9
    Det hela verkar handla om lite lätt avundsjuka pga lön?
    Om sambon inte äger huset ska hon inte betala underhåll på huset. Inte heller slitage.

Däremot alla löpande utgifter bör man betala tillsammans.

Jag och min man har ett konto vi betalar in till EFTER FÖRMÅGA. Går på föregående års taxering.
    Om han exempelvis har 400000 per år och jag 500000 så betalar han in 8000 och jag 10000. När det behövs. Inte varje månad. Detta är ruskigt smidigt, alla räkningar betalas med det kontot plus att vi har varsitt kort till kontot och gör även matinköp där.
    Detta system är rättvist och enkelt om den ene blir sjuk, arbetslös eller föräldraledig. När jag var hemma med nyfött barn betalade jag bara 3000 när han istället betalade 10000. Vi kunde ändå leva som vanligt och unna oss god mat till exempel.

Gör ett enkelt system. Som funkar för framtiden. Utan tjafs.

Lycka till!

toolman77 och Appendix gillar
  15. R
    Medlem Nivå 1
    Bor man tillsammans så kostar var och en exakt 50% av driften. Annars skulle man kunna göra en taxa för tvätt av kalsingar/trosor, stora strumpor/små strumpor. En av de sammanboende äter mycket mer än den andra... o,s,v. Jag tycker allvarligt att det var en underlig fundering när man är sambo. Min fundering är att det spelar ingen roll vilken inkomst man har, det kostar samma oavsett.

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.