Mikael_L
silversmeden skrev:
Det som fascinerar mig är att vedpriserna är hyffsat samma i hela Sverige man kunde tro att i Norrland tex skulle en kubik kosta ca 250 spänn stjälpt, hugget,transporterat,momsat men nu är det inte riktigt så det är faktiskt nästan samma pris. Visst kollar man finns det ved i Stockholm för 1500 kr men letar man lite kan man komma ner till en 500-600.
För att skilde det mer än, säg 100-200:-/m3 så blir det plötsligt en OK affär att fylla en hel bil och köra ner.
Om det är detta som håller ner priset i sthlm eller upp priset i norrland är svårt att sia om.
 
Priset hänger väldigt mycket ihop med massapriserna, och de är samma i hela Sverige eller?
 
Mikael_L
silversmeden skrev:
Priset hänger väldigt mycket ihop med massapriserna, och de är samma i hela Sverige eller?
Ja det bör ju stämma. Vad massapriserna är har jag ingen aning om...
 
Du kan kolla om du är intresserad på www.mellanskog.se kollade nyss björk 320:- m3 fub
 
silversmeden skrev:
Det som fascinerar mig är att vedpriserna är hyffsat samma i hela Sverige man kunde tro att i Norrland tex skulle en kubik kosta ca 250 spänn stjälpt, hugget,transporterat,momsat men nu är det inte riktigt så det är faktiskt nästan samma pris. Visst kollar man finns det ved i Stockholm för 1500 kr men letar man lite kan man komma ner till en 500-600.
Då ingår Örebro med omnejd inte i sverige :)... runt 300kr/kbm/stjälpt inkl hemkört.

Sedan är det som så att om du köper nu så är oftast veden inte riktigt torr, ved köper man på våren, får ligga och torka under sommaren och lassas in på sensommaren.
 
silversmeden skrev:
Priset hänger väldigt mycket ihop med massapriserna, och de är samma i hela Sverige eller?
Jag funderar ju på flis, min skog på ca 7ha räcker inte till för mitt behov på ca 100m3 flis per år.

Hur fasiken köper man en lastbil med massaved?
 
Zynx skrev:
Då ingår Örebro med omnejd inte i sverige :)... runt 300kr/kbm/stjälpt inkl hemkört.

Sedan är det som så att om du köper nu så är oftast veden inte riktigt torr, ved köper man på våren, får ligga och torka under sommaren och lassas in på sensommaren.
Grattis, då kan du köpa och sälja.d^_^b
 
rca1959 skrev:
Jag funderar ju på flis, min skog på ca 7ha räcker inte till för mitt behov på ca 100m3 flis per år.

Hur fasiken köper man en lastbil med massaved?
Snacka med någon som kör timmerbil, det kan gå. har hört sådana som köpt hela bilar och ibland bil+släp.
 
Den del av norrland som jag bor i har vedpriser på ca 300-350m3 skulle nån försöka få 550kr m3 skulle han inte få sälja en pinne på macken kanske den kostar så mycket ;). I norrland eldar man med ved för att spara pengar. Hur det är med moms på vedförsäljning är nog lite si och så tror inte så många får kvitto.
 
smurfen72 skrev:
Den del av norrland som jag bor i har vedpriser på ca 300-350m3 skulle nån försöka få 550kr m3 skulle han inte få sälja en pinne på macken kanske den kostar så mycket ;). I norrland eldar man med ved för att spara pengar. Hur det är med moms på vedförsäljning är nog lite si och så tror inte så många får kvitto.
Nej jag vet inte bor inte i Norrland men kollar man Norrland på Blocket så stämmer priserna jag skrev tidigare.
 
Ja dom dyraste kanske ligger på 500kr m2 men som du säkert redan vet så den som ligger högst på blocket lär inte sälja mycket och det behöver man i och för sig inte heller med det priset.
 
silversmeden skrev:
Grattis, då kan du köpa och sälja.d^_^b
Yeah om man tyckte det var värt slitet med 200kr/kbm och sedan köra det en 10-15mil...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.