Hej alla :)

Tänkte bara höra med er elkunniga här.
Ska byta min trafo då den gamla har gett upp. En ElJO-variant på 60W som driver 3 st inbyggda spottar i duschen. Fanns ingen exakt ersättare så köpte en variant från Hidealite istället.

E5280115p-1.jpg

Öppnar kåpan, har koll på pri/sek-el, men hittar ingen instruktion för vilken av polerna är plus och minus för vardera? Stod angivet på den förra men inte den här. Är det någon slags industristandard man är medveten om när man pysslar med att koppla in transformatorer här eller missar jag något riktigt uppenbart?

Känns ju sådär skoj att vänta en vecka på en elektriker som kommer hit och skruva i fyra tåtar...

Någon som har koll?

Tacksam för hjälp.
 
Nu är jag bara amatör och baserar detta enbart på högstadiefysik.

Spelar plus o minus verkliigen någon roll när det handlar om halogenspottar (som jag antar att det gör eftersom du skrev 60W på 3 spottar).
 
På primärsidan kan det stå L och N (fas och nolla). På sekundersidan med lampsymbolen kvittar det hur du sätter trådarna (det gör det förvisso på primärsidan också).

//Patrik
 
Aha, tack för svar, då har jag koll! Det står förvisso ingenting, men då spelar det med andra ord ingen roll. Och det förklarar varför det inte är utmärkt på dosan då...

Tackar!
 
Det är även växelspänning ut på sekundärsidan, så det spelar som sagt ingen roll hur man vänder polerna.
 
Finns inga plus och minus vid växelspänning....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.