Tjenare, har en bastu ute i gäststugan, men är lite fundersam över ventilationen.
Huset består av 3 rum, ett där bastun är, en wc/dusch och ett vanligt rum. Nu är det så att det sitter en luftventil som går ut från bastun och in i rummet bervid, så all fuktig luft går ut i rummet. Ska det inte vara så att den fuktiga luften från bastun ska gå ut utan för huset och inte vara kvar i huset?

Marcus
 
Var tar du tilluften ifrån?
 
Tilluft finns det nog ingen, inget som går rakt in i bastun iaf.
 
Lite fundersam. Du har frånluft från bastun, är det så att du tar in tilluft under dörren eller liknande?
Normalt mynnar till och frånluft från bastun ut i samma utrymme.
Men i ditt fall skulle jag ha försökt få till både till- och från-luft från bastun till duschutrymmet för där bör du ha en frånluftsventil ut från huset.
 
harry73
Och tilluftsventilen ska vara under aggregatet och frånluftsventilen diagonal på andra sidan av bastun
 
Så här ser ventilationen ut idag.


bastu.png

Är det rätt som det är eller ska man ändra på något, det blir väldigt fuktigt i rummet när man använder bastun.

Marcus


bastu.png
 
Du bör ändra frånluften från bastun så att den mynnar ut i WC-rummet. Bäst är som sagt diagonalt från tilluften (skulle bli en mynning i "nordvästra" hörnet enligt skissen), men om det blir fult eller svårt att göra en ventilationskanal därifrån och in till WC, så skulle jag bara öppnat upp en ventil högst upp på väggen mot WC. Det blir inte diagonalt, men i vilket fall som helst mycket bättre än idag.
 
harry73
Jag skulle vilja ha frånluften ovanför WC eller helst diagonal på andra sidan bastun, men då behöver man leda tillbaka luften till WC i alla fall.

Som du har det nu är fel och gör att luften kan gå åt fel hål. Eftersom du har mekaniskt frånluft i badrummet sugs luften genom bastun ur det stora rummet.
 
Så ska det vara rätt så ska jag plugga frånluften som är nu, sedan dit med en ventil vid bastu på bilden och leda frånluften vidare via ventrör till WC på bilden.
Har jag förstått det rätt då?

Marcus
 
Ja, rätt uppfattat! Uppe vid taket, för att vara övertydlig.
 
Härligt, kan ju passa på fråga om en sak till, det blir aldrig varmare än 65-70 grader, kan detta ha med tilluften och göra tro? Eller är det normalt?
 
Nja, det beror nog mer på ifall bastuaggregatet är dimensionerat för rummets volym eller ej. Mängden isolering i väggar och tak och mängden tilluft har såklart en _viss_ inverkan också, men det är aggregatet som är den stora faktorn.
 
Okej. Får tacka för alla svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.