chris47 skrev:
Jag har testat mig fram till en metod som fungerar för mig och min altan.

Jag tvättar med tralltvättmedel. Jag har testat flera olika märken och kommit fram till att Kärchers är rätt bra medans billigare varianter såsom biltemas är rätt kassa. Sen finns det även tvättmedel som innehåller blekmedel och dessa är rätt effektiva enligt mitt tycke.

Jag använder en vanlig skurborste med skaft och borstar tvärs fibrerna. Trallen ska vara uppblött men inte genomdränkt.

Jag har tidigare testat skurmaskin och kärchers racer. Skurmaskinen tog väldigt hårt på fibrerna, medans racern är rätt OK. Absolut bäst är borsten, men det tar lite tid och är jobbigare. Hela familjen kan hjälpa till så är det gjort på nolltid.

När tvätten är klar tar jag en 7 liters växtspruta där jag blandat i 1 liter grumme tvättsåpa och 6 liter vatten och sprayar ut på trallen. Färdigt!
/CC
Bara för att jag är slapptänkt, vad innebär "Jag använder en vanlig skurborste med skaft och borstar tvärs fibrerna"? Är det en vanlig kvast du mena (en sådan med röda spröt) eller annan? Tvärs fibrerna, är det längs med brädan eller diagonalt över den :confused:
 
Nej, du måste ha en skurborste som håller vatten, altså tät borst, men ändå grov.

Tvärs fibrerna är detsamma som tvärs brädan, diagonalt som du skriver.
/CC
 
  • Gilla
Pege0930
  • Laddar…
Är detta en ok skurborste?
 
  • 16105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mphed skrev:
Det är ju ganska många som rekommenderar att man ska använda lärk, då detta har "naturliga" egenskaper som motsvarar tryckt virke. Stämmer verkligen det?
Lärkträ är ungefär lika röttåligt som kärnan i furu. Det är inte lika tåligt som ett AB-klassat tryckimpregnerat trallvirke, men det innebär inte att det är ett dumt val om man gillar utseendet (och eventuella miljöaspekter som kanske finns, beroende på om man köper lärk som avverkats på ett bra vis). En trall av lärkträ av god kvalitet kommer hålla i väldigt många år, den också, även om den kanske inte håller fullt så länge som tryckimpregnerat.
 
Tvättade altanen igår (på kvällen då solen var allt för stark mitt på dagen). Började att skura den rent med såpa och vatten (hade inte tillgång till Kärchers trallrent), sprutade av med vatten, blandade upp Grumme såpa med vatten och spruta på i ett tunnt och fint lager. Sedan lät jag det ligga kvar över natten. Rätt eller fel?
 
GreenTurtle skrev:
Tvättade altanen igår (på kvällen då solen var allt för stark mitt på dagen). Började att skura den rent med såpa och vatten (hade inte tillgång till Kärchers trallrent), sprutade av med vatten, blandade upp Grumme såpa med vatten och spruta på i ett tunnt och fint lager. Sedan lät jag det ligga kvar över natten. Rätt eller fel?
Blev det rent då?
Jag brukar inte skölja bort såpan, utan det blir sköljt med regnet så småningom.
/CC
 
GreenTurtle skrev:
Är detta en ok skurborste?
Ja det är en skurborste, men du ska ha med skaft annars blir det jä...gt jobbigt, om du inte hade tänkt sätta dom på fötterna förståss :)
/CC
 
chris47 skrev:
Blev det rent då?
Jag brukar inte skölja bort såpan, utan det blir sköljt med regnet så småningom.
/CC
Det blev faktiskt riktigt rent. Vattnet var väldigt brunt när jag spolade bort det. Självklart så hade jag även ett skaft till skurborsten. Annars så hade det ju som sagt blivit riktigt jobbigt.
När jag kom hem igår så inspekterade jag altanen givetvis och personligen så tycker jag faktiskt att den är både renare och snyggare nu än när den var ny. Så det är ju positivt. Frågan är bara hur det blir med sprickor osv. i sommar när det stekheta solen ligger på.

Exakt vad gör Grumme såpa så bra i detta fallet? Impregnerar, skyddar, underhåller eller vad?
 
Jag kan mycket väl tänka mig att såpan ger samma sorts skydd som vid golvsåpning inomhus. Fast då använder man ju förstås många gånger såpa som kostar 400-1.000 kr litern :surprised:

Ytan blir liksom infettad/vaxad och får till viss del en fuktavvisande yta. Ämnena i såpan tränger ned i virket och ger en "sidenmatt, torr och len yta" :D

Googla på "såpa" "golv" etc så hittar du nog en mer utförlig förklaring . . .
 
A
hej!

såpa på trä ... blir det inte halt då?
 
picki skrev:
hej!

såpa på trä ... blir det inte halt då?
Vet inte hur det blir när det regnar. Nu luktar det bara rent om altanen :)
 
Hej,

Kommer snart inledda bygget med en ny altan av tryckt virke. När tycker ni man ska såpa in en nybyggd altan första gången? Direkt eller innan vintern?

Mvh / Marex
 
chris47 skrev:
Jag kan inte ge ngt expertutlåtande om såpans smörjande, impregnerande egenskaper, men jag har haft min träaltan nu i 6 år och enbart använt såpa efter tvätt och trät känns mjukt att gå på , ljusgrått i tonen och har inga nämnvärda sprickor (småsprickor är oundvikligt och blir även om man oljar) Jag inbillar mig att såpan smörjer trät. Såpa framställs ju från tall så det ligger kanske en del i det ändå. Jag ringde Grumme för att kolla upp detta, men hon som svarade på denna typer av frågor hade ingen aning.

Nackdelen med olja är att det lätt blir en klibbig yta om det inte sugs in i trät och det fastnar därför lätt smuts. Grundfelet som många gör är att dom oljar in altanen två gånger per år utan att tvätta den först och då blir den mörkare och mörkare tills den är helt svart och det enda som hjälper då är att slipa eller byta ut trallen. Vid slipning så blir alla kanter vassa och det blir obehagligt att gå på.

Den enda nackdelen med tvättning är att träfibrer lossnar om man går för hårt fram. Framförallt om man skrubbar längs med fibrerna. Det blir skägg på brädorna och det tar några veckor innan det nöts bort.

Såpan kan man blanda med vatten och spraya på trallen. Jag brukar inte skrubba in såpan ytan den tränger in ändå.
/CC
Chris, du har möjligtvis inga bilder att slänga upp på din altan? Är lite nyfiken på hur den ser ut efter 6 år om du nu enbart har såpat den.
 
Jag kan skicka närbilder på trät om det hjälper ngn.
Bilden är tagen på kvällen. Trallen är mycket ljusare än på bilden.
Trallen ska också tvättas nästa helg.
/CC
 
  • DSC_0183_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.